Brev:
Overgang til tremmeseng
6. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Overgang til tremmeseng
Kære Helen.
Jeg vil høre, om du har et forslag til, hvordan jeg kan få min datter til at sove i tremmesengen.
Når jeg spørger er det fordi hun nu falder i søvn ved siden af mig, jeg bliver hos hende til hun sover. Og hun falder aldrig bare i søvn med det samme, det tager oftest 20-40 min hvor hun tumler rundt og ofte ligger sig hen over mig, på min mave el. lign. og jeg er glad for og tilfreds med at give hende denne tryghed og afslutning på dagen.
Hun vågner stadig en del gange hver nat og har brug for trygheden, men hun ligger også ofte tæt på mig, og de sidste par uger har jeg fornemmet vi forstyrrer hinanden, modsat før, hvor hun helt klart vågnede og vækkede mig hver gang.
Jeg er så slidt efter 20 mdr med max 2 timers sammenhængende søvn og ofte kun 3-4 timers søvn hver nat i alt, så jeg tænker på, om det snart er en ide at få hende over i tremmesengen.
Lige nu kan jeg næsten ikke overskue at skulle begynde på en ny rutine, der vil koste ekstra kræfter- hun sover stadig sent hver aften. Det skal være når hun er faldet til i den nye stue i vuggestuen, det er stadig svært og her efter juleferien har hun de sidste to dage grædt det meste af dagen og skreget højt og længe når de ville putte hende (snøft). Så det skal ikke være nu. Og de sidste to måneder har det igen været meget svært at putte hende om aftenen, så det er også igen når det kører.
Men jeg kan slet ikke lige se, hvordan jeg skal få hende til at sove i tremmesengen, når hun er vant til sengen og at jeg ligger hos hende?
Det er nok ikke nogen god ide at flytte hende, når hun er faldet i søvn?! Hun er jo meget bevidst nu og også tung, så hun vil måske vågne ved det. Det mest optimale ville være, hvis hun på sigt kunne puttes der.
Er der mon et tidspunkt, der er bedre egnet eller hvad tænker du? Og hvordan?
Med venlig hilsen
Helle