Urolig baby uden meget søvn

17. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Urolig baby uden meget søvn

Kære Helen

Vi har en datter som bliver 8 uger på mandag. Hun er født 10 dage over tid med igangsættelse og vedrop(3600g). Hun blev født på 5 timer og uden sugekop osv. I dag vejer hun 6 kg og bliver både ammet og får mme. Jeg har haft overproduktion af mælk og har fået det reguleret medicinsk. Herefter giver jeg flaske om dagen og ammer aften/nat.

Hun sover oftest rigtig godt om natten dog ovenpå mig, da jeg ikke kan ligge hende for sig selv uden at hun vågner op. Jeg har dog besluttet at forsøge at ligge hende for sig selv alligevel.

Vores pige har været meget skrigende og grædende i sine vågne timer generelt og vi har forsøgt med zoneterapi. Jeg havde overproduktion af mælk hvilket gav hende meget luft i maven og utilpashed. Det hjalper med luften i maven hvor amningen nu fungerer.

Desværre blev/bliver skrigeriet ved og i sidste uge var jeg til kiropraktor med hende og det viser sig at hun er låst i nakken hvilket vi nu er i behandling for. Jeg fornemmer at skrigturene om aftenen er ved at blive bedre og i bedring i løbet af dagen. Dog stadig i forbindelse med Putning.

Det store problem er om dagen/eftermiddag/aften hvor hun er meget urolig. Hun SKAL vugges i søvn og når hun ligges i liften vågner hun 10-20 min efter. Har forsøgt at putte hende i liften men der bliver skrig og skrål. Hun kan heller ikke ligges ud i barnevognen, da hun også der vågner med de intervaller. Så det er sådan at hun vågner hvert 10-20 min dagen igennem MEDMINDRE hun sover ovenpå mig så er sagen straks en anden, så kan hun tage 1-2 timer men det er jo ikke holdbart. I dag er det lykkedes at trille en time med barnevognen men da vi kom hjem og den holdt stille.. Bom så vågnede hun:/ en anden dag tog hun en halv time efter den holdt stille.. Wow...

Det er samtidig sådan at når hun er træt og skal vugges/puttes skriger hun enormt højt og skingert og sådan er det hver eneste gang hun skal ...

Annonce

... sove dagen igennem. Jeg tænker at det må være nakken eller at hun simpelt bliver så tosset pga træthed og forsøger at kæmpe imod søvnen.

Jeg vugger hende i sin dyne og nusser hende på kinden mens jeg forsøger at holde hendes sut som hun forsøger at få kastet ud også.

Hun bliver puttet/vuggen når hun begynder at gabe og jeg kan hører at hun begynder at blive pylret.

Hun er blevet tjekket hos lægen fordi hun skriger så meget og hun kan ikke finde noget andet end det kunne være noget kolik. Jeg mener nu ikke at hun har kolik fordi jeg oplever skrigeriet i forbindelse med at hun er træt og hun skal sove. Det er da ikke kolik? Det fylder meget og især fordi der er en 3 årig søster som også har et behov for at lege og være sammen med sin mor. Det er sådan at den lille nærmest skal mandsopdækkes fordi hun hele tiden vågner og er ked af det fordi hun jo netop har behov for søvn.

Hvad kan vi gøre for at hun kan tage nogle længere lure om dagen?

Hvornår kan man ca. Forvente en dagsrytme?

Skal vi tolke at hun har ondt et sted, når hun skriger i forbindelse med Putning? Eller er det træthed.

Jeg aner snart ikke hvad vi skal gøre længere. Har prøvet at svøbe, nusse, putte hende i liften og gynge hende i liften. Sove skal hun jo for at fungere. Tænker at det ikke kan være helt sundt for en baby en den alder at sove 20 min ad gangen dagen igennem.

De få gange hun har taget 1,5 time eller har sovet ovenpå mig i dagtimerne kan man godt mærke forskel da kan være vågen i lidt længere tid inden trætheden møder hende.

Generelt i vågen tilstand(nogenlunde udsovet) kan hun pludre, smile og har rigtig god kontakt. Hun er også begyndt at daske lidt til tingene på legetæppet, selvom det nok stadig er ubevidst. Det er det vi savner mere af. De gode stunder uden gråd og træthed)

Jeg håber du kan hjælpe med et råd.

Med venlig hilsen
En mor der er ved at være træt af sin barsel:/

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder