Sove sammen eller hver for sig?

24. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Sove sammen eller hver for sig?

Kære Helen,

Vores to drenge på 5,5 og knapt 3 år er så småt begyndt at lege fint sammen, i perioder hvert fald. Det går ofte vildt for sig, men de kan også godt lege roligt sammen.

De er desværre ofte noget hårde ved hinanden, hvor de slår og skubber, hvis de kommer op at skændes. Den lille er nok den værste, men vi forsøger at fokusere mest på at trøste den der er blevet slået end at skælde den som slår ud. De ved jo godt begge to, at vi ikke vil have det. De bliver rigtig tit uvenner over legetøj (det er her, det kan føre til håndgemæng), og vi må ofte træde til og forsøge at mægle mellem dem. Det får mig til at tænke på en ting:

For knap et år siden lavede vi deres værelser om, så de sover sammen i køjeseng ...

Annonce

... på det ene og har legeværelse på det andet. Det går egentlig fint med at sove sammen, men de har nok ikke helt så meget glæde af det, som vi havde forestillet os, og det får mig til at tænke på, om de måske vil have mere gavn af at have hver deres værelse hvor legetøjet er delt op, imod nu hvor de har lige meget adgang til det hele.

Selvfølgelig er der noget, som er den enes eller den andens legetøj, men det virker måske ikke helt så meget sådan, når det er blandet. Vil det overhovedet løse noget? Vores ældste søn skal starte i skole om få uger, og måske vil han sætte større pris på et værelse for "en stor dreng"? De har ikke selv nævnt noget om hver deres værelse, det er bare mine tanker.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre