Brev:
Hjælp til bedre rytme, 11 mdr.
8. januar 2015
Alder:
11 mdr.
Hjælp til bedre rytme, 11 mdr.
Kære Helen
Vi er kommet ind i en lidt negativ spiral i forhold til Frederiks søvn, og det tærer både på ham og mig :-( Da jeg starter arbejde på fuld tid om lidt over to uger, har jeg brug for dine input til at skabe en bedre rytme igen.
Hovedudfordringerne er flg.:
1) Frederik vågner meget tidligt, og er svær at få til at sove videre.
2) Frederik er ekstremt svær at få til at sove om eftermiddagen, selv om han tydeligt er meget træt. Han græder meget, når jeg forsøger at få ham til at sove, og der går op til en time med vuggen, op og ned på arm osv. Vi har fornylig fjernet flasken før denne lur, og det har egentlig ikke været noget problem, men jeg tænker på, om hans værgen mod at sove måske alligevel er en reaktion?
Vi er kommet hjem fra tre ugers ferie i Thailand for ca. en uge siden. På ferien blev Frederik desværre meget syg af RS-virus og lungebetændelse, og han var indlagt i 4 dage på hospitalet. Det var derfor af gode grunde svært at etablere en fast rytme ift. mad (manglende appetit) og søvn. Efter vi er kommet hjem, er Frederik startet i vuggestue igen, og det er gået rigtig fint, selv om han har været væk derfra i næsten en måned. Men det virker som om, at reaktioner på ferie, indlæggelse og vuggestue kommer til udtryk herhjemme :-(
Frederik kravler endnu ikke (han er en fysisk stor dreng), men han er blevet god til at møve sig rundt...
Frederiks aktuelle rytme ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 4:30 og 5:30: Vågner, ligger i sin seng og 'snakker' i lang tid. Er vågen i op til 1 1/2 time, hvorefter han enten selv falder i søvn eller falder i søvn ved at jeg vugger hans seng. Der er dog også dage (som i dag), hvor han ikke falder i søvn, og hvor han så kommer op omkring kl. 6, som også bliver det tidspunkt, han skal op, når jeg starter arbejde på fuld tid.
Mellem 6 og 7: Sover evt., 45 minutter
Ca. 7: Morgenmad, grød og vand i kop
Mellem 8 og 9: Afleveres i vs
Ca. 9: Frugt og brød i vs
Mellem 10 og 11:30 (afhængig af hvor længe han har sovet om morgenen): puttes til formiddagslur, sover 1 1/2 - 2 timer
Frokost og vand når han vågner, ellers inden luren
Ca. 14: Frugt, brød, grød og lign., mælk i kop
Ca. 14:15: Hentes i vs
Ca. 15:15: Er træt, og jeg forsøger at puttes ham. Sover oftest først omkring kl. 16/16:15
Ca. 17:30: Vækkes
Ca. 18: Aftensmad og vand i kop
Ca. 19: Bad
Ca. 19:30: Flaske, ca 200 ml, puttes til natten uden problemer
Ca. 22:30: Drømmemåltid, ca. 200-250 ml.
Har du nogle forslag til, hvad jeg (og evt. vs) kan gøre anderledes? Når jeg starter på fuld tid, vil Frederik blive afleveret i vs. omkring kl. 8:15 og hentet omkring 15:30/16. Han vil derfor sandsynligvis skulle sove begge sine lure i vs.
Glæder mig til at høre fra dig!
Hilsen Frederiks mor