Brev:
Søvnudfordringer om natten
24. maj 2015
Alder:
6 mdr.
Søvnudfordringer om natten
Hej Helen,
For ca. en måned siden gav du mig et råd omkring min datters søvn om dagen. Det har virket næsten fra starten og hun sover nu lure på 1,5 time om formiddagen og til middag. Eftermiddagsluren får hun ikke hver dag, men er blevet bedre til det.
Der er fortsat nogle udfordringer om natten, som jeg håber du kan hjælpe med.
Vores dag ser således ud:
Kl. 4 Flaske (100-120 ml)
Kl. 7.30 Grød (½ dl) og vand af kop
Kl. 9 Flaske (160 ml) og puttes til lur
Kl. 11.30 Grød eller mos (1 dl) og vand af kop
Kl. 13 Flaske (160 ml) og puttes til lur
Kl. 16 Flaske eller frugtmos og vand af kop og puttes til lur
Kl. 17.45 Mos med kød (1 dl) og vand af kop
Kl. 19.30 Flaske (160 ml) og puttes til nat
Kl. 22.30 Flaske (200 ml)
Så vores dag forløber nogenlunde som dit forslag.
Vores udfordring er, at hun mellem kl. 1 og 3 begynder at ligge og klage sig. De fleste nætter vågner hun ikke rigtigt, men bevæger sig rigtig meget mens hun klynker. Det eneste der hjælper er at sidde ved siden af og holde en hånd på hendes bryst. Så kan hun holde sig i ro og sove roligt 10-20 min. ad gangen. Kl. 4 giver jeg hende en flaske, hvorefter hun oftest bliver rolig og sover til lidt i 6.
Jeg giver en lille flaske kl. 4 i håb om, at hun så vil spise noget kl. 6 og sove videre, men det virker ikke. Hvis ikke hun får flasken i søvne om natten, vil hun ikke have noget at spise. Så hvis hun vågner helt om natten eller når hun vågner ved 6-tiden, kan jeg ikke få hende til at drikke flasken. Derfor tænker jeg, at hun reelt ikke har behov for natte- og tidlig morgen flaskerne. Natte-flasken giver hende godt nok ro, men jeg fornemmer, at hun reelt ikke er sulten.
Hvis jeg giver hende natteflasken allerede når hun begynder at klynke første gang, så vågner hun kl. 5 og vil ikke sove mere. Jeg har flere morgener kæmpet for at få hende til at sove videre fra kl. 6, men det vil den lille dame ikke. Og når kl. så er ved at være 7 så står vi bare op.
Mine spørgsmål er:
- Bør jeg ændre noget mht. hendes måltider? Skal portionerne være større, skal vi i gang med frugt som mellemmåltid om formiddagen og grød som mellemmåltid om eftermiddagen?
- Får hun mælk/væske nok?
- Bør dagsrutinerne ændres nu hun er knap 7 måneder?
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Lotte