Hjælp til putteritualer

29. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp til putteritualer

Hej Helen

Vores Lillesøster L. er en dejlig glad pige fra august 2014. Hun er meget smilende, udvikler sig som hun skal, hun triller både den ene og anden vej og har gjort det et stykke tid. Hun løfter numsen ind imellem og gør klar til at kravle, hun pludrer, leger med sit legetøj både med far, storebror W., mig og alene. Hun er en dejlig dejlig lille baby.

Vi står op ml. 7 og 9 alt afhængig af hvornår, storebror W. står op. Står vi først op kl. 9 bliver dagsrytmen jo skubbet.

Her er L's dagsrytme:
Om dagen sover hun fra ca. 9 og alt mellem 2-4 timer i træk. Når hun kommer op, er hun begyndt at få grød, vi er først lige startet i lørdags. Det går fint, stille og roligt. Hun bliver ammet, og det fungerer rigtig godt for os begge to. Så er hun vågen ml. 1 1/2 og max 3 timer. Får bryst og bliver puttet i barnevognen igen. L. sover så alt ml. 1 time og 3 timer.

Om aftenen tager hun ofte en lille powernap på 30 min ml. 19-21 ved mit bryst. Når hun så vågner, er hun top frisk og går først til ro kl. 23-24 tiden. Og det er her, jeg synes, det bliver lidt sent. Her indenfor den sidste uge, er det ikke alle aftener, hun har taget en powernap. Alligevel er hun vågen til kl. 22-23.
Det begyndte for ca. 3 max 4 uger siden. Før denne tid gik hun til ro ved 20-21 tiden. Pludselig er den 23, før hun går i seng. Jeg synes, det er lidt sent.

Derudover så falder hun i søvn ved mit bryst. Jeg forsøger at bøvse hende af, inden jeg ligger hende i hendes seng, så hun ikke falder i søvn med brystet i min mund, men ofte vågner hun for meget op og har meget svært ved at falde i søvn igen. Både hendes far og jeg ...

Annonce

... forsøger så, hvis det sker, at give sut (den vil hun nu ikke have - den dur kun i barnevognen), lægger en hånd på hendes mave, taler stille til hende. Alt dette uden effekt, hun falder kun i søvn igen, når jeg lægger hende til igen. Lægger jeg hende så igen over i hendes seng, vågner hun igen, også begynder vi forfra. Så derfor falder vi ofte i søvn sammen. Hvis jeg vågner, og lægger hende over i løbet af natten, så går der heller ikke særlig længe, inden hun vågner og kommer over til mig igen.

Jeg vil lige tilføje, at hun siden blev født stort set hver nat har sovet ved siden af mig. Jeg ligger ned og ammer om natten, og så falder jeg simpelthen i søvn. Dels har jeg brug for søvnen, og så synes jeg, det er fantastisk dejligt for os begge to at sove sammen.

Vi har lavet L's tremmeseng om, således at den ene side er taget af, så den er i forlængelse af vores. Derudover er hun, siden hun voksede ud af liften blevet puttet i voksiposen - netop for at give hende den trygge fornemmelse. Dette med nogen succes.

Jeg har brug for hjælp til putning. Det ville være dejligt, at hun kunne falde i søvn i sin egen seng. Hun må selvfølgelige meget gerne komme over i løbet af natten, bare hun kunne falde i søvn i sin egen seng.

Hvordan hjælper vi hende til dette? Og gerne før kl. 23-22. Og hvordan kan vi (udover det vi allerede gør) hjælpe hende videre i søvnen, når hun vågner, efter hun er blevet ammet og kommer over i sengen?

Også er jeg i tvivl, om jeg forventer for meget i forhold til hendes alder og putte tidspunkt?

Jeg ser frem til at høre tanker og kommentarer fra dig.

Venlig hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor