Brev:
Nattesøvn/natteamning
15. februar 2016
Alder:
9 mdr.
Nattesøvn/natteamning
Hej Helen
Jeg skriver til dig primært vedr. nattesøvn - og herunder egentlig også amning om natten.
Min dreng er 9 måneder, 10,5 kg, meget glad og enormt interesseret i alt omkring sig. Motorisk kravler han og står op, går efter gåvogn og er generelt "godt med". Lige i øjeblikket kan han godt blive "sur", hvis der er noget han vil ha/ikke vil. Fx at få tøj på osv.
Jeg er alene med ham, hvilket generelt fungerer fint, bortset fra at jeg er meget sårbar overfor for mange "dårlige" nætter i træk, da jeg jo ikke kan indhente søvnen udover en lur engang imellem + at det kan være hårdt at være "på" hele tiden.
Nu til vores "udfordringer".
P. vågner mange gange om natten og vil ammes ca hver 2-3 time - i øjeblikket mere, hvilket gør det svært at få en ordentlig søvn, samt at få lidt sammenhængende aftenstid, når han er lagt til at sove. Han har fra han var helt lille haft det mønster om natten - kun få gange har jeg oplevet at han har sovet 4-5 timer i træk.
Jeg har forsøgt mig med at han sov i min seng (hvilket fungerede i starten, da det ikke var så forstyrrende at amme, men vi fik efterhånden alligevel vækket hinanden, når man vender og drejer sig. Så prøvede vi med at hans egen seng var koblet på min (men det fungerede ikke - han krabbede hen til mig) og nu har ligger han i egen seng i tilstødende værelse (hvor jeg så har ligget på madras ved siden af). Der lægger jeg ham til at sove i egen seng, men hen ad midnat vil han ikke ligge der længere, og vil over til mig. (Flere nætter har jeg prøvet at få ham til at falde til ro og sove videre i egen seng, men jeg har lige nu måttet gi op efter konstante opvågninger i ml. 21 og 02.
Om dagen sov han meget dårligt fra start af - han sov kun 40 min ad gangen, men det har jeg efter mange måneder fået "has" på, så nu sover han to ret gode lure i løbet af dagen og har et virkelig stabil rytme. Normalt 9-11 og igen 14-15.30 mere eller mindre. (han gir dog stadig ofte et "pip" efter 40 min, hvor jeg så skal vugge klapvognen en lille smule)
Hans daglige rytme ser ca sådan her ud:
7 vågner og vi står op
7.30/8 et stykke brød - havregrød med frugt
9-11 lur (i klapvogn indendørs med åbne vinduer)
11.15 frokost: agurk, rugbrød, vand, mos eller rester fra aftensmad fx kødsovs og pasta
13 frugt, et stykke brød, evt lidt grød
14-15.30 lur (udenfor i barnevogn)
16 frugt/evt lidt grød
18 kogte grøntsager, ris eller andet + evt. kød
(nogen gange lidt havregrød før sengetid)
19.30 amning godnat
22 amning
24 amning
02.30 amning
5.30 amning
(+ jeg tilbyder ham vand løbende dagen igennem)
Mit altoverskyggende håb/mål er: at han kun blir ammet før sengetid, ved midnat og ved 5-tiden + at han sover i egen seng - ihvertfald indtil den sidste amning tidlig morgen.
Hvordan gør jeg lige det?:-)
Håber du kan hjælpe
Venlig hilsen
Gry