Nattesøvn/natteamning

15. februar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Nattesøvn/natteamning

Hej Helen

Jeg skriver til dig primært vedr. nattesøvn - og herunder egentlig også amning om natten.

Min dreng er 9 måneder, 10,5 kg, meget glad og enormt interesseret i alt omkring sig. Motorisk kravler han og står op, går efter gåvogn og er generelt "godt med". Lige i øjeblikket kan han godt blive "sur", hvis der er noget han vil ha/ikke vil. Fx at få tøj på osv.

Jeg er alene med ham, hvilket generelt fungerer fint, bortset fra at jeg er meget sårbar overfor for mange "dårlige" nætter i træk, da jeg jo ikke kan indhente søvnen udover en lur engang imellem + at det kan være hårdt at være "på" hele tiden.

Nu til vores "udfordringer".
P. vågner mange gange om natten og vil ammes ca hver 2-3 time - i øjeblikket mere, hvilket gør det svært at få en ordentlig søvn, samt at få lidt sammenhængende aftenstid, når han er lagt til at sove. Han har fra han var helt lille haft det mønster om natten - kun få gange har jeg oplevet at han har sovet 4-5 timer i træk.

Jeg har forsøgt mig med at han sov i min seng (hvilket fungerede i starten, da det ikke var så forstyrrende at amme, men vi fik efterhånden alligevel vækket hinanden, når man vender og drejer sig. Så prøvede vi med at hans egen seng var koblet på min (men det fungerede ikke - han krabbede hen til mig) og nu har ligger han i egen seng i tilstødende værelse (hvor jeg så har ligget på madras ved siden af). Der lægger jeg ham til at sove i ...

Annonce

... egen seng, men hen ad midnat vil han ikke ligge der længere, og vil over til mig. (Flere nætter har jeg prøvet at få ham til at falde til ro og sove videre i egen seng, men jeg har lige nu måttet gi op efter konstante opvågninger i ml. 21 og 02.

Om dagen sov han meget dårligt fra start af - han sov kun 40 min ad gangen, men det har jeg efter mange måneder fået "has" på, så nu sover han to ret gode lure i løbet af dagen og har et virkelig stabil rytme. Normalt 9-11 og igen 14-15.30 mere eller mindre. (han gir dog stadig ofte et "pip" efter 40 min, hvor jeg så skal vugge klapvognen en lille smule)

Hans daglige rytme ser ca sådan her ud:

7 vågner og vi står op
7.30/8 et stykke brød - havregrød med frugt
9-11 lur (i klapvogn indendørs med åbne vinduer)
11.15 frokost: agurk, rugbrød, vand, mos eller rester fra aftensmad fx kødsovs og pasta
13 frugt, et stykke brød, evt lidt grød
14-15.30 lur (udenfor i barnevogn)
16 frugt/evt lidt grød
18 kogte grøntsager, ris eller andet + evt. kød
(nogen gange lidt havregrød før sengetid)
19.30 amning godnat
22 amning
24 amning
02.30 amning
5.30 amning

(+ jeg tilbyder ham vand løbende dagen igennem)

Mit altoverskyggende håb/mål er: at han kun blir ammet før sengetid, ved midnat og ved 5-tiden + at han sover i egen seng - ihvertfald indtil den sidste amning tidlig morgen.

Hvordan gør jeg lige det?:-)

Håber du kan hjælpe

Venlig hilsen
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire