Brev:
Tisser i sengen efter at være blefri
10. oktober 2015
Alder:
3 år, 4 mdr.
Tisser i sengen efter at være blefri
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse. Jeg skriver altid til dig når jeg føler at jeg er ved at blive desperate og det er dejligt med nogle gode råd.
Min datter er nu 3 år og 4 måneder gammel, en glad og aktiv pige med en stort smil og lige så stor stædighed.
Hun har været blefri i ca.8 måneder nu, og i ca.5 måneder har hun sovet uden ble om natten. Vi fjernede natbleen efter en lang periode med tørre bleer om natten.
I starten gik det fint, hvor hun tissede i sengen ca. 1 gang om ugen. Vi valgte at købe et underlag som suger vand og en masse vaskemiddel og tog det bare en dag af gangen. Men nu tisser hun i sengen hver eneste nat, og det har varet i to uger.
Hun vågner grædende og våd, og tit når det er kl.5 om morgenen sover hun aldrig rigtigt igen. Det gør at hun er dødtræt om eftermiddagen fordi hun har ikke mulighed for at sove i børnehaven.
Hendes lillesøster er lige over et år gammel, og jeg hænger snart ikke sammen med konstant opvågning om natten selvom den lille ikke vågner.
Jeg synes dog der er mest synd for min datter. Jeg har prøvet at lokke hende til at tage en godnat ble på men det gør hende tosset og ked af det så det har vi droppet igen. Jeg har heller ikke hjertet til at sige nej til en tår vand inden sengetid.
Jeg prøver at sige det pædagogisk til hende, at bleen vil gør hende fri for at vågne i en seng våd af tis, men jeg frygter at jeg nu har fået hende til at se nattisseriet som et problem, noget som jeg har bestræbt mig på ikke at gøre.
Jeg må indrømme at jeg ender med at være lidt frustreret med hende, og det fremmer ikke kommunikationen. Jeg ved jeg burde behandle hende som ligeværdig og fortælle hende, at jeg forstår hun ikke vil have bleen på - men det hjælper ikke når vi begge to ender med at være lidt frustrerede på hinanden. Måske forbinder hun ble med at være en baby og derfor gider hun det ikke. Men det skal siges at lige for tiden nægter min datter at få klippet negle, få hårspænde i håret selvom hun intet kan se for det lange pandehår, og hun nægter at spise aftensmad, så måske er det et lidt dybere problem vi to har generelt i vores hverdagskommunikation, hvor hun siger konsekvent nej til alt det jeg synes er vigtigt og derfor presser lidt på.
Det skal siges at hun tisser nogle gange i buskerne om dagen når hun har gang i en god leg, men det er sjældent.
Bedste hilsner
fra en træt og bekymret mor