Vågner om aftenen

18. februar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågner om aftenen

Kære Helen.

Tak for en god brevkasse.

Vores mindste datter er nu næsten 18 måneder gammel og det går godt fremad med at gå, at danse, at udforske alt, at lære nye ord, at prøve at gøre alt lige som storesøster, at grine, at blive rasende, osv - en dejlig lille pige :-)

Jeg skriver fordi jeg føler at vi er havnet i en ond cirkel når det drejer sig om at hjælpe hende med at sove videre når hun vågner om aftenen.
Hun sover i barnevognen om dagen, og vågner typisk efter 30-40 min., her vugger vi hende i barnevognen så hun sover videre.

Vi har lært hende at falde i søvn i sin egen seng – vi synger for hende, lader hende lege lidt i sengen, stryger hende blødt på kroppen og derefter plaprer hun løs indtil hun finder ro og falder i søvn helt af sig selv.

Problemet opstår hver aften når hun vågner igen – hvorfor ved jeg ikke - og det gør hun gerne 1 – 4 gange i løbet af en aften. Hun falder i søvn ca. kl.20:00 og vågner typisk igen kl.21:00, 22:00 og 23:00. Da vi er rigtige trætte og har brug for vores aften til at klare de praktiske gøremål, har vi måske valgt en mindre uheldig måde at takle situationen på. Hun vågner altid grædende, og fra hun var spæd fandt vi ud af at det med at vugge hende i vores arme mens vi selv sidder på en stor gymnastiskbold har en rigtig beroligende effekt på hende. Denne op-og-ned bevægelse virker næsten som magi, men desværre betyder det at hun her bliver lagt sovende i sin seng igen.

Hun kan slet ikke finde den samme ro når vi bare vugger hende i vores arme og går rundt. Og hvis vi bare sidder hos hende når hun vågner bliver ...

Annonce

... hun bare mere og mere hysterisk. Vi har prøvet at gå væk fra bolden med det resultat at det kan tage to timer at få hende til at sove igen, dermed ser min mand og jeg slet ikke hinanden i løbet af aftenen og vi kommer rigtig sent i seng – derfor har vi kastet håndklædet i ringen.

Især jeg er udmattet da jeg står rigtig tidligt op for at nå at gøre mig klar inden børnene og manden står op.

Det skal også siges at hvis hun vågner senere om natten vugger vi hende også på bolden.

Vores lille datter får havregrød om morgenen, brød og frugt til formiddag, rugbrød eller varm mad til frokost, brød og frugt om eftermiddagen og aftensmad kl.18 – men her er hun typisk meget kræsen og gider tit ikke spise den mad vi har lavet til familien, derfor slutter vi dagen altid med en grød til hende kl.19:00, inden hun bliver puttet. Så hun burde være mæt. Hun sover én gang om dagen i weekenden, efter frokost, ca.12:30 til 14:00, og to gang i vuggestuen, da de vurderer hun er meget træt der. Her fra ca.9:30-10:30 og igen fra 14:30 til 15:30.

Jeg vil meget gerne høre hvordan du synes vi skal gribe den an om aftenen. Vi ved at det nok vil være bedst bare at smide vores gymnastikbold ud af den lille’s værelse og tage den derfra - det gjorde vi for at lære hende at falde i søvn selv om aftenen - lige meget hvor hårdt vi føler det er, men det er som om det altid motiverer mig mere når du kommer med nogle råd og forklarer hvad du synes er bedst for barnet og hvorfor. Så er det nemmere at ignorere min egen træthed ;-)

På forhånd tak for god råd 

- Træt mor af to dejlige piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor