Brev:
Aktiv, frustreret lille fyr
23. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Aktiv, frustreret lille fyr
Kære Helen.
Det er første gang jeg skriver til dig, men jeg har flere gange læst og haft god brug af dine råd til andre mødre og fædre. Nu er tiden så kommet til, at jeg har brug for nogle råd, som jeg umiddelbart ikke kan finde på siden og håber derfor du kan hjælpe mig.
Jeg har en dejlig dreng på 6 måneder, som vi dog har nogle mindre problemer med. Hans første 2,5 måneder var meget præget af, at han havde problemer med at komme af med afføringen og derfor pressede mange timer om dagen (trods det, at han kun er blevet ammet). Det hjalp movicol dog på og vi fik en dejlig glad dreng igen. Vi har altid kunne tage ham med overalt og gik til babyyoga og i mødregruppe med stor succes.
Lige pludselig (omkring 3 måneders alderen) er det som om han begynder ikke at kunne håndtere for mange indtryk og reagerer ved store hysterianfald om aftenen eller ved pludselige hyleture – især når fremmede kigger på ham. Jeg har derfor skæret ned på alt (med undtagelse af mødregruppe hver 14. Dag) vi ser næsten ingen og han kommer sjældent med nogle steder hen.
Samtidig med det er han meget svær at gøre tilfreds. Hvis han ligger for sig selv i kort tid bliver han irriteret og hvis vi lader ham ligge begynder han at græde voldsomt og er i dårligt humør indtil næste lur. Jeg ved ikke om det er mig, der er utrolig dårlig til at aflæse, hvad hans behov er, men det virker som om det eneste, der hjælper i de stunder (inden det kapper helt over) er at ligge ham til at sove selvom det betyder, at jeg render fra hus til barnevogn og ind igen mange gange dagligt. Det sidste stykke tid er hans reaktioner blevet mere udtalte og han er meget svær at styre ved fx bleskift, amning (om dagen) og efter højst 10 minutter for sig selv på aktivitetstæppet. Det blev faktisk værre efter han for en 3 ugers tid siden begyndte at vende sig fra ryg til mave. Nu vil han kun ligge på maven, selvom det som sagt gør ham irriteret efter kort tid. Tager jeg ham op er han stadigvæk irriteret. Udover at være meget aktiv er han meget nysgerrig og kan fx ikke koncentrere sig om amning eller bleskift.
Om natten vågner han flere gange fordi han møffer rundt og skal røre ved alting, sparker dynen af og får sig selv bevæget op i et hjørne.
Vi går lidt med tanken om, om han måske er særlig sensitiv pga. hans reaktioner når der er gæster eller vi er ude andre steder end hjemme. Han havde desuden meget god øjenkontakt allerede da han var et par dage gamle (noget jeg har hørt også kan være et tegn på det). Efter snak med SP har vi fået lov til at låne en kugledyne, der ikke har den store effekt, men skal også prøve en kædedyne for at se om den har en effekt. Jeg prøver at give ham tryk massage, men han er for spjættende til, at jeg kan få lov til det. Vi har efter SPs vejledning været ved lægen for at tjekke hans ører fordi han vågner ofte om natten og han havde et mindre tryk i ørerne men ikke væske. Vi overvejer også om kiropraktor kunne være en idé (han var af sted i starten pga. Skæv nakke og hofte)
Dagen ser ud som følgende:
Vågner kl. 5.00 og snakker, pludrer osv. Og er i godt humør. Afhængig af hvornår på natten han har spist får han bryst.
Kl. 6.30 står vi op
Kl. 7.00-7.30 morgengrød
Kl. 7.45 lur på 45 minutter
Kl. 9.00 grøntsagsmos
Kl. 9.30 lur på 45 min-2 timer (hvis 45 minutter kommer han ud igen efter ½ time, da han bliver frustreret hvilket jeg tolker som træthed?)
Kl.11.30-12.00 grød/mos eller bryst
13.30 lur i 1 time
15.00 mos
Herefter bliver han i rigtig dårligt humør, men vil ikke sove
Kl. 17.00 kan han ikke holde længere og jeg går op i soveværelset og ammer ham – han sover efter ½ times mosen rundt i han seng (står med den ene tremmeside taget af lige op af vores seng)
Kl. 21.00 Får en flaske erstatningsmælk
Kl. 1.00-2.00 bryst herefter en meget urolig søvn med hyppig opvågning.
Jeg ville rigtig gerne kunne ligge ham senere, men de forsøg vi har gjort med at tage ham op har været mislykkede. Han bliver enten i dårligt humør eller også har det ikke givet noget i sidste ende. Som regel kan han ikke være vågen i mere end 1-1 ½ time før han begynder at brokke sig, hvilket jeg tolker som træthed. Når jeg så ligger ham i voksiposen i barnevognen bliver han stille og er sammen med badet det eneste sted hvor han ikke brokker sig (med få undtagelser i barnevognen når han virkelig ikke vil) Mad er han rigtig glad for at spise og spiser meget, så det har været en stor succes da vi begyndte for 3 ugers tid siden.
Jeg håber du kan hjælpe mig med nogle gode råd til hvad vi gør med den lille fyr, for jeg synes efterhånden jeg har svært ved at få det hele til at hænge sammen i mit hoved. Tigerspring tænker jeg selvfølgelig godt kan have noget at sige, men eftersom det har været sådan her i 3 måneder er det jo et noget længe træk?
Mange hilsner fra,
Nords mor