Søvn og vaner - 26 måneder

15. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Søvn og vaner - 26 måneder

Kære Helen.

Mange tak for dine gode svar.

Mht til vores datters søvn, så har situationen ændret sig en anelse. Vi har - indtil videre med held - kortet middagsluren lidt af (nu sover hun en time mod 1 1/2 - 2 timer tidligere), og så putter vi hende allerede kl. 19.

Nu falder hun typisk i søvn på 15-20 minutter. Dog stadig i vores arme.
Synes du, vi være konsekvente og forsøge at få hende til at falde i søvn i sengen med os ved siden af?

Hun lader ikke til at være klar til, at vi går fra hende. Og vi tænker, som du også skriver, at vi ikke skal eksperimentere alt for meget, nu hvor vi står over for en flytning og indkøring i ny vuggestue.

Der er imidlertid sket det, at hun vågner et sted mellem kl. 1 og kl. 4 og har svært ved at finde søvnen igen. Det tager for hårdt på os at sidde ved hende i op mod to timer hver nat, så vi tager hende ind i sengen. Men det betyder også, at hun er begyndt at spørge efter den, når vi putter hende ('ind i mors seng').

Så hvordan vænner vi hende bedst af med det?

Hun lader til at vågne pga drømme, og hun græder og kalder og har åbenlyst brug for tryghed. Men vi har samtidig heller ikke lyst til, at hun skal ind til os i løbet af natten hver nat.

Jeg tror, vi venter med at skifte ...

Annonce

... seng, til vi er kommet på plads det nye sted.
Den lille ny skal heller ikke bruge sengen før til marts, så vi vil gerne vente, til hun er klar. Måske i juleferien?

For mig at se er hun midt i mellem at være en meget lille pige (det er hun selvfølgelig på mange måder stadigvæk) og en stor pige, der kan rigtig meget selv.
Men lige præcis når vi putter hende, og når hun har brug for hjælp om natten, synes vi, det er svært at navigere i, hvad der bedst for hende (og for os).

Hun falder i søvn på 10-15 min, når hun ligger i armen. Men hun vil (som regel) helst over i sengen, tit spørger hun også efter det. Men hvis vi holder fast, og hun ligger i armen, faldr hun hurtigt i søvn. Og hvis vi lægger hende i sengen, vågner hun typisk lidt op og bliver ked af det over at skulle ligge ned. Men det er måske bare en fase, vi skal igennem?

Er det alderssvarende at sidde med hende? Eller skal hun helst ligge i sin egen seng? Og skal vi helst sidde sammen med hende? Vi har venner med jævnaldrende børn, som ligger for sig selv og falder i søvn på egen hånd.
Er det det, vi skal arbejde hen imod nu? Og tror du, hun vågner om natten pga vane eller fordi hun ved, hun kommer ind til os?

På forhånd mange tak.

Bedste hilsner
Skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor