Græder om natten 4,5 måned

17. september 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Græder om natten 4,5 måned

Hej Helen,

Så har jeg et spørgsmål igen.

Vores datter er begyndt at spise mere, nu spiser hun omkring 800 ml. på 4 gange i løbet af dagen, vi kan putte hende kl. 19.45 hvor vi kan lægge hende og så falder hun i søvn indenfor få minutter i hendes tremmeseng som står uden side på op af vores seng.

Hun vågner så omkring kl. 23-24 hvor hun spiser 150-200 ml. og kan lægges med det samme igen. Så er hun altså oppe på omkring 900-1000 ml. uden natten.
Førhen har hun kun vågnet for at få mad ved at ligge og øffe lidt.

Nu starter det fra omkring kl. 2.30 så vågner hun og øffer, græder osv. Vi prøver selvfølgelig først med sut og en hånd på maven, den går ikke, så op i armene når hun græder og til sidst gå rundt. Vi giver hende mad og for det meste spiser hun omkring 100 ml. der omkring kl. 3 om natten. Så sover hun måske lige 30-60 min. efter det, og så starter det igen - hvor hun jo selvfølgelig ikke er sulten. Så hun får sut og vi går rundt og må skiftes da ingen af os selvfølgelig har noget overskud der midt om natten. Det varer for det meste et par timer hvor hun vågner og græder hver gang man lægger hende i hendes seng. I sidste ende lykkedes det og så sover hun omkring 1,5 time før hun vågner ved 7 tiden.

Det er ikke en nat vi kan holde ud særlig meget mere. Så mit spørgsmål er, kan vi godt sige at hun ikke får mad i løbet af natten? Altså at hun får mad kl. 23/24 og så først igen kl 4/5 stykker? Og indtil da får hun ikke mad lige meget hvad, men bare masser af nus osv? Vil det give mening? Tænker hun får nok mælk og i løbet af dagen kan hun sagtens gå 4 timer før hun får mad.

Desuden tager vi hende jo op fordi hun begynder ...

Annonce

... at græde, men vil det give mening at lade hende ligge i sengen - OGSÅ selvom hun græder og græder meget og så nusse hende der og give hende sut og vente på det går over, for det gør det vel på et tidspunkt - eller er det børnemishandling ;)? Hvis det er noget man skal gøre et par dage og så vi hun have mere ro om natten og det ikke er noget der er dårligt for hende, så er vi nemlig klar på kampen.

For at fortælle lidt om dagen så sover hun 3 lure som anbefalet og hun sover meget meget sjælendt mere end 30-40 min. Jeg prøver ALT for at få hende til at sove videre - nusning og sut giver ingenting, så vugger jeg og kan have success med at få hende til at falde i søvn igen på den måde, men i det sekund jeg lægger hende er hun vågen igen. Jeg går flere lange ture hver dag i håb om at hun så vil sove længere når hun bliver trillet men også uden success. FOr det meste ender det bare i skrig og skrål at jeg prøver at få hende til at sove videre.

På trods af hun ikke falder i søvn i mine arme men i enten sengen eller vognen, og altså vågner op det samme sted, så sover hun bare ikke videre. Det synes jeg også er hårdt ikke at få et længere break i løbet af dagen. Men natten som den er nu er klart det mest drænende, på trods af vi er 2 som hjælper hinanden meget. Jeg synes jeg har prøvet alle tips til at få hende til at sove videre og intet hjælper, er det noget hun vokser fra og bliver bedre til med tiden?

Mht. mad så får hun MME og har fået lidt smagsprøver på grød, men ikke noget hun virker vildt interesseret i, så vi venter lidt med det.

Jeg glæder mig til at høre fra dig, da dine råd har været rigtig gode indtil videre!!

Venligste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to