Brev:
3 årig mørkeræd
8. marts 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
3 årig mørkeræd
Hej Helen,
Min store dreng V på 3 år har altid fået lov at sove i vores seng når han havde brug for det. I perioder hver nat, og i andre perioder slet ikke.
Men i øjeblikket er den lidt hård. Han har i lang tid sovet uden problemer til næste morgen i sin egen seng. Han har måske kun kaldt hvis han havde sparket dynen af.
Han er blevet bange for mørke. For at være alene. Og bange når han hører stemmer fra gaden. Dette sker når han har sovet nogle få timer. Typisk ved 23-24 tiden.
Han kalder og kalder, siger han ik kan li mørket, han siger han hører nogen udenfor. Vi beroligende ham med at vi passer på ham og at vi ligger lige inde ved siden af. Han kalder igen. Går vi derfra en gang til ligger han og græder, holder sin bamse op foran øjnene og gemmer sig under dynen. Han er rigtig ked af det. Der tager vi ham ind i vores seng og jeg ligger og holder om ham. Når jeg kan høre han sover, og jeg ligger mig lidt væk fra ham, kalder han "mor, mor moaaer"!!! Selvom jeg faktisk ligger lige ved siden af ham.
Det er lidt hårdt for tiden. Især med en lillebror på 1 år, som lige nu får en masse tænder og må lægge krop til alle vuggestuens bakterier og virusser. Endnu et minus på søvnkontoen.
V vil heller ikke gå alene på sit værelse om dagen mens det er lyst. Og hvis han gør det, så drøner han tilbage med lynets hast.
Jeg ved at hver sin alder, hver sin søvn udfordring. Mor og far har bare hårdt brug for søvn - hvor længe varer denne fase storebror er kommet ind i? Jeg var selv meget mørkeræd som barn og var det i mange år. Jeg håber inderligt V snart bliver mere tryg om natten. Vi gør selvfølgelig hvad vi kan for at være der for ham, give ham tryghed osv. Han falder fint i søvn i sin seng efter godnat historie.
Kærlig hilsen
Mor til 2.