Brev:
Søvnrytme - 4 måneder
31. januar 2016
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme - 4 måneder
Kære Helen
Vi har en vidunderlig dreng - Oliver - som netop har rundet de 4 måneder. Han er en glad dreng, som spiser godt, griner og pludrer. Jeg fuldammer ham, og han har smagt lidt majsgrød 3 gange.
Den seneste måneds tid er vi begyndt at arbejde meget med rytme. Vi prøver så vidt muligt at holde ham til tre lure - en tidlig formiddag, en mellem 12 og 15, som oftest er i barnevognen, da vi går en lang tur hver dag, og så igen sidst på eftermiddagen. Han tager ofte en god lur midt på dagen, som næsten altid er mellem 1,5-3 timer. Luren sidst på eftermiddagen bliver ofte længere end vi gerne vil have, og vi lidt har en ide om, at han starter sit "natte-stræk" allerede der. Efter den sene lur vågner han op, han ammes og vi hygger så længe, han orker. Han puttes som regel mellem 21 og 22. Efter her tager han som regel et fint stræk på 3-4 timers søvn. Efter dette stræk går det så "galt". Efter han har fået sin mad om natten (oftest omkring kl 01/02), så sover han MEGET uroligt resten af natten. Som regel vågner han hver 30-60. minut resten af natten. Vi står ofte op mellem 5 og 7, hvor han virker glad, smiler og leger.
Det er som regel ikke svært at få ro på ham, når han vågner om natten, men det kræver stadig, at skal op af tremmesengen, vugges i armene og en gang i mellem have sutten. Selvom han virker træt og falder hen på 5-25 min, så vågner han alligevel op kort tid efter. Han lider af gylp og bøvser, som helt sikkert er årsag til nogle af hans natlige opvågninger. Vi har hævet madrassen i hans tremmeseng, men det har ikke umiddelbart hjulpet.
Den seneste uge er vi begyndt at tænde lyset på værelset, når han sene eftermiddags/tidlige aftensstræk bliver for langt, da han nemmere vågner, hvis der er lys.
Er det forkert at vække ham?
Gør vi noget forkert i forhold til søvnrytme, siddn han nærmest sover fra 17-02 i stedet for fx 22-06? (Han sover altså meget lidt om natten, hvilket efterhånden også tærer godt på kræfterne hos mor og far 😊)
Hilsen