Brev:
Putte og sove i egen seng, 8 mdr.
26. maj 2015
Alder:
8 mdr.
Putte og sove i egen seng, 8 mdr.
Kære Helen
Min fantastiske datter er knap 8 mdr gammel. Vi har haft nogle udfordringer med hendes nattesøvn, som jeg skrev til dig om, for en lille mdr siden, tusinde tak for det. Nu omhandler det mere putningen af min datter.
Hun er i en rivende udvikling rent mentalt og motorisk. Hun er i stand til at møve sig over gulvet nu, bevæger sig lidt ud, kommer tilbage til mig, lidt ud, tilbage osv. Hun er tydeligt optaget af min færden og står jeg op, fx i køkkenet, møver hun sig hen og tager om mine fødder og bukseben. Hun er meget optaget af om jeg forlader rummet men jeg leger meget titte-bøh med hende eller fortæller hvis jeg går, og i størstedelen af tilfældene er det også okay. Hun stopper blot med sin leg og ligger og lytter efter mig.
Hendes seng står fortsat op ad vores i min side, uden tremmer for, og hun er begyndt om natten at møve sig over til kanten og række ud efter mig.
Den sidste tid har hun sovet en del i vores seng, ærligt indrømmet, jeg har simpelthen været for træt. Det er fortsat mig der står op til hende hver nat, da min mand har et job som kræver han er udhvilet. Jeg ammer også stadig kun sen aften og så først tidlig morgen. Udfordringen ligger i, at vi gerne ser hun sover i sin egen seng, dvs falder i søvn i den og sover der for natten.
Indtil nu er hun faldet i søvn i vores seng, efter amning. Det har vekslet mellem hvornår hun har ville spise, enten ved 23.30 tiden eller 01 tiden så vi har flere gange løftet hende i sin egen seng når vi er gået i seng, uden amning (hun dier ikke hvis jeg forsøger at give hende sen aften). Det giver klart noget forvirring om hvor hun nu oplever at befinde sig og samtidig er hun stort set faldet i søvn ved amning i sengen, så oplevelsen af jeg mangler er der nok også. Det noget rod og synd for hende.
I stedet besluttede jeg mig for et ritual hvor hun kommer i nattøj og vi gearer ned i stuen (alle tre). Hun kommer med i soveværelset med dæmpet lys hvor hende og jeg læser en bog med sut og nusseklud.
Hun ammes i stol (uden at falde i søvn). Jeg bøvser hende af og synger for hende vuggende i mine arme. Da hun næsten ikke kan holde øjnene åbne længere, forsøger jeg at lægge hende. Det går også sådan ok, men når jeg så forsøger at forlade soveværelset - så begynder hun at græde. Jeg går tilbage med det samme og oplever klart gråden skyldes mit fravær, så jeg tager hende op, holder hende tæt, nusser, aer, synger lidt og lægger hende på samme måde igen. Det kan jeg så gøre i halvanden time. Hun er tydelig træt, så "søvntoget" har vist endestation på hendes perron, for hun falder fuldstændig til ro (og næsten søvn) med det samme jeg tager hende op i armene. Jeg formår ikke at kunne berolige hende ved at lade hende ligge i sengen.
Er det forkert af mig at gå fra hende (ud af soveværelset) så hun registrerer det, hvis der skyldes at hun oplever seperationsfasen? Vi har fået tjekket hendes ører og alt er fint hvad det angår.
Jeg er sådan i tvivl om hvad der er der bedste for min datter og ser meget frem til dine input og tanker.
Venlig hilsen
Baby A mor