Brev:
Putning og søvn - 9 mdr.
11. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Putning og søvn - 9 mdr.
Kære Helen
Vi skriver angående vores søn på 9 mdr. Han stortrives og alt er som det skal være - dog er vi klar over, at det nu er tid til at ændre på putte-/søvnvaner.
Hans rytme er således:
Vågner et sted mellem kl.06 og 07.30.
Puttes til første lur ca. kl.09.30/10.
Puttes til anden lur ca. kl.14.
Lurene er tilrettelagt således, at han har ca. 3 timers vågentid. Dog længere om aftenen. Han bliver ammet før hver lur, og bliver ofte så døsig, at han kan lægges direkte over i barnevognen. Andre gange går vi tur med ham indtil han falder i søvn.
Et drømmescenarie ville være, at vi "bare" kunne lægge ham og nusse ham i søvn - og på sigt selvfølgelig også at han ikke skal ammes, selvom jeg trives fint med det.
Han puttes om aftenen ved 19-tiden. Han får tør ble og nattøj på, vi synger og så går vi ind på hans værelse og han bliver ammet. Han falder ofte hurtigt i søvn og slipper selv brystet, men vågner som regel op, når han bliver lagt i sin seng. Han begynder at græde og vi har ikke oplevet at få ham videre i søvnen uden han får bryst igen. Efter anden runde bryst kan han oftest lægges i sin seng og sover videre. Det har fungeret fint indtil nu, men nu oplever vi begge et behov for at faren (og snart også andre) kan putte. Derfor er vi klar over, at der skal indføres "et ritual" mellem amning og det at blive lagt ned i sengen. Han vil desværre ikke have MME - hverken af flaske eller kop, og han bruger heller ikke sut.
I december fik han mellemørebetændelse, og nætterne har herefter været urolige. Vi var til kontrol i sidste uge, og lægen kunne se, at han stadig havde markant forhøjet tryk i ørerne - en naturlig forklaring på de mange opvågninger om natten, og den gråd jeg også har tolket som smerte. Efter han er faldet i søvn om aftenen går der 30-40 min., så vågner han op og græder. (Vi har iøvrigt eleveret hans hovedgærde). Vi har ikke oplevet at kunne trøste ham og bringe ham videre i søvnen uden at give ham bryst. Han vågner op 3-6 gange fra han bliver puttet og til vi tager ham med ind i vores seng ved 23-tiden. Herefter sover han lidt længere stræk, og kan ofte aes videre i søvnen. Men fra han puttes og til han vågner om morgenen bliver det alligevel til en del bryst - dog oftest kun i form af et par slurke. Han spiser rigtig fint om dagen, så på den måde har jeg ikke indtryk af, at det går ud over hans appetit. Men vi vil rigtig gerne vænne ham helt af med mælk om natten.
Så sammenfattet; vi ønsker konkrete forslag/råd til, hvordan vi får indarbejdet nye, gode sove- og puttevaner, gerne med far som hovedperson. Og i hvilket omfang vi skal bruge "kolde tyrkere". Vi har indtil nu kørt "mindst muligt gråd"-stilen. Han er iøvrigt en rigtig lille hyggetrold, der elsker tryghed og særligt sin mor pt. Vi nyder begge amning, men er klar over at der gradvist skal trappes ned (hvilket dog kan være en udfordring, da han ikke er meget for MME). Han starter først i institution til april (når han er 1 år).
Vi har læst din bog, men ser frem til at høre dine råd om vores konkrete situation :-)
Med venlig hilsen
Mikkel og Mia