5 måneder søvn

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

5 måneder søvn

Hej Helen!

Jeg skriver til dig fordi Sofia er begyndt at sove ret dårligt om natten. Hun er nu 24 uge (blev født 2 uge for tidligt).

Tidlige har jeg budt hende kun 1 bryst mellem lurerne og hun blev kun ammet og da har hun sovet fint fra 8-til 6, hvor jeg ammede hende kl 11-12, 2 og 5. Men så har vi begyndt på skemad og to bryster(1 og toppen af den anden), så begyndt hun at vågne hyppigt. Hun sover fra 8 til 10, men så efter kl 12 begynder hun at vogne efter hver time. Og jeg tvivler meget på at det er fordi hun er sulten :). Nogle gange virker hun sulten, andre gange drikker hun bare lidt og falder i søvn.

Nu forsøger vi med både grød til middag og grøntsags til aften. Vi forsøger at berolige hende i stedet for amme, og nogle gange det lykkes andre gange hjælpe det ikke, så græder hun, vågner, begynder at pludre, men lige så snart jeg ligger hende i seng så græder hun igen. Sidste nat tog det 1,5 time før hun faldt til ro igen :). Før graviditeten vejede jeg 49 kg, nu er jeg på 47 :) og jeg har taget 14 kg ...

Annonce

... på under graviditeten. Jeg spiser ellers meget, nogle stor portioner! Men måske skal jeg spise ofte, lige som når jeg var gravid? Min læge har taget blødprøve for at undersøge min stofskifte. Hun har også sagt at jeg skal måske kontakte min sundhedsplejerske og planlæg dagen sådan at jeg vil have færre amninger. Men jeg vil også høre hvad du synes om det.

Sofia er også meget aktiv i løbet af dagen, hun dreje hele tiden fra den ene side til den anden, sparker sin dyne af osv... Så jeg ved ikke om hendes dårlige søvn om natten skyldes hendes udvikling lige nu eller fordi hun få ikke nok mad om dagen.

Vi har også min svigemor på besøg, hun tager Sofia på tur med barnevogn. Og tidlige sov Sofia 1,5 time om formiddagen, 45 min til middag og ca. i time om aftenen. Nu bliver hun gynget i barnevogn, så hun sover lige så længe barnevognen kør :) - 2 time om morgen, 2 time i eftermiddagen (ellers ligner det ikke hende).

Ja, så jeg vil høre hvad du synes om det.

Glæder mig at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Olga

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin