3 årig mørkeræd

8. marts 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

3 årig mørkeræd

Hej Helen,

Min store dreng V på 3 år har altid fået lov at sove i vores seng når han havde brug for det. I perioder hver nat, og i andre perioder slet ikke.

Men i øjeblikket er den lidt hård. Han har i lang tid sovet uden problemer til næste morgen i sin egen seng. Han har måske kun kaldt hvis han havde sparket dynen af.

Han er blevet bange for mørke. For at være alene. Og bange når han hører stemmer fra gaden. Dette sker når han har sovet nogle få timer. Typisk ved 23-24 tiden.

Han kalder og kalder, siger han ik kan li mørket, han siger han hører nogen udenfor. Vi beroligende ham med at vi passer på ham og at vi ligger lige inde ved siden af. Han kalder igen. Går vi derfra en gang til ligger han og græder, holder sin bamse op foran øjnene og gemmer sig under dynen. Han er rigtig ked af det. Der tager vi ham ind i vores seng og jeg ligger og holder om ham. Når jeg ...

Annonce

... kan høre han sover, og jeg ligger mig lidt væk fra ham, kalder han "mor, mor moaaer"!!! Selvom jeg faktisk ligger lige ved siden af ham.

Det er lidt hårdt for tiden. Især med en lillebror på 1 år, som lige nu får en masse tænder og må lægge krop til alle vuggestuens bakterier og virusser. Endnu et minus på søvnkontoen.

V vil heller ikke gå alene på sit værelse om dagen mens det er lyst. Og hvis han gør det, så drøner han tilbage med lynets hast.

Jeg ved at hver sin alder, hver sin søvn udfordring. Mor og far har bare hårdt brug for søvn - hvor længe varer denne fase storebror er kommet ind i? Jeg var selv meget mørkeræd som barn og var det i mange år. Jeg håber inderligt V snart bliver mere tryg om natten. Vi gør selvfølgelig hvad vi kan for at være der for ham, give ham tryghed osv. Han falder fint i søvn i sin seng efter godnat historie.

Kærlig hilsen
Mor til 2.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor