Bedre nattesøvn og mindre flaske

15. september 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Bedre nattesøvn og mindre flaske

Kære Helen

Så har jeg brug for din hjælp endnu en gang :-)

Frederik er nu 7 mdr. Den sidste måneds tid har hans nattesøvn været ret dårlig, og hans appetit på skemad er dalet. Jeg tænker, at der naturligvis er en sammenhæng mellem hans mad-indtag og søvnen, men har svært ved at se, hvad jeg kan gøre anderledes. Som følge af den ikke så store appetit i forhold til skemad, har jeg desuden svært ved at se, hvordan jeg skal komme i gang med at reducere antallet af flasker. Frederik har svært ved at drikke vand og kop, så jeg er også bekymret for hans væske-indtag, når jeg begynder at fjerne flaskerne. Han er lige blevet vejet igen, vejer ca. 9,7 kg. og ligger fint på kurven.

Det skal i øvrigt lige nævnes, at Frederik de seneste måned har været plaget af både forkølelse og tandfrembrud, men dette synes dog ikke at være det, der generer ham nu i forhold til søvnen.

Frederik er fortsat svøbt, når han sover. Han sover i tremmeseng, hvilket jeg har indtryk af, fungerer fint. Vi har prøvet at lade være med at svøbe ham, men det har ikke ændret på den dårlige nattesøvn :-) Om dagen sover han som hovedregel fint og er forholdsvis nem at putte. Hvis vi kører tur i barnevognen, er han ikke svøbt, og sover så kun ca. 45 minutter.

Så mine spørgsmål er:

Hvad kan jeg gøre anderledes for at give Frederik en bedre nattesøvn, da han virker meget træt i løbet af dagen, og det samme er hans mor :-(
Har vi mon fået spoleret hans naturlige rytme ved at give ham drømmeflaske for tidligt? Og hvordan kan vi evt. ændre det?

Du får lige en beskrivelse af dag, aften og nat:

Ca. kl. 3/4: Frederik vågner, pludrer, efterspørger mad efter ca. en halv times vågen-tid, drikker ca. 150 ml. Kan have svært ved at sove videre, og skal af og til vugges i søvn
Ca. kl. 5:30: Frederik vågner igen, kan som regel ...

Annonce

... vugges til at sove videre. Er nogle gange mere sulten og tilbydes flaske
Ca. kl. 7: Frederik vågner
Ca. 7:15 Havre-, ølle- eller speltgrød med frugtmos, spiser i gennemsnit en halv dl., vand af kop
Ca. 8:45: Tilbydes frugtmos og vand af kop, spiser sjældent mere end 5-10 skefulde
Ca. 9:15: Flaske, drikker ca. 100 ml, og puttes til formiddagslur, er nem at putte, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. 11:30: Frokost: Grøntsagsmos og kød, spiser i gennemsnit en halv dl., vand af kop
Ca. 13: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til middagslur, er nem at putte, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. kl. 15: Eftermiddagsgrød med frugtmos, spiser en halv til en hel dl., vand af kop
Ca. kl. 17:15: Flaske, drikker ca. 150 ml., puttes til dagens sidste lur, sover 30-45 minutter. Hvis han har sovet lang middaglur, springes denne lur over, skal som regel vugges i søvn.
Ca. 18:15: Aftensmad: Grøntsagsmos og kød, spiser i gennemsnit en halv dl, vand af kop
Ca. 19:45: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til natten
Ca. 22/22:30: Flaske, drikker 150/200 ml., får den enten i søvne eller vågner selv.

Jeg kan jo godt se, at der fra 22/22:30 til kl. 4, går det antal timer, som Frederik max kan forventes at sove i et stræk. Udfordringen er, at det ofte er tidligere, han vågner, og at timerne fra 2-4 kan være præget af uro og smågråd, hvor han skal trøste og hjælpes videre i søvnen.

Vi har nogle gange, hvor Frederik ikke er vågnet af sig selv om aftenen, ventet med at give ham mad. Men selv om klokken f.eks. så kan blive 01, før han vågner, så vågner han så igen kl. 4 og 5:30 :-(

Ser frem til at høre fra dig

Bedste hilsner fra
Frederiks mor

PS: Det går bedre med Frederik og hans far :-) Frederik er heldigvis ikke så afvisende mere, og hans far virker også til at være ved bedre mod af den grund :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre