Brev:
Falde i søvn på eget værelse
26. november 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Falde i søvn på eget værelse
Hej Helen,
Jeg har også brug for et råd om vores store dreng på 3½ år. Han er utrolig glad og trives i børnehaven, men er stadig meget observerende, sætter højt pris på tryghed, og skal lige se personer og ting der sker an inden han åbner op. Vi er lige så langsom ved at vænne ham til at sidde på potten. Han går stadig med ble, men siger til herhjemme når han skal tisse. Vi fornemmer at han stadig ikke tryg nok til at sige til I børnehaven, og laver også stadig i bleen. Han startede i børnehaven i maj og samme måned blev han storebror. Han elsker sin nye rolle og sin lillesøster.
Siden han var 1½ år gammel lå vi i starten på en madras hos ham indtil han faldt i søvn, og efterfølgende faldt han i søvn i vores seng og sov sammen med os om natten. det gjorde han indtil han var 2½ år. Han stoppede med middagsluren da han startede i børnehavnen og nu falder han hurtig i søvn, men han er stadig vant til at vi lægger hos ham indtil han sover. Det vil vi gerne vænne ham af med, men jeg har brug for hjælp til hvordan vi kan gøre det nu han altid har været vant til at vi er der?
Siden lillesøster kom til verden for ½ år siden har min mand sovet sammen med vores søn, da min mand har svært ved at sove når lillesøster og jeg pusler om natten. Vores søn har et par opvågninger om natten hvor han enten selv lægger sig ned til hans far eller blir ked af det. Han ved at hans far ligger ved siden af ham, men jeg tror ikke det er hver gang han har brug for ham at han er helt vågen. Vi vil selvfølgelig gerne at min mand kommer ind i soveværelset når nu lillesøster ikke skal spise så meget om natten mere, men er i tvivl om at vi skal sige til vores søn at far ikke længere kommer og sover når han selv er faldet i søvn? Vi kan også være lidt bange for at han føler sig udenfor når lillesøster, mor og far sover på samme værelse.
Vores søn har aldrig brugt sut, men sutter derimod på sin tunge i søvn eller når han er træt eller ked af det. Derudover nusser han min hestehale og kan ligefrem spørge efter at få lov til det hvis han sidder og slapper af foran fjernsynet eller skal sove. Han gør det også indimellem når vi er andre steder. Jeg tænker om det er nødvendigt at vænne ham af med det på samme måde som man vænner børn af med sutten? Eller om vi skal snakke med ham om at kun er noget vi gør når vi hygger hjemme? Jeg vil også gerne ha redskaber til at vænne ham helt af med det, men jeg synes jo også det kan være hyggeligt, så det er også lidt svært :o)
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Lulu