Søvn - kæmper en brav kamp

17. august 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn - kæmper en brav kamp

Kære Helen.

Her får en Mail fra et meget udslidt forældre par.

Vi har Asta på 6,5 måneder. Indtil hun var 4 måneder sov hun godt om natten. Men nu kæmper vi en brag kamp. Jeg har læst din bog omkring børn og søvn og vi har prøvet alle dine tips og tricks af, uden held.

Vi putter Asta på eget værelse, da hun vækker mig meget om natten, og jeg har en fornemmelse af at vi faktisk også vækker hende. Hun falder hurtig og nemt søvn og virker lettet over t komme i seng, MEN så sover hun kun 1 times tid, vågner og græder. herefter bruger 2-3 timer på at trøste, vugge og putte igen. Vi gør det at vi vugger til der rolig vejrtrækning og ligger hende igen, ofte græder hun igen inden jeg har sluppet. Svøb er er forsøgt, men hun gik fuldstændig amok i det plus hun fik det MEGET varmt. Når vi langt om længe for hende til at sove er det sommetider endt ved os fordi vi simpelthen er for trætte til andet. Vi har i øvrigt bedrockers. Men så kommer næste problem, hun har mange opvågninger i løbet af natten også. En hvor hun er sulten, og to hvor hun græder. De to hvor hun græder ...

Annonce

... virker det som hun starter i søvne og får vækket sig selv.

Vi har prøvet alt, selv at gå hende i søvn i barnevogn og bære kassen ind i tremmeseng, og lige meget virker det.

De sidste uger har vi ingen forældretid haft, da den ene sidder på værelset og trøster, mens den anden lader op til at tage tørnen dagen efter.

Her er oversigt over hendes døgnmønster og som du kan læse sover hun godt om dagen.

Vågner kl 6.30-står op kl 7
spiser mogenmad 7.30 (grød)
kommer ud at putte mellem 8-9 og sover til kl 10-11
får tilbudt mælk (erstatning) mellem 11-12
Grød ved 13 tiden
Putte igen ved 13.30-14 tiden til kl 15-16
mælk ved 16 tiden
Aftensmad 17.30
bad kl 18-19
hygge indtil kl 20 hvor hun virker træt.
Og så forsætter det som beskrevet ovenfor.

Jeg kan mærke jeg efterhånden bliver irriteret inden i overhoved når aftenputning fordi jeg ved det bare trækker tænder ud. Lige pt slider det ret meget på os. Og Asta skal starte dp til oktober, jeg kan ikke overskue tanken om det lange putning samt natteroderiet og arbejde samtidig.

Hjælp os.

Kærligst
Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.