Vil ikke falde i søvn selv - 12 mdr.

4. november 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vil ikke falde i søvn selv - 12 mdr.

Kære Helen.

Så er vores dejlige Vilhelm blevet et år og det er slet ikke til at fatte. Han startede I vuggestue for en måned siden og jeg synes det går ret fint. Han er der kun 3-4 dage om ugen og det er 8:30-13 indtil jeg starter arbejde til april, efter en forlænget orlov.

Han virker glad og leger godt dernede. Græder når jeg går, men når jeg smuglytter uden for døren kan jeg høre han hurtigt stopper med at græde, og han sidder altid midt I lidt leg når jeg kommer og henter ham. Han lyser op og smiler når han ser mig, men ikke på sådan en få-mig-væk-herfra facon.

Siden han er startet er hans søvn dog blevet et problem og vi har hårdt brug for din vejledning. Han har selvfølgelig været lidt syg en uges tid efter han started I vuggestue men det nye mønster holder ved efter han er blevet rask.

Vi kan simpelthen ikke få ham til at ligge I sin egen seng og sove. Han hyler og skriger, vrider sig og rejser sig op I sengen, hvis vi ligger ham ned imens han er vågen. Det gælder både når han skal puttes til natten og når han vågner om natten. Derfor er vi nød til at sidde med ham I armene eller gå rundt med ham indtil han sover.

Lige nu ser det sådan her ud:

Spiser kl 18, aften bad, natgrød og I seng kl. 20. Puttes med godnathistorie hvor han falder I søvn I mine arme og jeg lægger ham over I hans egen seng. Hvis jeg lægger ham over for hurtigt så bliver han meget ked af det og så er det forfra, men får han lov at falde I søvn I mine eller hans fars arme til historie så går det fredeligt. Har prøvet at starte med at sætte ham ned I sengen men han går helt I selvsving, græder sig selv helt op I det røde felt. Det er ikke til at bære. Har prøvet at lægge ham, tage ham op og trøste ham og så ned igen, men han græder hver gang jeg lægger ham ned.

Så vågner han igen ved 23 tiden hvor jeg ammer ham (som den eneste gang I døgnet nu). ...

Annonce

... Hvis han falder I søvn ved amningen kan jeg bare lægge ham over I sengen igen, men efterhånden er det blevet fast at jeg tager ham ind I vores seng. Når han så vågner senere på natten kan han ofte vælte lidt rundt imellem os og falder så I søvn. Lægger jeg ham ned I hans egen seng efter amningen, så kan jeg være sikker på at han vågner og er rigtig ked af det og så skal jeg gå og vugge ham I søvn igen.

Somme tider vågner han så igen flere gange senere på natten og græder meget, vil kun falde I søvn ovenpå mig, imens jeg rokker ham. Han søger som sådan ikke bryst, bare nærhed. Græder utrøsteligt hvis jeg prøver at lægge ham ned imellem hans far og mig. Først når han er helt væk, kan jeg lægge ham ned.

What to do? Vilhelms far er overbevist om at han græder fordi han er bange når vi sætter ham ned I sengen eller når vi prøver at lægge ham fra os om natten. Det kan jeg bare ikke få til at hænge sammen, vi er jo lige ved ham. Kysser ham og synger for ham. Er det tryghed han mangler, fordi han er startet I vuggestuen? Skal jeg lade ham græde imens han ligger imellem os og ae ham, prøve at vise ham at det er okay? Jeg fornemmer mere det er hidsighed end angst, men jeg kan ikke finde ud af det og vil ikke skade ham ved at lade ham græde.

Jeg vil gerne stoppe med at amme snart, har næsten ikke noget mælk længere alligevel. Men hvordan får vi ham til at sove bedre uden al den gråd og ulykke? Tænker lidt at det måske stammer fra den måde vi putter ham på? Vilhelms far er klar til at tage ham nogle nætter hvis vi skal vænne ham fra et mønster, men jeg ved bare ikke hvad vi skal erstatte det med, om der er noget han kan gøre.

Skal nævnes at han er nem at lægge I barnevognene til hans to lure I løbet af dagen, både herhjemme og I vuggestuen. Og han er altid glad når han vågner om morgenen.

Håber du kan hjælpe os!

Venlig hilsen
Vilhelms mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"