Problemer med døgnrytmen

11. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Problemer med døgnrytmen

Kære Helen,

Jeg har haft glæde af at læse med i din brevkasse af og til, og jeg har købt flere af dine bøger, som jeg er meget glad for. Men nu sidder jeg igen oppe midt om natten, og nu melder behovet sig for, at jeg selv skriver til dig i håb om et godt råd til, hvordan vi får vendt skuden herhjemme.

Vi har en søn på 2 1/2 år og min kæreste har en søn fra tidligere på 13 år. I sommer fik vi vores dejlige lillesøster Thea, som nu er 5 1/2 måneder gammel. Spørgsmålet drejer sig om hendes døgnrytme, som er helt skæv, og har været det helt fra starten.

Thea er et lille B-menneske, der først sover nattesøvn meget sent. Thea er generelt en rigtig sød og glad baby, der trives fint. Hun lærte at trille fra ryg til mave, da hun var 4 1/2 måneder gammel, og foretrækker at ligge på maven. Hun begyndte samtidig at "krybe" rundt efter legetøjet. Hun er meget nysgerrig, og vil gerne hele tiden opleve nye ting. Thea bliver ammet, og det går super fint med den del. Det er ikke lykkedes os at lære hende at bruge hverken sut eller sutteflaske, på trods af at vi har forsøgt i længere perioder og med mange forskellige typer. Den sidste måneds tid er vi begyndt stille og roligt på skemad og vand af kop, hvilket går fint fremad efterhånden. For tiden spiser Thea grøntsagsmos (eller grød) ved frokosttid og grøntsagsmos ved aftensmadstid. Derudover bliver hun ammet ved behov, ca 6-8 gange i døgnet.

Problemet består i at Theas døgnrytme er helt skæv. Hun sover fint om dagen, er længe vågen og lidt krævende om aftenen, og først falder i søvn til natten meget sent. Den bliver ofte 01.30, og få gange endda endnu senere. Forsøg på putning før bliver opfattet af Thea som en "powernap", hvor hun vågner efter ca 30 minutter og ofte ikke kan sove videre. Jeg har i månedsvis forsøgt at tage hende op ca. samme tidspunkt hver morgen, og forsøger at køre efter dagsplan i dine bøger om mad og søvn, men det virker ikke for os (endnu).

Et typisk døgn for Thea ser sådan ud:
8 tiden: jeg vækker Thea og tager hende op.
9.30 tiden: ammes og puttes til formiddagslur. Hun kan ikke holde sig vågen et minut mere end højst 1,5 timer på dette tidspunkt
12 tiden: jeg vækker Thea, hvis hun ikke er vågnet af sig selv, hun får grød eller mos og vand af kop. Ammes. Vi leger og hygger os et par timer.
14.30 tiden: ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover mens vi henter storebror ved 15 tiden.
16.30: vågner eller tages op efter et par timer. Leger med storebror og mor indtil far kommer hjem.
17.30 tiden spiser mos og drikker vand af kop.
Ammes
19.30 tiden: powernap ca 30 minutter
Ammes efter behov
23 tiden: jeg tager Thea med i seng. Hun falder nemt i søvn vha. amning. Sover altid kun 30 minutter og derefter starter problemerne... I de gode perioder lykkedes det mig at amme og vugge hende i søvn igen, ofte efter en langvarig og ihærdig indsats, men andre gange er det helt umuligt, fordi hun er total frisk. Hun skriger og brokker sig over at ligge i armene og ved brystet, og bliver først rolig, når hun kommer op at sidde og kigge lidt. Hun er ...

Annonce

... tydeligvis mega frisk og vil bare være vågen og lege. Ofte må vi opgive putningen, og lade hende komme op og lege og kigge indtil hun næste gang begynder at gabe og vise tegn på træthed. Det er der hun først falder ordentligt i søvn til natten ved 1-2-3 tiden.

Puha, det er mega hårdt for os i længden! Til gengæld sover hun oftest "igennem", når hun først falder ordentligt i søvn, dvs omkring 5 timer, ammes og sover fint videre, indtil jeg vælger at tage hende op. Nogle få gange sover hun om natten i sin slyngevugge, men oftest i den normale vugge ved siden af vores seng.

Om dagen kan Thea ikke overraskende sagtens sove meget lange lure. Jeg aner ikke hvor længe, for jeg tør ikke prøve at lade hende sove så længe hun vil. Jeg tager hende altid op efter 2-3 timer, fordi jeg tror vejen frem er at begrænse hendes søvn om dagen, så hun kan lære at sove om natten. I dag har jeg således vækket hende alle tre gange: om morgenen, efter formiddagsluren og efter eftermiddagsluren. Det føles altid lidt forkert at vække hende, fordi hun sover mega tungt, men jeg vil så gerne have den rytme forbedret! Jeg tror det skal ske gradvist, men jeg famler lidt, fordi der ikke er noget fast udgangspunkt at rykke hendes rytme fra.

I to perioder på ca 3 ugers varighed er det lykkedes mig at gradvist få rykket nattesøvnstidspunktet frem til 23 tiden. Så sover hun til jeg tager hende op ved 8 tiden (inkl amning ved midnat og ca 5 tiden) og det har fungeret fint for os. Det er frustrerende når det så pludselig er tilbage ved det gamle igen. Hvis vi bare kan komme hen til det vil jeg være glad! Men nu er vi tilbage ved en helt uoverskuelig situation, hvor hun de sidste fire dage først vil sove nattesøvn ved 2-3 tiden, og det frustrerer os meget. Det skal tilføjes at Thea blev vaccineret i fredags, og reagerede med lidt feber om aftenen. Samme dag fik hun de første to tænder, hvilket jeg dog ikke har mærket hende reagere på.

Jeg vil gerne høre din vurdering af vores situation. Hvad vil du råde os til for at få døgnrytmen rettet lidt op? På sigt ville det være dejligt, hvis hun går i seng samtidig med storebror ved 21 tiden, eller lidt før.

Jeg har også et andet spørgsmål: Thea bruger som nævnt ikke hverken sut eller sutteflaske. Når hun vågner om natten er det, der virker, at jeg sidder på sengekanten og ammer og småvugger hende i armene, hvor hun lidt bruger mig som sut til at falde i søvn igen ved. Jeg tror, jeg har introduceret en lidt uhensigtsmæssig søvnassociation, men man bliver jo lidt desperat efter løsninger, når man sidder der i mørket, og er dødtræt. Hvordan kan jeg mon få hende til at sove, og ikke mindst sove videre om natten, når vi skal trappe ud af amningen på et tidspunkt?

Jeg vil gerne amme et års tid ca, som jeg gjorde med storebror, men om ikke så længe skal hun jo undvære mælk om natten. Jeg er noget i tvivl om vejen frem, da vores søn gerne ville bruge sut og senere sutteflaske, og han var altid nem at putte i den alder.

Jeg ser frem til at høre fra dig, Helen. På forhånd tak.

De bedste hilsener
Theas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder