Falde i søvn på eget værelse

26. november 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Falde i søvn på eget værelse

Hej Helen,

Jeg har også brug for et råd om vores store dreng på 3½ år. Han er utrolig glad og trives i børnehaven, men er stadig meget observerende, sætter højt pris på tryghed, og skal lige se personer og ting der sker an inden han åbner op. Vi er lige så langsom ved at vænne ham til at sidde på potten. Han går stadig med ble, men siger til herhjemme når han skal tisse. Vi fornemmer at han stadig ikke tryg nok til at sige til I børnehaven, og laver også stadig i bleen. Han startede i børnehaven i maj og samme måned blev han storebror. Han elsker sin nye rolle og sin lillesøster.

Siden han var 1½ år gammel lå vi i starten på en madras hos ham indtil han faldt i søvn, og efterfølgende faldt han i søvn i vores seng og sov sammen med os om natten. det gjorde han indtil han var 2½ år. Han stoppede med middagsluren da han startede i børnehavnen og nu falder han hurtig i søvn, men han er stadig vant til at vi lægger hos ham indtil han sover. Det vil vi gerne vænne ham af med, men jeg har brug for hjælp til hvordan vi kan gøre det nu han altid har været vant til at vi er der?

Siden lillesøster kom til verden for ½ år siden har min mand sovet sammen med vores søn, da min mand har svært ved at sove når lillesøster og jeg pusler om natten. Vores ...

Annonce

... søn har et par opvågninger om natten hvor han enten selv lægger sig ned til hans far eller blir ked af det. Han ved at hans far ligger ved siden af ham, men jeg tror ikke det er hver gang han har brug for ham at han er helt vågen. Vi vil selvfølgelig gerne at min mand kommer ind i soveværelset når nu lillesøster ikke skal spise så meget om natten mere, men er i tvivl om at vi skal sige til vores søn at far ikke længere kommer og sover når han selv er faldet i søvn? Vi kan også være lidt bange for at han føler sig udenfor når lillesøster, mor og far sover på samme værelse.

Vores søn har aldrig brugt sut, men sutter derimod på sin tunge i søvn eller når han er træt eller ked af det. Derudover nusser han min hestehale og kan ligefrem spørge efter at få lov til det hvis han sidder og slapper af foran fjernsynet eller skal sove. Han gør det også indimellem når vi er andre steder. Jeg tænker om det er nødvendigt at vænne ham af med det på samme måde som man vænner børn af med sutten? Eller om vi skal snakke med ham om at kun er noget vi gør når vi hygger hjemme? Jeg vil også gerne ha redskaber til at vænne ham helt af med det, men jeg synes jo også det kan være hyggeligt, så det er også lidt svært :o)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Hilsen Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!