Tisser i sengen efter at være blefri

10. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Tisser i sengen efter at være blefri

Kære Helen,

Tak for en god brevkasse. Jeg skriver altid til dig når jeg føler at jeg er ved at blive desperate og det er dejligt med nogle gode råd.

Min datter er nu 3 år og 4 måneder gammel, en glad og aktiv pige med en stort smil og lige så stor stædighed.

Hun har været blefri i ca.8 måneder nu, og i ca.5 måneder har hun sovet uden ble om natten. Vi fjernede natbleen efter en lang periode med tørre bleer om natten.

I starten gik det fint, hvor hun tissede i sengen ca. 1 gang om ugen. Vi valgte at købe et underlag som suger vand og en masse vaskemiddel og tog det bare en dag af gangen. Men nu tisser hun i sengen hver eneste nat, og det har varet i to uger.

Hun vågner grædende og våd, og tit når det er kl.5 om morgenen sover hun aldrig rigtigt igen. Det gør at hun er dødtræt om eftermiddagen fordi hun har ikke mulighed for at sove i børnehaven.

Hendes lillesøster er lige over et år gammel, og jeg hænger snart ikke sammen med konstant opvågning om natten selvom den lille ikke vågner.

Jeg synes dog der er mest synd for min datter. Jeg har prøvet at lokke hende til at tage en godnat ble på men det gør hende tosset og ked af det så det har vi droppet igen. Jeg har ...

Annonce

... heller ikke hjertet til at sige nej til en tår vand inden sengetid.

Jeg prøver at sige det pædagogisk til hende, at bleen vil gør hende fri for at vågne i en seng våd af tis, men jeg frygter at jeg nu har fået hende til at se nattisseriet som et problem, noget som jeg har bestræbt mig på ikke at gøre.

Jeg må indrømme at jeg ender med at være lidt frustreret med hende, og det fremmer ikke kommunikationen. Jeg ved jeg burde behandle hende som ligeværdig og fortælle hende, at jeg forstår hun ikke vil have bleen på - men det hjælper ikke når vi begge to ender med at være lidt frustrerede på hinanden. Måske forbinder hun ble med at være en baby og derfor gider hun det ikke. Men det skal siges at lige for tiden nægter min datter at få klippet negle, få hårspænde i håret selvom hun intet kan se for det lange pandehår, og hun nægter at spise aftensmad, så måske er det et lidt dybere problem vi to har generelt i vores hverdagskommunikation, hvor hun siger konsekvent nej til alt det jeg synes er vigtigt og derfor presser lidt på.

Det skal siges at hun tisser nogle gange i buskerne om dagen når hun har gang i en god leg, men det er sjældent.

Bedste hilsner
fra en træt og bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.