Søvnrytme - 4 måneder

31. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnrytme - 4 måneder

Kære Helen

Vi har en vidunderlig dreng - Oliver - som netop har rundet de 4 måneder. Han er en glad dreng, som spiser godt, griner og pludrer. Jeg fuldammer ham, og han har smagt lidt majsgrød 3 gange.

Den seneste måneds tid er vi begyndt at arbejde meget med rytme. Vi prøver så vidt muligt at holde ham til tre lure - en tidlig formiddag, en mellem 12 og 15, som oftest er i barnevognen, da vi går en lang tur hver dag, og så igen sidst på eftermiddagen. Han tager ofte en god lur midt på dagen, som næsten altid er mellem 1,5-3 timer. Luren sidst på eftermiddagen bliver ofte længere end vi gerne vil have, og vi lidt har en ide om, at han starter sit "natte-stræk" allerede der. Efter den sene lur vågner han op, han ammes og vi hygger så længe, han orker. Han puttes som regel mellem 21 og 22. Efter her tager han som regel et fint stræk på 3-4 timers søvn. Efter dette stræk går det så "galt". Efter han har fået sin mad om natten (oftest omkring kl 01/02), så sover han MEGET uroligt ...

Annonce

... resten af natten. Som regel vågner han hver 30-60. minut resten af natten. Vi står ofte op mellem 5 og 7, hvor han virker glad, smiler og leger.

Det er som regel ikke svært at få ro på ham, når han vågner om natten, men det kræver stadig, at skal op af tremmesengen, vugges i armene og en gang i mellem have sutten. Selvom han virker træt og falder hen på 5-25 min, så vågner han alligevel op kort tid efter. Han lider af gylp og bøvser, som helt sikkert er årsag til nogle af hans natlige opvågninger. Vi har hævet madrassen i hans tremmeseng, men det har ikke umiddelbart hjulpet.

Den seneste uge er vi begyndt at tænde lyset på værelset, når han sene eftermiddags/tidlige aftensstræk bliver for langt, da han nemmere vågner, hvis der er lys.

Er det forkert at vække ham?
Gør vi noget forkert i forhold til søvnrytme, siddn han nærmest sover fra 17-02 i stedet for fx 22-06? (Han sover altså meget lidt om natten, hvilket efterhånden også tærer godt på kræfterne hos mor og far 😊)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.