Endnu et barn, der ikke sover

14. august 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Endnu et barn, der ikke sover

Hej Helen.

Åååååhhh ikke igen! Jeg orker ikke endnu et barn der ikke sover!!! Hvad fanden er det vi gør galt og åbenbart ikke kan finde ud af???? :-(

Vi har den skønneste lille søn på knap 11 uger. Han er glad og nysgerrig MEN rigtig dårlig til at sove. Han vågner konsekvent (pånær om natten ) 30 min efter han er blevet lagt og lige meget hvad jeg gør kan jeg ikke forhindre det eller hjælpe ham hurtigt videre i søvnen igen.

Jeg har prøvet ALT! Putte ham i varnevognen og vippe når han begynder at røre på sig, også prøvet at vippe lige inden han vågner - hjælper ikke. Gå en lang tur: han vågner stadig efter en halv time og brokker sig, ligger og bevæger sig og mosler, drejer hovedet fra side til side, klør øjne og næse og får derved skubbet sutten ud som man så kan give ham en million gange inden han falder i søvn igen og så er der gået minimum en halv time, ofte mere. Sidste gang ville hsn bare ikke ligge def mere efter den halve time og jeg måtte gå med baby på arm og skubbe barnevogn midt ude i ingenting mellem markerne.

Jeg har prøvet slyngevuggen, han vågner, sove ved siden af ham i sengen, han vågner, lige meget hvad jeg gør så vågner han efter den rådne halve time og den eneste måde jeg kan få ham til ag sove videre på er ved at tage ham op (og det bliver han også sur over til at begynde med) og gå rundt med ham og ligge ham når han sover igen, men det medfører bare at resten af luren bliver en lang opvågning og hjælpen med at falde i søvn igen. Heller ikke hvis jeg ammer når han vågner falderr han i dyb søvn igen og alle de små måltider får ham til at gylpe og ligge og slås med noget reflux. Jeg fuldammer og friammer og det er ikke pga sult han vågner for ofte vil han ikke have noget at spise før et godt stykke tid efter han vågner.

Et lile indblik i hans første måneder:
De første 10 dage kørte det bare. Han spiste som en drøm (troede jeg) og han sov gerne 3 timer af gangen, faldt i søvn ved babsen eller lige efter et måltid hvor jeg bare lagde ham og så faldt han i søvn og lå bom stille og sov som en sten. Om natten sov han gerne 2x3-4 timer. Så ændrede det hele sig fra den ene dag til den anden. Han ville spise hele tiden, men jeg kunne ikke høre ham synke. Jeg sad 3 timer af gangen med en babs i munden på ham og han blev sur når han ikke havde den i munden også selvom han selv slap op faldt i søvn. Om natten sov han dårligt og han sov faktisk kun nogenlunde hvis han lå på mig.

3 dage senere skreg han stadig efter at jeg havde siddet og ammet i 5 timer så jeg kontaktede det private barselshotel og i gik igang med et længere forløb. Mælken havde løbet helt af sig selv, så han havde slet ikke skulle arbejde for det og havde derfor "glemt" hvordan man gjorde eller hans muskler i kinderne var i hvert fald blevet så svage at han ikke selv kunne hente mælken mere. Han havde tabt sig og var svag og træt hele tiden dog uden at kunne sove. Jeg købte pumpe og Medela flaske ...

Annonce

... der skulle hjælpe med at styrke hans suttemuskler og lære ham at bruge tungen rigtigt igen. Det tog rigtig lang tid, men de sidste knap 3 uger har jeg fuldammet og han tager på og det virker som om han får hvad han skal. Han tager på og er ikke sulten hele tiden og heller ikke sløv. Søvnen var ikke bedre da han fik flaske skal det lige siges.

Det eneste sted han kan sove rigtig godt og længe er på mig :-/ og ikke fordi jeg ikke gerne vil sidde med mit barn i 3 timer, men jeg har problemer med halebenet, så det er svært at sidde då længe og efter halvanden time skal jeg bare tisse, så det er altså lidt uholdbart!

Hvis jeg bare kunne trække på erfaring fra storebror men trods utallige gode råd ændrede det sig ikke før han startede i dagpleje og han har stadig meget svært ved at falde i søvn om aftenen, men det er et brev for sig selv.

Der er ingen fast rytme i hans dag, da det hele afhænger af hvor langt et stræk han tager efter den sidste amning tidligt om morgenen og hvor længe jeg kan holde ham "sovende" ved hver enkelt lur. Dagene ser ud som følger:

Står op mellem 6 og 8. (Oftest tættere på 6) Vågner glad og smilende, ligger og pludrer. 15-20 min efter: amning - her ligger han med trætte øjne. Tager max 15 min. Ligger ham på legetæppet eller slyngevuggen med legetøj hængende mens jeg skynder mig at lave morgenmad og madpakke til storebror og nogle gange får ham i tøjet. Max 10 min gider han ligge der og så bliver han tosset. Så er det på armen lidt, nogle gange spiser han lidt mere og max en time efter han er vågnet er han klar til at sove igen, nogle gange går det smertefrit, nogle gange med brok. Denne lur forsøger jeg at få til at vare 1 1/2 time.

Vågner, leger, spiser, leger, spiser, sover efter max halvanden time. Forsøger at holde ham sovende 2 1/2 -3 timer, hvilket ikke er noget problem hvis det er på mig.
Vågner, spiser, leger, spiser, sover efter max halvanden time. De fleste gange varer denne lur kun 30 min da der skal laves mad og vi skal spise, men nogle gange tager jeg ham i viklen og der kan han sove 2-3 timer hvilket jeg gerne vil undgå på det tidspunkt.

Hvis han er stået tidligt op eller ikke har sovet længe nok til lurene sover han endnu en lur på en halv time og så puttes han til natten mellem kl 19-21. Vågner efter en halv time, hjælpes videre, sover til mellem 22-1.30 (alt efrer om han er puttet tidligt eller sent) ammer, sover til mellem 3.30 og 5.30, ammer, sover ofte kun til kll 6-7, nogle gange kan jeg amme her og han sover 1 time mere. Strækkene er max 4 timer om natten, nogle nætter vil han have noget at spise hver anden time.

Han prutter meget og det driller selvfølgelig en del, men det er ikke hele forklaringen og smrt ikke på den magiske halve time. Jeg forsøger at undgå alt hvad der kan give uro i maven men det gør ingen forskel.

Undskyld det meget lange brev, men jeg har forsøgt at få det hele med. Jeg håber du kan hjælpe.

Hilsen Vicki

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder