Vil ikke sove til middag - 2 år, 8 mdr.

2. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Vil ikke sove til middag - 2 år, 8 mdr.

Kære Helen,

Tak for et hurtigt svar til mit sidste spørgsmål ang. putning af min store datter på 2 år og 8 måneder. Jeg har taget det til mig at C har ekstra brug for mig, når jeg også tager mig af lillesøster på 5 måneder.

Nu skriver jeg igen fordi der er opstået en ny situation som bekymrer min mand og jeg meget. Vores datter C på 2 år og 8 måneder vil ikke sove til middag mere.

Når C gik over til at sove middagslur indenfor i stedet for i barnevogn for nogle måneder siden kunne hun aldrig finde søvnen hvis jeg blev hos hende. Hun ville snakke og nulre ved mit hår, så overtog far og hun faldt altid i søvn mens han lå på en madras ved siden af hende.

Nu er det kun mig hun vil have i weekenden. Jeg må aldrig lege med den lille og hun afviser meget sin far. Det skal siges hun er ved at lære at leve uden ble så vi accepterer at det er altid mig som tager hende ud og tisse på toilettet. Det kan være at denne store ændring bidrager til sin store morglæde. Det gør bare far lidt ked af det.

Dette betyder også at hun heller ikke accepterer far når hun skal sove. Jeg har prøvet at ligge ved siden af hende i en halv time uden held, og bagefter skal jeg typisk amme fordi den lille har det med at vågne fra en ...

Annonce

... sen formiddagslur når C skal sove. Jeg ved ikke om jeg burde ligge i længere tid, f.eks. en time. Når min mand gjorde det tog det typisk 15 min.

Om aftenen falder hun i søvn selv ca.kl.20 og vågner ca. kl.7:00. I vuggestuen sover hun ca.en time kl.12:30 - 13:30, men der siger de også at hun er den sidste til at falde i søvn. Her sover hun i en sal med madrasser og soveposer og alle de andre børn.

I weekenden ender vi med at se tegneserier efter kl.16 fordi C er så træt. Jeg har ondt af hende men vil ikke lade hende sove en lur så sent da det gør hun ikke kan sove igen kl.20.

Min datter fortjener sin middagslur føler jeg, hun er stadig så lille. Min mand har prøvet at tage hende i svømmehallen hele formiddagen for at gøre hende træt uden held. Vi er fristet til at putte hende i barnevogn igen men det er et skridt baglæns føler jeg. Hun kan altid sove i bilen, men vi kan heller ikke køre en lang tur hver dag kl.13...
Hun er vel stadig for ung til ikke at sove til middag? Burde jeg prøve at koordinere det så jeg kan blive med hende meget længere tid uden at skulle ud i stuen og amme? Kan vi gør noget så hun accepterer sin far igen?

Jeg glæder mig til at høre hvad du synes

- stadig træt og lidt desperat mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder