Brev:
Ikke falde i søvn om aftenen
23. november 2014
Alder:
2 mdr.
Ikke falde i søvn om aftenen
Hej Helen
Tak for en god og brugbar brevkasse!
Vi har siden vores datter var 6 uger (nu 10 uger) haft problemer med at putte hende om aftenen. Det er desværre nogle opslidende seancer med ofte megen gråd på alt mellem 1,5-3 timer.
Indtil hun var 6 uger ammede jeg hende liggende i vores seng og vi flyttede hende så derefter over i sin vugge, hvilket for det meste fungerede uden hun vågnede. Alternativt sov hun i vores seng fordi jeg faldt i søvn under amningen.
For en måneds tid siden begyndte hun pludselig at blive urolig og begynde at græde ved brystet når vi lå i sengen, dog først efter en halv times tid hvor hun var faldet i søvn eller i hvert fald tæt på.
Så havde vi pludselig den udfordring at finde en ny metode at få hende til at falde i søvn på og vi forsøgte med at bære hende rundt (hun vil kun bæres på skulderen, ikke glad for at ligge i favnen), vugge i barnevogn, slyngevugge, diverse hvid lyd. Ja sågar været ude at køre bil 2-3 gange som nødløsning - oftest har det lykkedes os at få hende til at sove (efter en del gråd,) hun er dog vågnet allerede efter 5-20 min igen.
Indimellem endte de lange aftener alligevel med at hun endelig fandt roen ved mit bryst i sengen - ofte et godt stykke over midnat.
De sidste 4-5 dage er hun igen begyndt at kunne ammes til ro i sengen - dog stadig ret sent ved 23-tiden. Vi har dog inden da alligevel forsøgt at lægge hende i barnevognen efter amning - idet hun falder i søvn i denne til hendes dagslure (oftest 2 stk a 2,5-3 timer.) Men hun græder højt fra det sekund vi lægger hende i barnevognen. Kan det passe hun kan mærke at nu er det sengetid og derfor helst undgå at falde i søvn for ikke at gå glip af noget?
I løbet af natten sover hun OK og falder i søvn efter amning uden gråd. (Ammes 3-4 gange i løbet af natten.)
Om dagen er hun glad og opmærksom, tager på som hun skal. Jeg ammer fuldt ud.
Mine spørgsmål til dig er:
- Hvorfor er det så svært at få hende til at sove om aftenen, når det går ok om dagen?
- Skal jeg bare fortsætte med at amme hende i søvn i vores seng så længe det fungerer?
- Hvis ja, hvordan kommer vi så videre derfra? Vi vil jo egentlig gerne kunne putte hende i sin vugge uden at det kræver vi også går i seng samme tid som hende.
På forhånd mange tak
Venlig hilsen
Tanja