Brev:
Utryghed ved at give sig hen til søvnen
27. juni 2015
Alder:
3 mdr.
Utryghed ved at give sig hen til søvnen
Hej Helen
Min dejlige 'lille og store' dreng er oftest glad, opmærksom og aktiv - både motorisk under legestativet og ved at 'snakke' med os. Han basker til og tager fat i legetøj og er også modtagelig for at ligge på maven og blive rullet. Han imiterer og nyder at blive spejlet både med lyd og mimik.
Han græder dog oftest og nogle gange rigtig meget og længe, når han skal sove. Han synes at være noget utryg ved at give sig hen til søvnen. Lige siden han kom ud til os, har han haft brug for hjælp og tryghed fra os til at give sig hen. Han kan kun falde i søvn i armene (hvor han bliver vugget) eller ifm. amning. I starten sov vi meget lidt om natten, men er nu nået op på ca. 6 timer med 1-2 kortere afbræk, hvor jeg ammer ham liggende, og vi dernæst begge falder i søvn med det samme igen. Han skal ikke længere, som tidligere (x2-3) skiftes om natten. I forlængelse af de 6 timers søvn er der 1-2 timers 'klatsøvn' med amning med 1 times interval.
Tidligere sov han både en god formiddags- og eftermiddagslur på 2-3 timer. Men nu, hvor vi sover mere om natten, jeg kun få ham til at sove én god lur på omkring 1,5-2 timer og så mindre lurer derudover på 1/2 til 1 time - i alt nok 3-4 om dagen. Den eneste måde, jeg kan forlænge lurerne på er at amme ham og lade ham sove videre hos mig.
Når han skal sove, hjælper det ham, at jeg holder ham tæt ind til mig og snakker stille med ham på en beroligende måde, imens jeg insisterer på søvnen. Han kan vride sig, baske med arme og ben og spænde op, imens han græder. Det er ikke alene vugningen og omslutningen, han har brug for. Det er oftest kun mig og indimellem min kæreste/bassens far, som kan få ham til at finde ro. Der virker som om, tryghed også spiller ind. Når liften er imellem os, kan han ikke finde ro - der bliver han ved med at græde og med tiltagende styrke - så vi har måtte tage ham op og trøste ham.
Vi har prøvet med sutteklud og svøbning. Vi øver sut, men den kan han endnu ikke tage. I armene trøstes han og græder mindre samt med stille og rolige mellemrum. Jeg er begyndt at kunne ligge ham fra i liften, når han ikke helt sover men lige før, og så ligge en hånd på hans hoved og mave. Det hjælper ham til at give sig det sidste hen. Jeg tænker, det giver mening at arbejde mod at lægge ham tidligere og tidligere samt at svøbe og amme ham inden, som du også har anbefalet andre herinde. Der er dog nogle ting, der vanskeliggør processen;
- Jeg har svært ved at finde et svøb til ham, som ikke er for varmt. Han er en varm og godt polstret/babybuttet dreng på over 8 kg (han er også lang ift. sin alder), som hurtigt bliver for varm (dog også i min favn).
- Det er svært at ramme det rigtige tidspunkt, hvor det kan lade sig gøre. Når han er det mindste for træt og samtidig sulten kan han ikke få spist ordentligt ved brystet. Han kan sagtens få fat, men slipper igen og igen og bliver ked af det og frustreret. Han har derfor oftest svært ved at spise inden luren (spiser fint lige efter en lur, og er vågen i ca. 1,5 time, før han bliver træt igen). Han virker dog åbenlyst sulten - har meget søgeadfærd og væsentligt sværere ved at falde til ro. Når jeg alligevel får ham til at sove (når han ikke kan spise), vågner han kort efter (mindre end 30 min), fordi han er sulten. Nogle gange med det samme, når han lægges. Når bare han har blunnet/lukket øjnene, kan han spise igen. Det er ikke fordi, han ikke får mad nok - han er jo en stor dreng. Det virker i den henseende også forkert at tilbyde ham mad, før han søger - og der er jeg også usikker på om han ville tage imod. Jeg har altså rigtig svært ved at ramme det rigtige tidspunkt for både mad og søvn, selvom jeg anstrenger mig for at aflæse hans behov og signaler.
- Jeg nænner/turde ikke lægge ham for tidligt, når han har været meget ked af det, og processen har været lang og hård for os begge.
Med venlig hilsen
En bekymret mor