Brev:
Vil ikke sove til middag - 2 år, 8 mdr.
2. februar 2015
Alder:
2 år, 8 mdr.
Vil ikke sove til middag - 2 år, 8 mdr.
Kære Helen,
Tak for et hurtigt svar til mit sidste spørgsmål ang. putning af min store datter på 2 år og 8 måneder. Jeg har taget det til mig at C har ekstra brug for mig, når jeg også tager mig af lillesøster på 5 måneder.
Nu skriver jeg igen fordi der er opstået en ny situation som bekymrer min mand og jeg meget. Vores datter C på 2 år og 8 måneder vil ikke sove til middag mere.
Når C gik over til at sove middagslur indenfor i stedet for i barnevogn for nogle måneder siden kunne hun aldrig finde søvnen hvis jeg blev hos hende. Hun ville snakke og nulre ved mit hår, så overtog far og hun faldt altid i søvn mens han lå på en madras ved siden af hende.
Nu er det kun mig hun vil have i weekenden. Jeg må aldrig lege med den lille og hun afviser meget sin far. Det skal siges hun er ved at lære at leve uden ble så vi accepterer at det er altid mig som tager hende ud og tisse på toilettet. Det kan være at denne store ændring bidrager til sin store morglæde. Det gør bare far lidt ked af det.
Dette betyder også at hun heller ikke accepterer far når hun skal sove. Jeg har prøvet at ligge ved siden af hende i en halv time uden held, og bagefter skal jeg typisk amme fordi den lille har det med at vågne fra en sen formiddagslur når C skal sove. Jeg ved ikke om jeg burde ligge i længere tid, f.eks. en time. Når min mand gjorde det tog det typisk 15 min.
Om aftenen falder hun i søvn selv ca.kl.20 og vågner ca. kl.7:00. I vuggestuen sover hun ca.en time kl.12:30 - 13:30, men der siger de også at hun er den sidste til at falde i søvn. Her sover hun i en sal med madrasser og soveposer og alle de andre børn.
I weekenden ender vi med at se tegneserier efter kl.16 fordi C er så træt. Jeg har ondt af hende men vil ikke lade hende sove en lur så sent da det gør hun ikke kan sove igen kl.20.
Min datter fortjener sin middagslur føler jeg, hun er stadig så lille. Min mand har prøvet at tage hende i svømmehallen hele formiddagen for at gøre hende træt uden held. Vi er fristet til at putte hende i barnevogn igen men det er et skridt baglæns føler jeg. Hun kan altid sove i bilen, men vi kan heller ikke køre en lang tur hver dag kl.13...
Hun er vel stadig for ung til ikke at sove til middag? Burde jeg prøve at koordinere det så jeg kan blive med hende meget længere tid uden at skulle ud i stuen og amme? Kan vi gør noget så hun accepterer sin far igen?
Jeg glæder mig til at høre hvad du synes
- stadig træt og lidt desperat mor