Samsovning for søskende

2. marts 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Samsovning for søskende

Hej!

Denne gang håber jeg du kan give mig nogen råd omkring at sove sammen.

Det går bedre med tvillingernes søvn, og kun når det er sket noget særligt, der ikke indgår i den daglige rutine, skal vi op hver time. Dog sover de begge stadig meget urolig. Jeg sover med pigen som sover meget let og har brug for at ligge tæt ved mig om natten. Hun ammer også stadig x mange i løbet af natten, men spiser flot af "rigtig" mad om dagen. Jeg/ vi har ikke overskud til at tage "kampen" mod de mange amninger, så længe tvillingbror stadig vågner en del gange i løbet af natten. Min mand sover i stuen, for at være lige udenfor tvillingbrors værelse. Også sover storebror for sig selv på sit eget værelse, og han sover som en sten.

Grunden til at vi skilte tvillingerne ad, om natten, var at de vækkede hinanden. Jeg synes alligevel det var rart når vi alle sov sammen, hvis altså der var ro. Storebror vil rigtig gerne dele værelse med de to små, og spørger til stadighed om han må sove sammen med en af dem. han har nogen gange sovet i min seng, men det er lidt som at dele seng med en vindmølle, så jeg er ikke helt tryg ved at vi alle tre sover sammen, når pigen er så lille, og sover derfor urolig dårligt (ja ...

Annonce

... dårligere end når jeg bliver vækket 100 gange af en lille ammepige;o))

Vil det være nogen god ide, at arbejde på at de tre børn deler værelse? og hvornår vil det i så fald være smart at prøve?

Jeg tænker selv, at det skal de have lov til, fordi de selv (storebror?) vil have glæde af det, og ikke for min skyld. Jeg står bare fuldstændig tom for ideer til hvordan vi kunne få det til at fungere.

Vi deler os stadig ved puttetid, hvor lillebror er svære at få til at falde til ro. Lillesøster er blevet god til at falde i søvn, imens hun bliver nusset. Ofte gange falder hun i søvn, mens jeg holder hende og jeg lægger hende i sengen så hun kun lige når at registrere at jeg putter hende. Men hun vågner mange gange, hvis det er en lille lyd, hun mister sutten, drømmer noget eller lignende.

Lillebror vågner ikke så let for lyde, han bliver ammet inden jeg går i seng, og på en god nat, vågner han 1-2 gange, hvor far enten vugger/nusser ham i søvn igen eller tager ham over til sig og lader ham sove videre i hans seng.

Storebror bliver puttet en halv time senere end de små, og sover som sagt som en sten natten igennem.

Har du nogen ideer og input i forhold til at flytte dem sammen?

Kærlig hilsen
mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin