Brev:
Urolig nattesøvn - 8 mdr.
23. november 2015
Alder:
8 mdr.
Urolig nattesøvn - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver fordi vores datter på 8 måneder sover forfærdelig om natten for tiden. Jeg mistænker, at det er fordi der sker så meget med hende lige nu, men håber du har nogle tanker eller ideer til hvordan vi alle kan få sovet bedre herhjemme.
Det startede for ca 2 måneder siden, da hun begyndte at kunne komme rundt. Sidenhen kan hun nu selv sidde og komme fra liggende til siddende. Den sidste måned er hun begyndt at rejse sig op af alle ting og går sidelæns af møbler, går nu med os i hænderne osv. Så der sker rigtig meget med hende motorisk for tiden.
Desuden er hun begyndt at sige få ord, hun kalder mig for "maar" og far hedder "bar", ligeledes siger hun "ej" (hej) :)
Om dagen sover hun rigtig godt. Hun sover en formiddagslur fra 9.30-11 og eftermiddagslur fra 13.30-15. Hun bliver lagt og falder selv i søvn og sover som regel uden afbrydelser hele luren. Så dagslurene kan vi ikke klage over.
Hun får 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider og er rigtig god til at spise og spiser rigeligt og varieret af både skemad og fingermad. Hun drikker godt med vand af kop til og mellem måltiderne.
Desuden får hun flaske inden middagsluren, omkring midnat og igen ved 5 tiden. Nogen gange også når hun bliver puttet, men vi er begyndt at give hende godnatgrød i stedet, fordi hun når at blive sulten igen inden sengetid og så afviser hun ofte flasken derefter (nok fordi hun er mæt jo). Typisk drikker hun på et døgn ca 500 ml mme af flaske. Vi putter derudover mme-pulver i hendes grød og mos også.
Hun bliver puttet til natten kl 19.30/20 ca og vi står typisk op mellem 6 og 7.
Når hun bliver puttet tilbyder vi hende flasken, hun bliver lagt i sin tremmeseng, vi synger en sang for hende, siger godnat og så går vi ud. I perioder har vi (ligesom om dagen) bare kunne gå fra hende og hun falder selv i søvn. For tiden rejser hun sig op af tremmerne og begynder at kalde på os og græder. Vi har forsøgt at gå fra og til og lægge hende ned igen, men til sidst græder hun utrøsteligt. Oftest er vi (mor) nødt til at sidde ved hende til hun sover og for tiden kan vi næsten ikke komme tæt nok på hende, men skal både ae hende og synge godnat-sangen for hende indtil hun sover - nærmest med hovedet helt nede ved hende. Det er ikke nok vi bare sidder ved siden af sengen eller at vi pusler rundt så hun kan høre/se os.
Når hun så er faldet i søvn sover hun som regel godt indtil midnat, hvor hun får den første flaske - hun efterspørger den selv.
Herefter er det et stort cirkus. Hun rejser sig op konstant i hendes seng og søger os. Vi har af samme grund rykket hendes seng ind ved siden af vores, men ofte stopper hun ikke med at græde før hun kommer over i vores seng og hun skal helst ligge nærmest ovenpå mig med hendes hænder i mit hår og hoved for at falde til ro. Problemet er at sådan kan jeg ikke sove, selvom det da er meget hyggeligt:) Og far dur ikke om natten for tiden, så det hele hænger på mig, hvilket er meget opslidende.
Hun er vågen oftest mere end en gang i timen og sover generelt meget uroligt. Kl ca 5 får hun endnu en flaske og sover som regel roligt efter flasken 1-2 timer i egen seng indtil vi står op. Vi har prøvet at give hende flasken mens midt-nat-cirkusset står på. Så falder hun som regel også mere til ro, men vågner så allerede kl 4-5 og er klar til at stå op. Af samme grund tør vi heller ikke fjerne flasken kl 5, for det er pga den hun sover lidt længere. Hvis hun ikke får den, vil hun op. Og det synes vi alligevel er lidt for tidligt!
Hun bruger sut, men tager den selv om natten, så jeg tror ikke det er pga den hun vågner.
Har du nogle ideer til noget vi eventuelt kan gøre anderledes?
Bør vi arbejde på helt at fjerne hendes flasker om natten, altså sen aften og tidlig morgen?
På forhånd tak for svar!
Med venlig hilsen
Iben