Hjælp til putning - 2 år

5. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Hjælp til putning - 2 år

Kære Helen

Min 2-årige datter er sprælsk og glad, men ikke just nem at få til at sove. Jeg håber du kan hjælpe med lidt gode råd.

Indtil for nyligt har vi praktiseret samsovning hos os. Vi har en rigtig stor seng, så vi har allesammen sovet rigtig godt. Det var sengetid kl ca. 19.30-20. Mor eller far læste bøger, hvorefter vi lagde os ned for at sove. Nogen gange tog det en halv time. Nogen gange halvanden. Hun har altid været en pige, som har vægret sig mod at sove. Hun virker ikke bange. Bare som om hun ikke gider sove.

For en uge siden købte vi en juniorseng til hende, da jeg simpelhen ikke orker at bruge halvanden time i sengen om aftenen. Så nu vil jeg gerne have at hun lærer at falde i søvn i sin egen seng. Den står ved siden af vores seng, og planen er, at hun bare kan komme over i vores seng hvis hun vågner.

I fredags startede vi så med at prøve en ny putterutine. Det er primært mors projekt, så det er mig, der har taget mig af putningen. Rutinen går på, at pigebarnet får læst bøger i sin seng, mens mor sidder ved siden af sengen. Dette går fint. Vi har gået senere ...

Annonce

... i seng end vi plejer, for at være sikker på at hun er træt. Når vi er færdig med bøgerne slukker vi lampen, men der er stadig en natlampe, som giver masser af lys. Jeg har prøvet at stille mig i rummet så hun kan se mig og lægge vasketøj sammen. Men hun bliver vildt sur/ked af det når jeg går væk fra sengen. Det ender typisk med, at jeg går lidt frem og tilbage, da beskeden er, at jeg kun vil sidde ved sengen, hvis hun ligger ned.

Hun er en meget stædig/karakterfast pige, så det er lidt af en magtkamp. Det ender typisk med, at hun ligger ned, og jeg sidder ved siden af med lukkede øjne. En dag tog det 3 timer, hvor hun var rasende! Men de sidste 4 dage har det taget halvanden time. Jeg vil jo gerne der hen, hvor at jeg til sidst kan forlade rummet. Lige nu er det virkelig frustrerende, for det føles ikke som om, det er på rette spor. Hun sover fint middagslur i vuggestuen, ca. 1,5 time, men nægter herhjemme i weekenden. Det resulterede selvfølgelig også i, at det var meget nemmere en af dagene i weekenden, da hun var rigtig træt.

Jeg håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin