Brev:
2 årig vil ikke sove på eget værelse
9. december 2014
Alder:
2 år, 1 mdr.
2 årig vil ikke sove på eget værelse
Hej,
Vi har en rigtig dejlig søn på to år, som ikke vil sove på sit eget værelse længere. Han falder i søvn på værelset og sover de første timer, men han vågner så mellem 21.30-23.30 (hver aften), og vil ikke sove længere på værelset.
Han er dybt ulykkelig, ikke bare pyldret, og vil ind til os at sove. Vi har i flere omgange forsøgt at ”tage kampen” med ham, men efter halvanden-to timer, hvor han har grædt og grædt, har vi givet op. Så snart han kommer ind til os, sover han.
Vi har det samme putteritual, som vi har haft siden han var et halvt år. Det eneste større der har ændret sig inden for den sidste tid, er at vi er ved at bygge om i huset. Det er en mindre ombygning på et badeværelse, men det er alligevel noget, der fylder i vi voksnes hoveder, da der er noget forsikrings-problemer ind ovre. Om det kan være en del af forklaringen, er ikke usandsynligt i vores øjne, selvom vi forsøger at opretholde en normal hverdag med ham.
Det har endnu ikke hjulpet at sidde ved siden af hans seng og vente til han falder i søvn. For det gør han ikke.
Fra han var et år til knap to gik putningen overordnet rigtig fint. Han har altid været længe om at falde i søvn (30min – 1time), men har som oftest hygget sig med en bamse eller en bog. I samme periode er han desuden vågnet 1-2-3 gange om natten og skulle lige hjælpes videre i søvnen med en sut eller en bamse. Det har vi været rigtig godt tilfredse med. Hvis vi bare kunne komme tilbage til det niveau, ville vi være meget glade.
Vi voksne sover ikke ret godt, når han ligger imellem os. Han er ret urolig og vil gerne ligge helt tæt op ad os. Og han vågner en del gange om natten, hvor han dog er relativ let at få til at falde i søvn. Så hverken han eller os sover godt med den situation, vi er landet i.
Vi vil rigtig gerne arbejde hen imod at han sover på sit eget værelse. Har du nogle gode råd til, hvordan vi kommer i gang med den proces?
Venlig hilsen
De trætte forældre