Brev:
Spørgsmål til strygetøjsmetoden
30. januar 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Spørgsmål til strygetøjsmetoden
Kære Helen
Tak for dit svar vedr søvn og putning af vores datter på 2 1/2.
Vi har besluttet os for "strygetøjsmetoden" - samsovning vil ikke fungere for os på sigt. De voksne sover for dårligt, og vi har ikke plads til at udvide vores seng. Desuden synes vi også, at hun skal sove på sit eget værelse.
I aftes prøvede vi metoden for første gang - jeg lagde tøj sammen og på plads i hendes skab på værelset imens hun lå og kiggede på. Der kom nogle mindre protester, men hun var træt og overgav sig hurtigt til søvnen.
Nu er mit spørgsmål, hvad vi gør, når hun vågner i løbet af natten?
Hvis vi lægger os ved hende, til hun falder i søvn igen, vågner hun vel og bliver ked af, at vi ikke er der?
Vi vil gerne udenom at skulle have hende med ind i seng. Men er det for meget på en gang? Eller skal vi trøste og kramme og forsøge at gå igen?
Jeg har hørt fra andre med lidt større børn, at de får lov at ligge på en madras på gulvet ved siden af forældrenes seng. Men det vil ikke virke for os - hun er jo vant til at komme med ind i sengen, og det er den vane vi gerne vil bryde.
Vores bekymring går på, at hvis vi ikke hjælper hende tilbage i søvnen relativt hurtigt, vågner hun helt op og kan være flere timer om at falde i søvn igen.
Jeg håber, du kan hjælpe og sætte lidt flere ord på, hvordan vi bedst vænner hende til selv at falde i søvn i egen seng, når hun vågner om natten.
På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Skattepigens mor