Brev:
Problemer med putning
18. maj 2015
Alder:
20 mdr.
Problemer med putning
Hej Helen
Vi har skrevet til dig før, og haft meget gavn af din hjælp, men nu er vi tilbage igen, med et par problemer, som vi håber du kan hjælpe os med.
Lige lidt info omkring vores søn:
Vores dejlige søn er 20 mdr. Han er en meget glad dreng, som fungerer rigtig godt, og som følger godt med udviklingsmæssigt.
Vi har generelt altid haft nemt ved at putte ham, hvert fald fra da han blev 1 år. Vi har bare kunne lægge ham i seng ved 19.45-20.00 tiden om aftenen, ved at vi sagde godnat, sov godt, lægge ham, og så ellers gå ud af hans værelse. Så kunne han ellers sove igennem til næste morgen, når vi enten vækkede ham kl. 06 når han skulle i dagpleje, og ellers lade ham sove i weekenderne til han selv vågner ved 7-8 tiden.
Nu er vi kommet ind i en lidt svær periode med at få ham til at falde i søvn. Vi lægger ham altid i seng med det samme putteritual, bad kl.19, nattøj på og til sidst sidder vi sammen i vores gyngestol, hvor han får børstet tænder og hvor vi sidder og putter i 10-15min til lidt rolig børnefjernsyn. - Men nu vil han ikke have at vi går fra ham når vi har lagt ham, og den eneste måde man kan få ham til at falde i søvn på, er at vi bliver hos ham til han sover, og det kan nemt tage mellem 30min til 2 timer.
Men vi kan ikke forstå hvorfor han stadig er frisk, og ikke bare giver sig hen til søvnen, selvom han virker træt når man lægger ham? For så snart vi træder 1 skridt væk fra hans seng, starter han med at græde, og han opgiver ikke før vi er hos ham hele tiden. Selvom vi prøver at lade ham græde 5min, indtil ham igen og ud igen. Det fortsætter så indtil vi er hos ham hele tiden. Vi har også prøvet at synge for ham, men så bliver han bare mere frisk, trods den stille stemme, og han begynder endda og synge med.
Har du et godt råd til hvordan vi skal få ham til at kunne ligge selv og falde i søvn? Hans middagslur ligger som regel fra kl. 12.30-13.00 til 15.00? Som sagt, så virker han træt når vi skal til at lægge ham i seng, men så snart han kommer ind i sin seng, vil han ikke overgive sig, hvis vi ikke er hos ham?
Det andet problem vi har, er at vi desværre ikke kan få ham til at sove ude, hvis vi er ude at spise hos andre? Hvis han bliver passet ude, og vi ikke er der, er der ingen problemer med at putte ham. Dog kan der indimellem være brug for at de lige må sidde hos ham 10-15min, før han falder i søvn. Hvis vi er der og vi skal lægge ham til at sove, kan det igen tage minimum 1-1½ time at få ham til at overgive sig til søvnen. Det foregår ved at vi sidder hos ham. Hvilket vi syntes er rigtig ærgerligt, da vi derved kan miste lysten til at tage ud til venner og spise, da vi ved, at når klokken bliver 20, starter kampen.
Så sent som i denne weekend, måtte vi opgive, da vi var ude og ville lægge ham i seng kl.20.30. Selvom han virkede rigtig træt, måtte vi ikke gå fra ham, for så startede han med at græde igen, og det resulterede i at hans morbror måtte sidde med ham i en lænestol i ca. 1 time (til kl.21.30) og derved kunne han lægge ham i seng, og få lov at gå fra ham uden at han var faldet i søvn?
Det er faktisk anden gang vi oplever, at en anden skal lægge ham til at sove, når vi er ude, for hvis det er os (mor og far), må vi ikke gå fra ham? Hvordan skal vi forholde os til at vi ikke rigtig kan lægge ham til at sove ude, uden at det bliver en kamp, og at 1 af os skal være væk fra selskabet i op til 1½-2 timer? – Her skal det siges at vi også har prøvet at se om vi kunne lade ham være oppe, og vente på at han selv nærmest opgiver, og vi så kan lægge ham i seng, men når han stadig ikke vil overgive sig til søvnen, og hellere vil lege, og blive ret hysterisk/overtræt, kan det bare heller ikke lykkes..
Et tredje lille problem er, at hvis han vågner om natten, starter vi forfra. Hvis vi endelig har fået ham til at falde lidt til ro igen og prøver at liste ud, hyler han igen og bliver ved indtil han falder i søvn. Derfor kan det igen tage alt fra 30min til 2 timer, som godt kan være ret hårdt, når man har en arbejdsdag som venter forude.
Så alt i alt er vores problem faktisk, at vi ikke kan få lov at gå fra ham når han skal puttes, når han vågner, når vi er hjemme, eller når vi er ude?
Vi håber du kan hjælpe os med vores problemer, så vi kan få lidt mere ro omkring vores putning og natteroderi.
Med venlig hilsen
de frustrerede forældre