Kan ikke finde ro til at sove om aftenen

16. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Kan ikke finde ro til at sove om aftenen

Hej Helen.

Først et tak for dine gode bøger. De har hjulpet os med mange spørgsmål.

Men nu skal jeg havde nogle gode råd.

Vores dag ser sådan ud.

7:00-7:30 Vågner, får havregrød og vand af kop.

9:30 yoghurt og frugt + vand af kop.

10:00 puttes til formiddagslur sover ca. 1 ½ time

12:00 Rugbrødshapser med div. Pålæg, frugt, grønsager osv. Og vand af kop

14:15 flaske i barnevognen og sover derefter eftermiddagslur igen ca. 1 ½ time

16:00 frugt, bolle, frugtstang alt efter hvor sulten hun er.

18:00 aftensmad, det vi andre skal have.

19.:30 flaske puttes til nat

Flaske midt nat.

Emma er en meget glad og smilende pige, hun er meget mild og nysgerrig.
Hun har siden hun var 2-3 mdr. været god til at falde i søvn selv om aftenen. Hvis jeg bare sad ved siden af. Hun sov også igennem tidligt,

Efter hun blev 8 mdr. og begyndte at komme rundt i huset vha. trille, begyndte hun at vende sig i sengen når hun var blevet puttet. Det resulterede jo i at det tog lidt længere før hun sov. Men ca, hver 5. min. Gik jeg ind og lagde hende om på ryggen igen og til sidst overgav hun sig og lagde sig til at sove. Det tog måske ½ time.

Men så begyndte hun at kravle. Så nu kan jeg ikke engang nå at ligge hende på madrassen og give hende dynene på, før hun er omme på maven, så alle 4 og så op på knæ og hoppe. Hun bliver tosset hvis jeg ligger hende ned. Så derfor køre vi samme med hver 5. min. Men hun bliver virkelig sur og protestere kraftigt. Efter en times tid er hun så træt at hun klynker med lukkede øjne, oppe på knæ i sengen. Ligger jeg hende så ned, går der 1 minut så rejser hun sig igen. Men klynkende og med lukkede øjne. Og hun falder så først i søvn når jeg til sidst tager hende op. Så sover hun efter 5 min. I mine arme. Hvor jeg så ligger hende ned i hendes seng.

Vores putte ritual er at vi ”tester” hende om hun er træt omkring 19:30 ved at give hende sutten, hun får sin dynes over sig og hende putte klud. Og så sidder hun som regel helt stille ved en af os og siger hendes jeg er træt lyd :) ...

Annonce

...

Så går vi op i seng med en flaske som hun altid (fra 4 mdr.) har fået nede i sengen. Men nu vil hun ikke længere have den, da hun er så opsat på at rejse sig lige så snart hun kommer ned i sengen. Men hun spiser dem gerne hos mig.

Så ligger jeg hende igen og synger, som vi plejer. Men der er ikke ro i hende. Hun vil bare ikke ligge der.

I aftes lage jeg hende kun en gang, hvor efter hun kom på til mig, fik en flaske og sov i mine arme efter 2-3 min.

I løbet af natten er der også meget uro. Jeg er ca. inde ved hende for at vende hende og give hende sutten hver 2. time. Så kan hun også finde på at vågne midt nat, og så er det samme cirkus. Hun rejser sig. Det kan tage op til 2 timer før hun sover igen. Nogle gange kan jeg være heldig at hun sover videre med det samme efter af have fået en flaske.

Men det er for mig som om det er en blanding af at jeg ikke må gå, og at dagen ikke må være slut. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Da der heller ikke altid er ro nok for hende at finde hos mig. Tror hun ligger dårligt :)

Synes jeg har prøvet meget ting, hun leger hos os på skift sidst på dagen for at give nærvær. Vi tænder ikke for tv’et for at undgå for meget stimuli. Er meget opmærksom på at først putte hende når hun er træt Osv. Men lige meget hjælper det.

Så gode råd er tiltrængt. Jeg synes det er så synd for hende at hun ikke kan finde ro, der ligesom om kroppen arbejder lidt imod hende. Jeg skal også snart tilbage på arbejde, så der skulle gerne være lidt mere nattero for vores begges skyld.

Det skal så også lige siges at hun ikke har problemer om dagen, hun sover gerne. Jeg putter hende, med sut og putte klud og 5-10 min efter sover hun. Hvis vi triller en tur er det for at jeg kan få lidt luft :)

Har selvfølgelig også overvejet om hun har ondt, da hun som spæd har været noget til kiropraktor med hold i nakke og bækken. Men det undre mig bare hvis det er det, når hun nemt sover om dagen?

Men ja, hvad tænker du vi kan gøre? Glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor