Brev:
Sove sammen eller hver for sig?
24. juli 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Sove sammen eller hver for sig?
Kære Helen,
Vores to drenge på 5,5 og knapt 3 år er så småt begyndt at lege fint sammen, i perioder hvert fald. Det går ofte vildt for sig, men de kan også godt lege roligt sammen.
De er desværre ofte noget hårde ved hinanden, hvor de slår og skubber, hvis de kommer op at skændes. Den lille er nok den værste, men vi forsøger at fokusere mest på at trøste den der er blevet slået end at skælde den som slår ud. De ved jo godt begge to, at vi ikke vil have det. De bliver rigtig tit uvenner over legetøj (det er her, det kan føre til håndgemæng), og vi må ofte træde til og forsøge at mægle mellem dem. Det får mig til at tænke på en ting:
For knap et år siden lavede vi deres værelser om, så de sover sammen i køjeseng på det ene og har legeværelse på det andet. Det går egentlig fint med at sove sammen, men de har nok ikke helt så meget glæde af det, som vi havde forestillet os, og det får mig til at tænke på, om de måske vil have mere gavn af at have hver deres værelse hvor legetøjet er delt op, imod nu hvor de har lige meget adgang til det hele.
Selvfølgelig er der noget, som er den enes eller den andens legetøj, men det virker måske ikke helt så meget sådan, når det er blandet. Vil det overhovedet løse noget? Vores ældste søn skal starte i skole om få uger, og måske vil han sætte større pris på et værelse for "en stor dreng"? De har ikke selv nævnt noget om hver deres værelse, det er bare mine tanker.
Med venlig hilsen
Mette