Brev:
Søvn og vaner - 26 måneder
15. september 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Søvn og vaner - 26 måneder
Kære Helen.
Mange tak for dine gode svar.
Mht til vores datters søvn, så har situationen ændret sig en anelse. Vi har - indtil videre med held - kortet middagsluren lidt af (nu sover hun en time mod 1 1/2 - 2 timer tidligere), og så putter vi hende allerede kl. 19.
Nu falder hun typisk i søvn på 15-20 minutter. Dog stadig i vores arme.
Synes du, vi være konsekvente og forsøge at få hende til at falde i søvn i sengen med os ved siden af?
Hun lader ikke til at være klar til, at vi går fra hende. Og vi tænker, som du også skriver, at vi ikke skal eksperimentere alt for meget, nu hvor vi står over for en flytning og indkøring i ny vuggestue.
Der er imidlertid sket det, at hun vågner et sted mellem kl. 1 og kl. 4 og har svært ved at finde søvnen igen. Det tager for hårdt på os at sidde ved hende i op mod to timer hver nat, så vi tager hende ind i sengen. Men det betyder også, at hun er begyndt at spørge efter den, når vi putter hende ('ind i mors seng').
Så hvordan vænner vi hende bedst af med det?
Hun lader til at vågne pga drømme, og hun græder og kalder og har åbenlyst brug for tryghed. Men vi har samtidig heller ikke lyst til, at hun skal ind til os i løbet af natten hver nat.
Jeg tror, vi venter med at skifte seng, til vi er kommet på plads det nye sted.
Den lille ny skal heller ikke bruge sengen før til marts, så vi vil gerne vente, til hun er klar. Måske i juleferien?
For mig at se er hun midt i mellem at være en meget lille pige (det er hun selvfølgelig på mange måder stadigvæk) og en stor pige, der kan rigtig meget selv.
Men lige præcis når vi putter hende, og når hun har brug for hjælp om natten, synes vi, det er svært at navigere i, hvad der bedst for hende (og for os).
Hun falder i søvn på 10-15 min, når hun ligger i armen. Men hun vil (som regel) helst over i sengen, tit spørger hun også efter det. Men hvis vi holder fast, og hun ligger i armen, faldr hun hurtigt i søvn. Og hvis vi lægger hende i sengen, vågner hun typisk lidt op og bliver ked af det over at skulle ligge ned. Men det er måske bare en fase, vi skal igennem?
Er det alderssvarende at sidde med hende? Eller skal hun helst ligge i sin egen seng? Og skal vi helst sidde sammen med hende? Vi har venner med jævnaldrende børn, som ligger for sig selv og falder i søvn på egen hånd.
Er det det, vi skal arbejde hen imod nu? Og tror du, hun vågner om natten pga vane eller fordi hun ved, hun kommer ind til os?
På forhånd mange tak.
Bedste hilsner
Skattepigens mor