Brev:
Manglende søvn - skrig og skrål
28. maj 2015
Alder:
13 mdr.
Manglende søvn - skrig og skrål
Hej Helen.
Vi har virkelig brug for din hjælp!!
Vores søn på 13 måneder er ikke meget for at sove lige for tiden! De sidste par uger har det taget ca 3 timer om at få ham til at falde i søvn. Nogle nætter har han vågnet hver 20 min. Og andre har han været vågen 3,5 time om natten også.
Han skriger og skriger! Som i virkelig voldsom skrig.
Og vi kan simpelthen ikke finde ud af om det er hysteri, om det er manglende tryghed eller hvad det er?
Han har altid været nem at putte. Bare lagt sig til at sove og langt de fleste nætter har han slet ikke været vågen. Lige indtil nu :-(
Han bliver puttet på samme tid hver aften. Han får lidt frugt og brød inden sengetid, som vi sidder og hygger os med. Så får han nattøj på og børstet tænder. Derefter bruger vi rigtig god tid på at læse en bog et par gange - på vores soveværelse. Efter det går vi ind på hans værelse, han får lidt vand at drikke, jeg synger for ham og lægger ham ned - og SÅ starter det! Det er lige med det samme som han bliver lagt. Han bliver nærmest panisk. Han rejser sig op med det samme og står og skriger.
Jeg har prøvet at blive dernede og nusse ham eller bare holde en hånd på ham. Han stopper med at græde, MEN han lægger sig ikke til at sove. Han hygger sig nærmest bare. Han bliver i løbet af 5 min lys vågen, og begynder bare at hygge og lege med sine bamser. Dette kan godt foregå i flere timer.
Jeg har også prøvet at sætte mig på en stol ved siden af hans seng og kigge ind i væggen, altså væk fra ham. Men det virker slet ikke. Han skriger og skriger bare videre, mens han står op i sengen.
Vi har prøvet i nogle nætter at tage ham ind mellem os i vores seng, men så bliver han også bare lysvågen, griner og hygger sig.
Jeg har også prøvet at gå ind til ham og lægge ham ned, uden at sige noget, hver 3. minut - men det fortsætter stadig i flere timer.
Jeg lader altid døren stå åben og prøver at skynde mig at liste ud, når jeg har kørt metoden med de 3 minutter. For hvis han ser eller høre mig gå ud af døren, så kapper hans skrig helt over.
Han går i dagpleje herhjemme hos mig, og de sidste par dage har det været galt ved lure i barnevognen også. Dog kun med skrig i 40-60 min. Og så lur på max 1 time. Så vågner han og skriger igen, men falder ikke i søvn igen.
Han har næsten lige været igennem en omgang mellemørebetændelse, og der har vi selvfølgelig lidt givet ham hans vilje og pylret noget mere om ham. Vi har haft taget ham med op i stuen efter et par timer, haft taget ham med ind til os, siddet oprejst med ham i en stol og ellers bare taget ham op. Men nu er ørene helt tip top igen og derfor har vi prøvet at stoppe med at gøre det - men vi ender altid med at prøve en af delene efter små 3 timer, i håb om at det så virker. Men nej.
Derfor var min umiddelbare tanke at det er det han skriger på at vi skal gøre igen. Men han skriger bare så voldsomt og så længe? Og jeg tænker og føler hele tiden at jeg på en måde svigter ham? For hvad hvis det er tryghed han skriger på?
Jeg håber at du kan hjælpe os til at få nattesøvnen igen!!
Kærlig hilsen
En meget meget træt mor