Brev:
Store søvnproblemer (7 Mdr)
19. december 2014
Alder:
7 mdr.
Store søvnproblemer (7 Mdr)
Kære Helen
Jeg har desperat brug for en meget konkret plan for, hvordan jeg får ændret min søns sovevaner. Han er lige blevet 7 mdr og trives fint, MEN. De sidste to måneder har han højst sovet 2 timer i træk om natten og oftere kun 1-1,5. Han vågner og er fuldstændig utrøstelig med mindre han bliver ammet. Om dagen sover han næsten heller ikke, oftes kun 2-3 gange af 20-40 minutter. Vi er rigtig godt i gang med skemad og om dagen bliver han kun ammet efter hvert måltid (ca. 4 gange). Han spiser og drikker fint i løbet af dagen. Det varierer lidt hvor meget han spiser, men det har ingen indflydelse på hans søvn, hvor meget han har spist. Han nægter at bruger sut og afviser sutteflaske både dag og nat, og lige meget om det er mig eller faren. En typisk putning og nat forløber således:
Vi gør ham klar til natten, han bliver ammet, jeg sidder lidt med ham og synger for ham og prøver at lægge ham i sin egen seng. Han begynder at græde, jeg tager ham op trøster og lægger igen, han begynder at græde, jeg tager ham op trøster og prøver igen - og dette gentages indtil han falder i søvn (vare typisk 30 min) Typisk vågner han første gang allerede 30 min efter og ammer meget. Herefter sover han typisk 2 timer, så vågner og ammer, så 1,5 time osv. Osv. Hen ad morgnen vågner han så hver time, og der kommer han over til mig...
Min sp har anbefalet at tage en kold tyrker på amningen om natten, men jeg synes det er lidt voldsomt, når han pt. Ammer så meget? Allerhelst ville jeg følge barnets behov for jeg tænker, at han må have behov for mælk og trøst (han er for det meste en glad lille en om dagen og ikke specielt pjevset), men jeg kan bare mærke at jeg ikke kan blive ved med at holde til dette. Hans storesøster er udfordret på en række områder, og hun har også brug for en mor + hun står overfor en større operation i foråret, hvor jeg gerne ville være hos hende på hospitalet om natten.
Jeg har haft ham til kiropraktor, da han har en klar favoritside, men det har ikke hjulpet. Vil også tage ham til ørelægen for at udelukke væske i ørene, men tror ikke det er det...
....HJÆLP.... Er helt desperat...
Charlotte