Søvn - vågner mellem kl. 4 og 5

17. december 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn - vågner mellem kl. 4 og 5

Hej Helen,

Tusind tak for dine sidste råd omkring Ellens søvn. Vi lod hende fortsætte med at tage en powernap som egentlig fungerede fint i en periode men nu er hun begyndt at vågne mellem 4 og 5 og det er heldigt hvis vi får hende til at sove igen.

Jeg har kunne læse mig til at en powernap sidst på dagen kan have indflydelse på hvornår man vågner så nu træner vi igen på at få dagens sidste lur væk. Men de dage hvor hun vågner kl 5 er hun ofte klar til fomiddagslur lidt over 7 og så er det meget svært at undgå en lur sidst på dagen... Hmmmm... Specielt fordi den lille mus er begyndt at kravle og det går ikke stille for sig:-) Du får lige vores dagsplan som den ser ud nu - måske der er noget der kan ændres:

05.00 Vågner
06.30 Havregrød med frugtmos og vand
07-08 Puttes til formiddagslur - sover normalt omkring 1½ time
11.30 Frokost - bondebrød med leverpostej eller smøreost. Fisk (fiskefrikadelle/makrel i tomat/torskerogn) supplere med ...

Annonce

... øllebrød
13.00-13.30 Puttes til eftermiddagslur - tager nogen gange lidt mælk her. (50 ml) Sover typisk 1½ time)
Eftermiddag - banan og lidt fuldkornsgrød
16.30/17.15 Powernap - sover typisk 45 min..
17.30 Aftensmad (alt godt som vi også får) Blender det stadig men groft - hun får mange grønsager - vand
18.30 Bad
19.00 Lidt grød (ris eller Hirse)
19/20 Puttes med læsning måske en smule mælk. Hun måsler lidt rundt men falder egentlig rimelig hurtig i søvn. Er aldrig utilfreds.

Hun vågner 1-2 gange om natten for at få lidt mælk og sove videre. Omkring kl 00 og 05 og det er kl 05 at jeg ikke kan få hende til at sove videre.

De dage hvor det lykkedes at få hende til at sove til 06.30 er hun meget mere tilpas når hun kommer op og dagen kan gennemføres uden powernap sidst på dagen. Det er den rytme vi gerne vil hen i mod:-)

Ved ikke om der er noget hvor du tænker at vi kunne gøre det anderledes?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ellens Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor