Hjælp til bedre rytme, 11 mdr.

8. januar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hjælp til bedre rytme, 11 mdr.

Kære Helen

Vi er kommet ind i en lidt negativ spiral i forhold til Frederiks søvn, og det tærer både på ham og mig :-( Da jeg starter arbejde på fuld tid om lidt over to uger, har jeg brug for dine input til at skabe en bedre rytme igen.

Hovedudfordringerne er flg.:

1) Frederik vågner meget tidligt, og er svær at få til at sove videre.

2) Frederik er ekstremt svær at få til at sove om eftermiddagen, selv om han tydeligt er meget træt. Han græder meget, når jeg forsøger at få ham til at sove, og der går op til en time med vuggen, op og ned på arm osv. Vi har fornylig fjernet flasken før denne lur, og det har egentlig ikke været noget problem, men jeg tænker på, om hans værgen mod at sove måske alligevel er en reaktion?

Vi er kommet hjem fra tre ugers ferie i Thailand for ca. en uge siden. På ferien blev Frederik desværre meget syg af RS-virus og lungebetændelse, og han var indlagt i 4 dage på hospitalet. Det var derfor af gode grunde svært at etablere en fast rytme ift. mad (manglende appetit) og søvn. Efter vi er kommet hjem, er Frederik startet i vuggestue igen, og det er gået rigtig fint, selv om han har været væk derfra i næsten en måned. Men det virker som om, at reaktioner på ferie, indlæggelse og vuggestue kommer til udtryk herhjemme :-(

Frederik kravler endnu ikke (han er en fysisk stor dreng), men han er blevet god til at møve sig ...

Annonce

... rundt...

Frederiks aktuelle rytme ser nogenlunde sådan ud:

Mellem 4:30 og 5:30: Vågner, ligger i sin seng og 'snakker' i lang tid. Er vågen i op til 1 1/2 time, hvorefter han enten selv falder i søvn eller falder i søvn ved at jeg vugger hans seng. Der er dog også dage (som i dag), hvor han ikke falder i søvn, og hvor han så kommer op omkring kl. 6, som også bliver det tidspunkt, han skal op, når jeg starter arbejde på fuld tid.

Mellem 6 og 7: Sover evt., 45 minutter

Ca. 7: Morgenmad, grød og vand i kop

Mellem 8 og 9: Afleveres i vs

Ca. 9: Frugt og brød i vs

Mellem 10 og 11:30 (afhængig af hvor længe han har sovet om morgenen): puttes til formiddagslur, sover 1 1/2 - 2 timer

Frokost og vand når han vågner, ellers inden luren

Ca. 14: Frugt, brød, grød og lign., mælk i kop

Ca. 14:15: Hentes i vs

Ca. 15:15: Er træt, og jeg forsøger at puttes ham. Sover oftest først omkring kl. 16/16:15

Ca. 17:30: Vækkes

Ca. 18: Aftensmad og vand i kop

Ca. 19: Bad

Ca. 19:30: Flaske, ca 200 ml, puttes til natten uden problemer

Ca. 22:30: Drømmemåltid, ca. 200-250 ml.

Har du nogle forslag til, hvad jeg (og evt. vs) kan gøre anderledes? Når jeg starter på fuld tid, vil Frederik blive afleveret i vs. omkring kl. 8:15 og hentet omkring 15:30/16. Han vil derfor sandsynligvis skulle sove begge sine lure i vs.

Glæder mig til at høre fra dig!

Hilsen Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor