Brev:
5 måneder søvn
7. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
5 måneder søvn
Hej Helen!
Jeg skriver til dig fordi Sofia er begyndt at sove ret dårligt om natten. Hun er nu 24 uge (blev født 2 uge for tidligt).
Tidlige har jeg budt hende kun 1 bryst mellem lurerne og hun blev kun ammet og da har hun sovet fint fra 8-til 6, hvor jeg ammede hende kl 11-12, 2 og 5. Men så har vi begyndt på skemad og to bryster(1 og toppen af den anden), så begyndt hun at vågne hyppigt. Hun sover fra 8 til 10, men så efter kl 12 begynder hun at vogne efter hver time. Og jeg tvivler meget på at det er fordi hun er sulten :). Nogle gange virker hun sulten, andre gange drikker hun bare lidt og falder i søvn.
Nu forsøger vi med både grød til middag og grøntsags til aften. Vi forsøger at berolige hende i stedet for amme, og nogle gange det lykkes andre gange hjælpe det ikke, så græder hun, vågner, begynder at pludre, men lige så snart jeg ligger hende i seng så græder hun igen. Sidste nat tog det 1,5 time før hun faldt til ro igen :). Før graviditeten vejede jeg 49 kg, nu er jeg på 47 :) og jeg har taget 14 kg på under graviditeten. Jeg spiser ellers meget, nogle stor portioner! Men måske skal jeg spise ofte, lige som når jeg var gravid? Min læge har taget blødprøve for at undersøge min stofskifte. Hun har også sagt at jeg skal måske kontakte min sundhedsplejerske og planlæg dagen sådan at jeg vil have færre amninger. Men jeg vil også høre hvad du synes om det.
Sofia er også meget aktiv i løbet af dagen, hun dreje hele tiden fra den ene side til den anden, sparker sin dyne af osv... Så jeg ved ikke om hendes dårlige søvn om natten skyldes hendes udvikling lige nu eller fordi hun få ikke nok mad om dagen.
Vi har også min svigemor på besøg, hun tager Sofia på tur med barnevogn. Og tidlige sov Sofia 1,5 time om formiddagen, 45 min til middag og ca. i time om aftenen. Nu bliver hun gynget i barnevogn, så hun sover lige så længe barnevognen kør :) - 2 time om morgen, 2 time i eftermiddagen (ellers ligner det ikke hende).
Ja, så jeg vil høre hvad du synes om det.
Glæder mig at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Olga