Hjælp til søvn

1. december 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Hjælp til søvn

Kære Helen

Vi har en datter, som bliver 17 måneder imorgen.

Hun har altid været noget af en mundfuld, og har en kæmpe personlighed, og har haft det lige siden hun var spæd nærmest.

Lige i øjeblikket, dvs. den sidste uges tid, har vi kæmpet meget med søvnen om natten. En af nætterne var hun urolig og vågen mellem kl. 1-4.30 og stod så op kl. 6.15.

Hun er egentlig ok at putte om aftenen. Hun får 110 ml MME erstatning og vi er trappet ned på de 110 ml nu men har været på dette de sidste 21 dage, og ville egentlig gå videre men følte ikke hun var parat til det, så er blevet der. Hun er begyndt ikke at spise så meget om dagen altid.

Når hun bliver puttet er det på hendes værelse hun får flasken i mørke, og når hun har drukket den, bliver hun lidt i vores arme, og så læger vi hende over i hendes seng og synger til hun sover. Det vil sige, at vi ikke går før hun sover. De gange vi har prøvet at gå tidligere, er hun begyndt at klynke som regel.

Før når hun er vågnet om natten, kunne vi gå ind og give hende sutten og en hånd og så gå igen og så sov hun som regel videre. Det kan vi også nogen gange nu men hun er begyndt at græde meget lige pludselig og når vi går derind bliver hun stille og lægger sig stille og vi bliver siddende til hun virker til at sove og går så ud, så går der 5 min og så græder hun igen, og sådan kan det fortsætte i timevis.

Vi har også prøvet at tage hende ind i vores seng, og der græder hun ikke hvert 5. min men har svært ved at finde ro og karder bare rundt. Nogen gange falder hun i søvn og andre gange ikke men vågner ...

Annonce

... hver 2. time.

Vi kan ikke finde ud af hvad det skyldes. Har tænkt på at hun drømmer eller bare mangler tryghed, men hun falder jo ikke bare til ro inde hos os, og vi får slet ikke sovet.

Vi har købt en madras nu og overvejer at sove på den inde hos hende, når hun vågner om natten men vi vil bare ikke skabe nogen dårlige vaner. Hun har sovet på eget værelse siden hun var 4-5 måneder fordi vi forstyrrede hinandens søvn.

Vi har også overvejet at tage rejsesengen ind til os men igen vil vi ikke skabe nogen dårlige vaner.

Vi kunne bare så godt tænke os at kunne hjælpe hende men ved ikke helt hvad det skyldes.

Hun går i vuggestue til dagligt, og sover middagslur der på ca. 1 time og 30 min. Det kunne være rigtig godt hvis hun sov længere men det sker ikke tit. Herhjemme i weekenden kan hun godt sove længere lure på nogen gange 2,5 time. Hun bliver som regel puttet kl. 19.30-20 og skal op kl. 6.45 i hverdagene.

Det skal siges, at det ikke er fordi, at hun er frisk om natten. Hun siger ikke "hej" og vil lege mm. Hun virker faktisk til gerne at ville sove videre men kan ikke finde ro.

Vi synes, at hendes søvn godt kan have indflydelse på hendes humør om dagen. Hun er ikke rigtig glad om morgen og eftermiddagen når hun bliver hentet. De siger hun er fin nede i vuggestuen men tit lidt pylret ud på eftermiddagen.

Hun bruger sut og klud, og har kluden mens hun får flaske og med over i sengen bagefter.

Kan du hjælpe os til at give et bud på hvad der kan nage hende og ellers gode råd til at komme videre på?

Hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre