Brev:
Vågner om aftenen
18. februar 2016
Alder:
18 mdr.
Vågner om aftenen
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse.
Vores mindste datter er nu næsten 18 måneder gammel og det går godt fremad med at gå, at danse, at udforske alt, at lære nye ord, at prøve at gøre alt lige som storesøster, at grine, at blive rasende, osv - en dejlig lille pige :-)
Jeg skriver fordi jeg føler at vi er havnet i en ond cirkel når det drejer sig om at hjælpe hende med at sove videre når hun vågner om aftenen.
Hun sover i barnevognen om dagen, og vågner typisk efter 30-40 min., her vugger vi hende i barnevognen så hun sover videre.
Vi har lært hende at falde i søvn i sin egen seng – vi synger for hende, lader hende lege lidt i sengen, stryger hende blødt på kroppen og derefter plaprer hun løs indtil hun finder ro og falder i søvn helt af sig selv.
Problemet opstår hver aften når hun vågner igen – hvorfor ved jeg ikke - og det gør hun gerne 1 – 4 gange i løbet af en aften. Hun falder i søvn ca. kl.20:00 og vågner typisk igen kl.21:00, 22:00 og 23:00. Da vi er rigtige trætte og har brug for vores aften til at klare de praktiske gøremål, har vi måske valgt en mindre uheldig måde at takle situationen på. Hun vågner altid grædende, og fra hun var spæd fandt vi ud af at det med at vugge hende i vores arme mens vi selv sidder på en stor gymnastiskbold har en rigtig beroligende effekt på hende. Denne op-og-ned bevægelse virker næsten som magi, men desværre betyder det at hun her bliver lagt sovende i sin seng igen.
Hun kan slet ikke finde den samme ro når vi bare vugger hende i vores arme og går rundt. Og hvis vi bare sidder hos hende når hun vågner bliver hun bare mere og mere hysterisk. Vi har prøvet at gå væk fra bolden med det resultat at det kan tage to timer at få hende til at sove igen, dermed ser min mand og jeg slet ikke hinanden i løbet af aftenen og vi kommer rigtig sent i seng – derfor har vi kastet håndklædet i ringen.
Især jeg er udmattet da jeg står rigtig tidligt op for at nå at gøre mig klar inden børnene og manden står op.
Det skal også siges at hvis hun vågner senere om natten vugger vi hende også på bolden.
Vores lille datter får havregrød om morgenen, brød og frugt til formiddag, rugbrød eller varm mad til frokost, brød og frugt om eftermiddagen og aftensmad kl.18 – men her er hun typisk meget kræsen og gider tit ikke spise den mad vi har lavet til familien, derfor slutter vi dagen altid med en grød til hende kl.19:00, inden hun bliver puttet. Så hun burde være mæt. Hun sover én gang om dagen i weekenden, efter frokost, ca.12:30 til 14:00, og to gang i vuggestuen, da de vurderer hun er meget træt der. Her fra ca.9:30-10:30 og igen fra 14:30 til 15:30.
Jeg vil meget gerne høre hvordan du synes vi skal gribe den an om aftenen. Vi ved at det nok vil være bedst bare at smide vores gymnastikbold ud af den lille’s værelse og tage den derfra - det gjorde vi for at lære hende at falde i søvn selv om aftenen - lige meget hvor hårdt vi føler det er, men det er som om det altid motiverer mig mere når du kommer med nogle råd og forklarer hvad du synes er bedst for barnet og hvorfor. Så er det nemmere at ignorere min egen træthed ;-)
På forhånd tak for god råd 
- Træt mor af to dejlige piger