Putning og søvn - 9 mdr.

11. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Putning og søvn - 9 mdr.

Kære Helen

Vi skriver angående vores søn på 9 mdr. Han stortrives og alt er som det skal være - dog er vi klar over, at det nu er tid til at ændre på putte-/søvnvaner.

Hans rytme er således:
Vågner et sted mellem kl.06 og 07.30.
Puttes til første lur ca. kl.09.30/10.
Puttes til anden lur ca. kl.14.
Lurene er tilrettelagt således, at han har ca. 3 timers vågentid. Dog længere om aftenen. Han bliver ammet før hver lur, og bliver ofte så døsig, at han kan lægges direkte over i barnevognen. Andre gange går vi tur med ham indtil han falder i søvn.

Et drømmescenarie ville være, at vi "bare" kunne lægge ham og nusse ham i søvn - og på sigt selvfølgelig også at han ikke skal ammes, selvom jeg trives fint med det.

Han puttes om aftenen ved 19-tiden. Han får tør ble og nattøj på, vi synger og så går vi ind på hans værelse og han bliver ammet. Han falder ofte hurtigt i søvn og slipper selv brystet, men vågner som regel op, når han bliver lagt i sin seng. Han begynder at græde og vi har ikke oplevet at få ham videre i søvnen uden han får bryst igen. Efter anden runde bryst kan han oftest lægges i sin seng og sover videre. Det har fungeret fint indtil nu, men nu oplever vi begge et behov for at faren (og snart også andre) kan putte. Derfor er vi klar over, at der skal indføres "et ritual" mellem amning og det at blive lagt ned i sengen. Han vil desværre ikke have MME - hverken af flaske eller kop, og han bruger heller ikke sut.

I december fik han mellemørebetændelse, og nætterne har herefter været urolige. Vi var ...

Annonce

... til kontrol i sidste uge, og lægen kunne se, at han stadig havde markant forhøjet tryk i ørerne - en naturlig forklaring på de mange opvågninger om natten, og den gråd jeg også har tolket som smerte. Efter han er faldet i søvn om aftenen går der 30-40 min., så vågner han op og græder. (Vi har iøvrigt eleveret hans hovedgærde). Vi har ikke oplevet at kunne trøste ham og bringe ham videre i søvnen uden at give ham bryst. Han vågner op 3-6 gange fra han bliver puttet og til vi tager ham med ind i vores seng ved 23-tiden. Herefter sover han lidt længere stræk, og kan ofte aes videre i søvnen. Men fra han puttes og til han vågner om morgenen bliver det alligevel til en del bryst - dog oftest kun i form af et par slurke. Han spiser rigtig fint om dagen, så på den måde har jeg ikke indtryk af, at det går ud over hans appetit. Men vi vil rigtig gerne vænne ham helt af med mælk om natten.

Så sammenfattet; vi ønsker konkrete forslag/råd til, hvordan vi får indarbejdet nye, gode sove- og puttevaner, gerne med far som hovedperson. Og i hvilket omfang vi skal bruge "kolde tyrkere". Vi har indtil nu kørt "mindst muligt gråd"-stilen. Han er iøvrigt en rigtig lille hyggetrold, der elsker tryghed og særligt sin mor pt. Vi nyder begge amning, men er klar over at der gradvist skal trappes ned (hvilket dog kan være en udfordring, da han ikke er meget for MME). Han starter først i institution til april (når han er 1 år).

Vi har læst din bog, men ser frem til at høre dine råd om vores konkrete situation :-)

Med venlig hilsen
Mikkel og Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger