Brev:
Putning trækker tænder ud
7. august 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Putning trækker tænder ud
Hej igen Helen.
Jeg ville sådan ønske det gik lidt lettere med putningen. Jeg synes jeg har prøvet alt, som du skriver, og jeg synes efterhånden at der ikke er noget som helst der lykkes.
Som du ved prøvede jeg en dag at springe luren over, hvor hun sov kl. 21, men havde herefter brug for den igen - og det tror jeg også hun har i vg. Hun sover dog max 1,5 time og vågner nærmest altid af sig selv, ellers bliver hun vækket, har vi nu en aftale om.
Dagene efter hvor hun igen havde brug for sin lur var hun igen slet ikke træt om aftenen - jeg prøvede at putte hende 20.30-21 i håbet om bare at få lidt aften - men hun var ikke træt og græd og ville ned og det kom hun da det ville være synd hvis hun skulle græde og kæmpe deroppe så længe. Så gik jeg i seng sammen med hende kl. 22 eller 22.15 de næste dage og der sov hun efter 5 min - det gik så let at det var en hel lettelse. Men det er ikke sjovt at bruge hele aftenen på at lege med lego og stackadoos og dukker osv når man bare er dødtræt :-( hvis vi bare kunne sidde og se TV ;-) men sådan en pige har jeg ikke, selv om vi selvfølgelig prøver ikke at lave noget alt for stimulerende og leger stille og med det meste af lyset slukket.
Der kl. 22 er det forresten også helt mørkt i soveværelset, det tror jeg også spiller ind. Vi har mørklægningsgardiner, men der slipper alligvel lys ind.
Jeg har de sidste dage prøvet at putte hende før, for jeg må vække hende om morgenen, og jeg vil gerne både have lidt aften selv plus jeg synes det er mest optimalt for hende, hvis hun kunne sove lidt før og så vågne af sig selv.
Så jeg har fortalt hende, at hun ikke kommer med ned, også selv om hun bliver ked af det, så hun ved det på forhånd - og det skal hun selvfølgelig lige erfare at hun ikke gør, selv om hun græder. Men - det tager 45 min til 1 time hvor hun græder og siger godmorgen, at hun vil ned og nej nej mor og det er så synd og det dræner mig fuldstændig at det skal være sådan - at hun græder sig i søvn. Jeg er jo hos hende i sengen og er rolig og siger schh nej pus, godnat, du skal sove - nogle gange siger jeg ingenting - når hun bliver helt ude af den prøver jeg at stryge hende over håret eller lign men hun er ude af den og vil ikke have det. Aaaarrrgh.
Der er fast ritual med bad, nattøj, natmad (yoghurt/banan + mælk, hun vil ikke have grød), børste tænder og godnathistorie og så i seng. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, nu har det været sådan i over 2 år, blot med ca 3 uger en gang i foråret hvor det gik lige lidt nemmere.....
Med venlig hilsen
M