Brev:
Umulig putning - stoppe amning?
13. april 2015
Alder:
10 mdr.
Umulig putning - stoppe amning?
Hej Helen.
Tak for en god brevkasse, hvor jeg har haft stor gavn af at følge med på sidelinjen. Vi har dog nu brug for lidt sparring omkring, hvordan vi skal tackle vores nuværende situation.
Vores datter er lige blevet 10 måneder, og er en glad og meget aktiv pige. Hun er født til tiden og har fra starten været en super nem baby. Fra hun var et par uger gammel havde hun kun brug for amning én gang pr nat og fra hun var 1-6 måneder sov hun fra 22-6 uden amning. Men så begyndte hun at ville spise om natten, og jeg lod hende gøre det, da jeg jo på papiret ikke kunne forvente, at hun sov så langt et stræk uden mad.
Vi havde en periode på en måned med rigtig mange gæster og folk boende, hvorfor jeg sikrede nattero til alle ved at amme hende. Dette eskalerede, og hun endte med at ville ammes tre gange i løbet af natten. Da hun blev 8 måneder begyndte jeg at følge din madplan for alderen, far tog kampen en nat og hun accepterede hurtigt, at hun blot skulle ammes én gang fra kl 20 - 6 (hvilket er tidlig morgen omkring kl 4-5). Det vil sige, at jeg nu blot ammer hende til putning kl 20 og tidlig morgen. Og det er egentlig gået fint ind til for et par uger siden!
Hun er nu fuldstændig umulig at amme til putning og lægge i seng. Allerede når vi sætter os i sengen (jeg ammer hende liggende), laver hun en flitsbue med kroppen, skriger og kravler væk fra mig. Hun stritter fuldstændig imod og jeg bliver ved med at aflede hendes opmærksomhed og igen forsøge. Til sidst lykkes det, men jeg har ofte en fornemmelse af, at hun 'hopper af' inden hun har spist op. Jeg skal helst amme hende på begge bryster, før hun falder til ro, så seancen fortsætter med den anden side, og hun fiser rundt i sengen, kravler, rejser sig, arme og ben kører som trommestikker! Det hele varer 30-90 min.
Vi har sat hendes tremmeseng ved siden af vores seng og koblet den ene side af, og hun kravler bare frem og tilbage. Jeg er meget i tvivl, om hun simpelthen ikke vil ammes længere (ikke er sulten?), men jeg ved heller ikke, hvordan hun skal falde til ro uden bryst. Hun vil under ingen omstændigheder have en flaske og nægter at drikke modermælkserstatning af en kop. Når det lykkes mig at amme hende falder hun til ro, jeg lægger hende over i hendes seng, hun smiler og ruller lidt rundt, men falder så i søvn efter et par minutter, mens jeg holder en hånd på hendes bryst. Når hun falder i søvn sover hun nogenlunde om natten og vågner et par gange og har brug for hjælp til stillingsskifte - de sidste to nætter har hun dog grædt omkring kl2 og er kommet over til mig og ligge, hvorefter hun sover til kl4-5, hvor hun ammes).
Om dagen er hun glad og aktiv. Hun kravler, går rundt langs alting (tog det par skridt selv første gang for et par dage siden) og er nysgerrig i alle skabe og skuffer. Om dagen sover hun i sin klapvogn udendørs, og jeg er netop begyndt på at lægge hende uden at trille vognen, og hun accepterer ofte dette og sover efter 5-10 min. Hun har altid været glad for at sove om dagen, og jeg vækker hende derfor, da hun ellers sover 2-3 timer både formiddag og eftermiddag, hvilket jeg tænker ikke gør nattesøvnen bedre! Så hun sover nu 1 time formiddag og 2 timer eftermiddag. Vores dagsplan ser således ud:
Kl 6: vågner og spiser en god portion havregrød med smør ca 6.30-7. Vand af kop
Kl 8.30-9: en skrive groft franskbrød med smør/Philadelphia og frisk frugt. Vand af kop
Sover herefter formiddagslur 1time
Kl 11.30: frokost - 1-2 skriver rugbrødshapsere med humus/leverpostej/fiskefrikadelle/fiskepålæg, rester fra aftensmaden, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til eftermiddagslur kl13.30-15.30
Kl 16: en skrive groft franskbrød med smør, frisk frugt, frugtmos eller smoothie af f.eks avokado/æblejuice.
Kl 17.30-18.00: vores mad
Kommer i bad (hvilket slet ikke beroliger hende, da hun er vild med vand og plasker rundt og griner i vilden sky)
Kl 19.30: aftengrød
Kl 20: putteshowet starter og hun forsøges ammet
Kl 4-5: ammes
Jeg er i tvivl, om det er rigtigt, at jeg styrer hendes lure om dagen, så hun sammenlagt sover 3-3,5 time? Skal jeg måske stoppe med at amme hende om aftenen og hvordan får jeg hende til at falde til ro? Jeg er klar over, at hun lige nu udvikler sig meget, så hendes motoriske uro måske bliver bedre med tiden, men det er jo også synd for hende, at hun skal slutte dagen på denne måde!
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen mor til vildbassen