Brev:
Søvn og amning fylder meget
15. oktober 2015
Alder:
9 mdr.
Søvn og amning fylder meget
Kære Helen
Den søvn. Den søvn. Hold op hvor den fylder meget hos mig.
Har skrevet til dig tidligere ang. søvn og amning om dagen og natten.
Ammer dog stadigvæk tre gange om dagen. Før begge hans lurer samt inden sengetid. Har ikke fået taget mig sammen til at fjerne en amning, da nætterne begyndte at ændre sig. Han begyndte helt af sig selv at sove helt igennem. Altså fra ca. kl. 20-7 uden mælk. Det er jo skønt, men er så kommet i tvivl om hvor meget jeg så skal amme om dagen, når han ikke ammes om natten længere?
Så er der desværre bare sket det, at han pludselig igen er begyndt at have urolige nætter. Vågner igen pludselig grædende op, især først på aftenen, inden midnat. det svinger mellem 0-2 gange. Her kan vi ofte få ham beroligt og puttet igen uden at amme. Efter midnat vågner han også, dog let klynkende 2-3 gange, hvor han desværre ofte ikke er til at få til at sove igen uden han ammes. Prøver vi med sut (bruge ikke rigtig sut) eller tager ham op og prøver at trøste/lulle tilbage i søvn begynder han gerne at græde og blive mere og mere ulykkelig.
Nogle gange kan vi putte ham uden mælk efter en lidt længere grædetur. Har klart indtryk af han ikke er sulten, men det mere er trøst. Han dier kortvarigt og tager kun et bryst.
Har selv overvejet om det har med separationsangst at gøre? Om dagen synes jeg ikke han viser tegn på separationsangst.
Her er også varmt for tiden og måske det også kan have noget at gøre med det? Har prøvet forskelligt nattøj, kun ble, sovepose og diverse tæpper. Vores madras er desværre ikke af fantastisk kvalitet har vi fundet ud af, så vi skal have købt en mere åndbar madras. Han er en stor dreng med gang i og han sveder ret nemt og kan også være fugtig om natten. Nogle nætter ved jeg dog jeg selv er skyld i at han vågner. Temperaturen svinger meget her i løbet af natten.
Jeg kan starte ud med kun en kortærmede body, men få brug for et tæppe i løbet af natten. Det lader dog til at bare det at give ham tæppet på kan forstyrre ham i søvnen og vække ham. Har haft mest succes med soveposen de nætter, hvor det har været køligt nok til at starte natten med den på, så jeg ikke har skulle pille ved ham i løbet af natten og f.eks. være urolig for han sparker tæppet af. Min mands vækkeur kl. 6 er pludselig også begyndt at vække ham, hvor han tidligere ikke lod sig forstyrre og sov til kl. 7. Kan tydeligt mærke på ham det er for tidligt at stå op kl. 6.
Har jeg mon fået skabt en vane hvor han måske alligevel er sulten om natten selvom jeg føler han ikke er samt synes han spiser godt om dagen? Pga. hans opvågninger om natten hvor han har virket meget ked af det har jeg jo givet en trøstetår som måske nu er blevet en vane? Er endnu ikke begyndt på en fast godnatgrød. Har prøvet det nogle enkelte gange, og nogle gange spiser han. Mælken fylder jo stadigvæk meget så måske der skal skæres ned på den på den ene eller anden måde?
Vi flytter dog til Europa igen om 1 måned, så må vente med en ny madras til der. Måske jeg også skal vente med at ændre på amningen til flytning og jetlag er overstået og der er kommet mere ro på en ny hverdag?
Hans lure om dagen er stadigvæk lidt svingende. Især middagsluren, som jeg nogle gange slet ikke kan få ham til at tage. Har størst succes med at køre en tur. Skal jeg fjerne en amning om dagen kunne det måske være den før middagsluren.
Håber du kan finde hoved og hale i mit brev. Det er svært hvor jeg skal begynde eller bare skal væbne mig med tålmodighed. Vil jo bare helst undgå de negative søvnassociationer nu det længe har gået så godt.
Hilsen