Ændredring i sovevaner - vågner ked af det

28. april 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ændredring i sovevaner - vågner ked af det

Kære Helen,

Jeg har nu i 1,5 måned fulgt dit råd om min datters (6 måneder nu) madvaner mht. mad og grød. Stadig flaske hver 3 til 4 time (150 ml stadig) (ammer slet ikke), og stadig med smagsprøver af grød 0,5 dl og mos (ca. 3 skeer grøntsager med kød). Det går super godt, og hun sover igennem hele natten, fra 19 til 05 hvor hun får sit 1. Flaske, og faldt i søvn af sig selv med det samme (det gør hun også kl 19, falder selv i søvn). Det har fungeret rigtig fint.

Min bekymring er nu at hun de sidste par dage vågner og græder, mange gange om natten. Og oftest bliver jeg nød til at give hende en flaske allerede kl. 02, så hun kan sove videre. Den 1. nat græd hun og da jeg nærmede mig hende og nussede hende holdt hun fast i mit arm. hver gang jeg gik væk græd hun. Jeg læste at i dette spring hun er igennem, bliver de bevidste når mor og far er væk, men synes det er sent den kommer i springet da hun er ved at være over den. Både min mand og jeg sover meget dårlig og jeg når ikke at ligge mig ned, så skal jeg igen se til hende. Det er der hvor jeg efter flere gange forsøg på at få hende til at sove, giver hende flaske og det giver os ...

Annonce

... ”ro” i 1 til 2 timer.

Det hjælper slet ikke at flytte hende til vores seng, for hun sover bedst i sin egen seng. (det gør vi også) men hun falder ikke i søvn med det samme, men efter 30 min til en time og vi ender derfor alle vågne. Det eneste jeg har lagt mærke til er, at hun er begyndt at sige nej til flaske (når jeg så forsøger igen og igen spiser hun) men med mos vil hun slet ikke og de sidste 3 dage har hun ikke spist aftensmad, men blot flasken.

I aftes vågnede hun efter 3 timer og er lyst vågen, vi prøver i tre kvarter at få hende til at sove men hun kalder og ”piver”, vi blev nødt til at tage hende op.

Om dagen kan hun brokke sig (men ikke græde) hvis hun forsøger at kravle rundt og ikke kan nå ting, men ellers er hun en meget glad pige.

Jeg har været super glad for at vi kunne sove igennem til kl. 5 og at hun ikke havde behov for mad før. Jeg ved ikke om dette ”blot” er noget vi skal igennem et stykke tid, men er bange for at hun fremover ændrer vaner og skal have flaske igen kl. 02 som fast, eller 21. Og så kan vi hellere ikke holde til at vågne kl. 2 hver dag ☹
Jeg håber du kan hjælpe med et godt råd.

Hilsen,
C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder