Ikke falde i søvn om aftenen

23. november 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ikke falde i søvn om aftenen

Hej Helen

Tak for en god og brugbar brevkasse!

Vi har siden vores datter var 6 uger (nu 10 uger) haft problemer med at putte hende om aftenen. Det er desværre nogle opslidende seancer med ofte megen gråd på alt mellem 1,5-3 timer.

Indtil hun var 6 uger ammede jeg hende liggende i vores seng og vi flyttede hende så derefter over i sin vugge, hvilket for det meste fungerede uden hun vågnede. Alternativt sov hun i vores seng fordi jeg faldt i søvn under amningen.

For en måneds tid siden begyndte hun pludselig at blive urolig og begynde at græde ved brystet når vi lå i sengen, dog først efter en halv times tid hvor hun var faldet i søvn eller i hvert fald tæt på.

Så havde vi pludselig den udfordring at finde en ny metode at få hende til at falde i søvn på og vi forsøgte med at bære hende rundt (hun vil kun bæres på skulderen, ikke glad for at ligge i favnen), vugge i barnevogn, slyngevugge, diverse hvid lyd. Ja sågar været ude at køre bil 2-3 gange som nødløsning - oftest har det lykkedes os at få hende til at sove (efter en del gråd,) hun er dog vågnet allerede efter 5-20 min igen.

Indimellem endte de lange aftener alligevel ...

Annonce

... med at hun endelig fandt roen ved mit bryst i sengen - ofte et godt stykke over midnat.

De sidste 4-5 dage er hun igen begyndt at kunne ammes til ro i sengen - dog stadig ret sent ved 23-tiden. Vi har dog inden da alligevel forsøgt at lægge hende i barnevognen efter amning - idet hun falder i søvn i denne til hendes dagslure (oftest 2 stk a 2,5-3 timer.) Men hun græder højt fra det sekund vi lægger hende i barnevognen. Kan det passe hun kan mærke at nu er det sengetid og derfor helst undgå at falde i søvn for ikke at gå glip af noget?

I løbet af natten sover hun OK og falder i søvn efter amning uden gråd. (Ammes 3-4 gange i løbet af natten.)

Om dagen er hun glad og opmærksom, tager på som hun skal. Jeg ammer fuldt ud.

Mine spørgsmål til dig er:

- Hvorfor er det så svært at få hende til at sove om aftenen, når det går ok om dagen?

- Skal jeg bare fortsætte med at amme hende i søvn i vores seng så længe det fungerer?

- Hvis ja, hvordan kommer vi så videre derfra? Vi vil jo egentlig gerne kunne putte hende i sin vugge uden at det kræver vi også går i seng samme tid som hende.

På forhånd mange tak

Venlig hilsen
Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.