Brev:
Mit barn vil KUN ammes og kan IKKE sove!
22. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Mit barn vil KUN ammes og kan IKKE sove!
Kære Helen.
Puha! Hvor skal jeg starte… Amningen har taget overhånd og nattesøvnen er nærmest ikke eksisterende. Vi har seriøst brug for hjælp!
Min datter er 6 måneder, og hun vil kun ammes. Vi begyndte for en måned siden at introducerer hende for grød og mos, fordi hun virkede interesserede, men hvad jeg bare ikke lige har været klar over, var at jeg ammer for meget, så meget at hun i princippet ikke er sulten nok til at gide spise grød og mos. Jeg har ikke tænke over jo ældre hun bliver jo mindre modermælk skal hun have. Jeg har bare lyttet til mit barn og givet hende mad når hun har bedt om det.
Derudover sover hun virkelig dårligt om natten eller nærmest ikke, men rimelig godt om dagen. Og det har hun altid gjort. Kan du hjælpe mig med hvordan hun sover bedre, længere om natten.?
Hun startede ud med at have Kolik og silent refluks (som hun fik medicin for) fra hun var 3 uger gammel og det stoppede lige inden hun blev 4 mdr.
Så det vil sige at denne periode hvor hun skreg fra kl 17-18 til 22-23 tiden hver dag, tror jeg har gjort at hun forbinder aftenen/natten med noget ubehageligt, skidt. Siden hun sover så dårligt om natten.
Hun sover ca. 2 timer om formiddagen udenfor i barnevognen (i perioder sover hun kun 1 time ca.), eftermiddag 2-3 timer udenfor i barnevognen (her er hun også begyndt at sove lidt kortere i perioder). En kort powernap sen eftermiddag på ca. 1 time max. indenfor i slyngevuggen.
Om aftenen ved 19 tiden bliver hun puttet. Hun bliver skiftet, ammet, sunget for inden i soveværelset liggende i mors arme (det er kun mor der duer og har altid kun været mor hun vil have, hvilket også er mega frustrerende) til hun sover og så ligger vi hende i hendes seng og håber på hun accepterer at ligge der for så at sove videre. (vi har før i tiden altid ladet hende falde helt i søvn i armene, inden vi lagde hende i sengen, men nu ligger vi hende inden hun falder helt i søvn) som oftest lykkedes det, at hun falder i søvn af sige selv og jeg kan liste ud af soveværelset.
I løbet af aftenen er det Far der har vagten, når hun græder (vågner). Typisk vågner hun inden for en time hvor han render frem og tilbage og giver hende sutten, men for det meste må hun op i armene igen for at falde til ro inden hun kan ligges igen og sover videre. Når der er gået max. 2 timer vil hun have mad (ammes). Og Mor/jeg er så på banen igen. Når vi så går i seng og det kun er mig/Mor der har vagten (for far skal op og på arbejde) vågner hun alt mellem 10 min. Og 1 time og græder, så jeg bliver nødt til at tage hende op i armene så hun kan falde til ro og i søvn igen. Så er kunsten så at få hende lagt igen, så hun og jeg kan sove videre igen. Og der kan jeg kæmpe med hende i flere timer hvor jeg ikke kan lægge hende fra mig igen uden hun vågner og er hysterisk og vil op igen i mine arme. (jeg har flere gange sovet med hende i mine arme, af ren udmattelse bare for at få lidt søvn selv). Hvilket også har resulteret i kronisk ondt over det hele, ryggen, hofterne, nakken, af en eller anden grund knæerne også. Tænker heller ikke hendes nakke kan have godt af det.
Typisk vækker jeg min mand kl. 5 så han kan hjælpe 1 time eller 2 inden han skal på arbejde og jeg kan få bare lidt sammenhængende søvn. Hun bliver lagt i slyngevuggen resten af natten, de nætter han tager over (ikke hver nat).
Det skal lige siges at hun spiser ekstremt meget fra mig. Hun vil kun ammes, tager ikke imod flaske. Vi har prøvet flere forskellige mærker på både sutteflasker og modermælkserstatning og suttehoveder endda også min egen mælk. Hun nægter! -Igen kun mor der duer… (nu hun også blevet så gammel at sutteflasken kan være lige meget, tænker jeg.)
Hun spiser ca. 1 gang i timen. Om natten får hun mad ca. Hver anden time. (når hun så vågner dag eller nat, græder hun oftest helt hysterisk, for hun vil bare have mad nu og helst i går).
Vi begyndte for 4 uger siden på grød og mos, men hun er en langsom starter, for hun spiser det endnu ikke rigtig. Hun får grød/mos én gang om dagen, typisk 1 time efter hun er vågnet efter hendes formiddagslur ca. kl. 12. Jeg tænker at jeg først vil give hende flere gange om dagen når hun er fortrolig med det og spiser det rigtigt. Lige nu rækker hun tungen ud så skeen ikke rigtig kan komme ind, eller spytter det ud hvis hun får noget ind. Men lidt synker hun da, kan jeg se på afføringen. Jeg har eksperimenteret lidt med hjemmelavet hirsegrød, hjemmelavet gulerods- og kartoffelmos, bananmos. Og Sempler majsgrød, sviskemos, æble/pæremos.
Vi bor i en lille lejlighed på 60 km2. Så hun sover derfor inde i soveværelset med os. Hun har fra hun blev født til hun var omkring 4 måneder sovet i hendes lift. Derefter tog vi barnevognskassen ind som hun så sov i, og nu sover hun i hendes tremmeseng, som står ved siden af vores dobbeltseng.
Da hun sov i barnevognskassen løftede vi den ind i stuen når vi gik i seng, men det hjalp ikke, jeg skulle tværtimod bare løbe lidt længere og hørte hende ikke hurtigt nok så hun blev oftest helt hysterisk før jeg nåede ind til hende.
Vi har også prøvet at det er far som sover med hende og jeg sover i stuen men far hører hende overhoved ikke, han sover som en sten.
Jeg er på 3 måneder blevet syg med feber og opkast (og jeg plejer aldrig at blive syg) så ved ikke om det kan skyldes mangel på søvn.
Josephine har kun 2 gange i hendes liv sovet fantastisk om natten. Den første gang blev hun passet af hendes bedstemor til overnatning 2 dage før vores bryllup og hendes barnedåb. Der vågnede hun kun kl. 24 og kl. 3 for at få mad (der ville hun godt tage imod flaske) det er efter d. 31. Januar 2015 (vores bryllup og dåb) hun ikke vil.
Og anden gang var d. 15. Februar der sov hun fra 19-01 uden afbrydelser og igen fra 01.10-04 og fra 4.10-05.40 hvor hun så stod op. Den nat sov hun for første gang i hendes barnevognskasse.
Tror jeg har fået alle detaljer ned, selvom jeg syntes det er svært at gengive. Jeg håber det er til at forstå og beklager hvis der er en masse gengivelser, men syntes emnerne går hånd i hånd sammen. Jeg håber du kan hjælpe os/hende med at sove bedre om natten og spise som en på 6 måneder og slippe amningen så jeg kan få mig et liv igen.
Med venlig hilsen
Josephines meget trætte og frustrerede forældre!!!