Brev:
2-årig med rod i søvnmønsteret
18. januar 2016
Alder:
23 mdr.
2-årig med rod i søvnmønsteret
Hej Helen.
Min datter på knap 2 år har indtil få måneder siden sovet i egen tremme-seng på eget værelse. Hun virkede altid glad for at komme i seng, var nem at putte ("godnat, og sov godt", en tår vand og en sut) og sov trygt igennem min. 12 timer/nat i buldermørke, uden brug af natlampe etc. I dagtimerne sover hun ml. 2-3 timer i sin barnevogn, både hjemme og hos dagplejemor.
For ca. 6-7 uger siden ville hun lige pludselig ikke puttes til natten, skreg og græd og forsøgte at komme op af sin tremmeseng og var utrøstelig. Hun har siden sovet ved siden af enten mor eller far i dobbeltsengen, men vil kun falde i søvn, hvis enten mor eller far ligger med hende, og det tager ml. 1-2 timer at få hende til at falde til ro og sove. Hun sover meget let, vågner ved den mindste lyd og virker u-udhvilet og træt grundet den meget afbrudte søvn ifm. at dele seng med en voksen, og hun karter rundt i sengen, er tit vågen og er urolig.
Hun nægter at flytte tilbage til sin egen seng/værelse, og virker i det hele taget bange for at skulle sove/falde i søvn.
Både de mange nisser ifm julen, samt vores overbo's trampen og rumsteren på gulvbrædderne gør hende bange, og hendes pludselige søvnløshed/uvilje med at skulle puttes falder sammen med julenissernes indtog.
Jeg/vi glæder os MEGET til dit svar, idet vi håber at få Ellen Rose tilbage i eget værelse og egen seng, for alles skyld!
Venlig hilsen
Heidi