Putning trækker tænder ud

7. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Putning trækker tænder ud

Hej igen Helen.

Jeg ville sådan ønske det gik lidt lettere med putningen. Jeg synes jeg har prøvet alt, som du skriver, og jeg synes efterhånden at der ikke er noget som helst der lykkes.

Som du ved prøvede jeg en dag at springe luren over, hvor hun sov kl. 21, men havde herefter brug for den igen - og det tror jeg også hun har i vg. Hun sover dog max 1,5 time og vågner nærmest altid af sig selv, ellers bliver hun vækket, har vi nu en aftale om.

Dagene efter hvor hun igen havde brug for sin lur var hun igen slet ikke træt om aftenen - jeg prøvede at putte hende 20.30-21 i håbet om bare at få lidt aften - men hun var ikke træt og græd og ville ned og det kom hun da det ville være synd hvis hun skulle græde og kæmpe deroppe så længe. Så gik jeg i seng sammen med hende kl. 22 eller 22.15 de næste dage og der sov hun efter 5 min - det gik så let at det var en hel lettelse. Men det er ikke sjovt at bruge hele aftenen på at lege med lego og stackadoos og dukker osv når man bare er dødtræt :-( hvis vi bare kunne sidde og se TV ;-) men sådan en pige har jeg ikke, selv om vi selvfølgelig prøver ikke at lave noget alt for stimulerende og leger stille og med det meste af lyset slukket.

Der kl. 22 er det forresten også helt mørkt i soveværelset, det tror jeg ...

Annonce

... også spiller ind. Vi har mørklægningsgardiner, men der slipper alligvel lys ind.

Jeg har de sidste dage prøvet at putte hende før, for jeg må vække hende om morgenen, og jeg vil gerne både have lidt aften selv plus jeg synes det er mest optimalt for hende, hvis hun kunne sove lidt før og så vågne af sig selv.

Så jeg har fortalt hende, at hun ikke kommer med ned, også selv om hun bliver ked af det, så hun ved det på forhånd - og det skal hun selvfølgelig lige erfare at hun ikke gør, selv om hun græder. Men - det tager 45 min til 1 time hvor hun græder og siger godmorgen, at hun vil ned og nej nej mor og det er så synd og det dræner mig fuldstændig at det skal være sådan - at hun græder sig i søvn. Jeg er jo hos hende i sengen og er rolig og siger schh nej pus, godnat, du skal sove - nogle gange siger jeg ingenting - når hun bliver helt ude af den prøver jeg at stryge hende over håret eller lign men hun er ude af den og vil ikke have det. Aaaarrrgh.

Der er fast ritual med bad, nattøj, natmad (yoghurt/banan + mælk, hun vil ikke have grød), børste tænder og godnathistorie og så i seng. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre, nu har det været sådan i over 2 år, blot med ca 3 uger en gang i foråret hvor det gik lige lidt nemmere.....

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder