Brev:
6 måneder og vågner hele natten
2. januar 2016
Alder:
6 mdr.
6 måneder og vågner hele natten
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig før angående min søn Daniel, som nu er blevet 6 en halv måned. Og hans søvn om dagen er blevet en smule bedre, men der skal virkelig arbejdes for, at han sover mere end 30 min ad gangen.
Vi har længe haft bøvl med søvnen, så det er ikke nyt for mig, men nu er jeg ved at nå en grænse. Nætterne er helt umulige, og tit vågner han oftere end hver halve time og har brug for mig.
Vi har tjekket ørerne, og der ser ikke ud til at være noget på dem. Han har tidligere (for over to måneder siden) haft en mavevirus, hvor han var indlagt i et par døgn pga diarré, og her blev han jo tjekket i hoved og r.. af diverse læger, og han var fin.
Som jeg skrev tidligere, så er Daniel født 4 uger for tidligt, og jeg er klar over, at det kan give udfordringer med søvnen, så derfor giver jeg ham al den nærhed, som han kræver. Og det er meget - især i søvnen. Derfor sover han om natten hos mig i sengen, da det eneste der virker, når han vågner, det er at lægge ham på siden og helt op under min armhule. Han er generelt meget morsyg og protesterer højlydt, hvis hans far fx går ind i et andet rum med ham.
Jeg tænker bare, at der må være et eller andet, jeg kan gøre for at vi alle får bedre søvn om natten. Er det forkert, at han sover hos mig? Får han for lidt mad, så han er sulten? Skal vi prøve erstatning i stedet? Jeg har stadig mælk nok, men han tager en del luft ind om natten, så måske vi skulle prøve flasken?
Han vejer lidt over 8 kilo og fødselsvægt var 3 kilo.
Lige nu ser vores dag sådan ud:
Kl 7-7.30: står op
7.30-8.00. Får havregrød med frugtmos og vand af kop. Hvor stor mængde grød skal han have nu? Han spiser normalt mindst en deciliter.
Ca. 9.30: får bryst og tager sin første lur. Her sover han ca 30 min, og jeg forsøger at få ham til at sove videre. Det lykkes dog kun pt, hvis jeg lægger mig med ham og han ligger ind til mig. Jeg kan ikke gå fra ham igen. Luren varer fra 30 min til 1 time og et kvarter.
Ca. 11.30-12.00: får grøntsagsmos med kød eller fisk og vand af kop. Han spiser fint og alt ryger ned. Igen, hvor stor en portion er passende?
Kl ca. 13: får bryst og lægges til at sove. Denne gang i barnevognen, hvor han falder fint i søvn selv, men vi bliver nødt til at trille ham ved de lette søvnfaser. Her kan vi godt få ham til at sove halvanden time nogle gange nu, så det er da fremskridt.
Indtil den tredje lur får han bryst en eller to gange.
Mellem 16 og 17: tager powernap på ca 30 min.
Kl 18: får grøntsagsmos med kød eller fisk og vand. Han spiser igen lystigt.
Herefter bades han, hvilket han elsker. Vi leger, pusler og snakker og synger lidt og normalt putter jeg ham ikke senere end kl 20.00. Her får han bryst, og falder i søvn med mig i sengen (som du har foreslået for at få ro på ham).
Han falder bedre i søvn end sidst jeg skrev, men han vågner igen efter 30 min og så går der mellem en halv time og en time mere, hvor han ligger under min armhule, og jeg forsøger at få ro på den lille krop, som bakser rundt.
Ca. 9.30 kan jeg snige mig ud og indtil, at jeg går i seng ved 11.30 tiden, så vågner han 1-2 gange mere, hvor jeg dog kan nøjes med at give ham sutten.
Mellem kl 1-2 vågner han og får så bryst. Han tager ikke så meget, synes jeg.
Mellem 2 og 5 vågner han mindst hver halve time, men han er ikke sulten og vil ikke have bryst. Han er utilfreds og kaster hovedet fra side til side og benene kører op og ned. Igen, så finder han ro i min armhule.
Ved 5-6 tiden får han bryst. Igen så synes jeg, at vi bøvler lidt og han tager ikke så meget. Herefter gentager historien sig med opvågninger indtil vi står op ved 7-tiden.
Jeg har forsøgt at give bryst ved 11.30 tiden i stedet, men det gør ingen forskel - han vågner stadig hele tiden.
Jeg er så træt helt ind til knoglerne nu og overskudet ligger nogle gange på et lille sted. Skal han ud af sengen og over i sin egen? Kan man give for meget tryghed? Skulle vi prøve erstatning i stedet for bryst? Og hvor meget mos/grød er egentlig en passende portion i hans alder?
Håber du kan hjælpe (igen).
Kærlig hilsen
Pia