Brev:
Samsovning for søskende
2. marts 2016
Alder:
13 mdr.
Samsovning for søskende
Hej!
Denne gang håber jeg du kan give mig nogen råd omkring at sove sammen.
Det går bedre med tvillingernes søvn, og kun når det er sket noget særligt, der ikke indgår i den daglige rutine, skal vi op hver time. Dog sover de begge stadig meget urolig. Jeg sover med pigen som sover meget let og har brug for at ligge tæt ved mig om natten. Hun ammer også stadig x mange i løbet af natten, men spiser flot af "rigtig" mad om dagen. Jeg/ vi har ikke overskud til at tage "kampen" mod de mange amninger, så længe tvillingbror stadig vågner en del gange i løbet af natten. Min mand sover i stuen, for at være lige udenfor tvillingbrors værelse. Også sover storebror for sig selv på sit eget værelse, og han sover som en sten.
Grunden til at vi skilte tvillingerne ad, om natten, var at de vækkede hinanden. Jeg synes alligevel det var rart når vi alle sov sammen, hvis altså der var ro. Storebror vil rigtig gerne dele værelse med de to små, og spørger til stadighed om han må sove sammen med en af dem. han har nogen gange sovet i min seng, men det er lidt som at dele seng med en vindmølle, så jeg er ikke helt tryg ved at vi alle tre sover sammen, når pigen er så lille, og sover derfor urolig dårligt (ja dårligere end når jeg bliver vækket 100 gange af en lille ammepige;o))
Vil det være nogen god ide, at arbejde på at de tre børn deler værelse? og hvornår vil det i så fald være smart at prøve?
Jeg tænker selv, at det skal de have lov til, fordi de selv (storebror?) vil have glæde af det, og ikke for min skyld. Jeg står bare fuldstændig tom for ideer til hvordan vi kunne få det til at fungere.
Vi deler os stadig ved puttetid, hvor lillebror er svære at få til at falde til ro. Lillesøster er blevet god til at falde i søvn, imens hun bliver nusset. Ofte gange falder hun i søvn, mens jeg holder hende og jeg lægger hende i sengen så hun kun lige når at registrere at jeg putter hende. Men hun vågner mange gange, hvis det er en lille lyd, hun mister sutten, drømmer noget eller lignende.
Lillebror vågner ikke så let for lyde, han bliver ammet inden jeg går i seng, og på en god nat, vågner han 1-2 gange, hvor far enten vugger/nusser ham i søvn igen eller tager ham over til sig og lader ham sove videre i hans seng.
Storebror bliver puttet en halv time senere end de små, og sover som sagt som en sten natten igennem.
Har du nogen ideer og input i forhold til at flytte dem sammen?
Kærlig hilsen
mor til tre