Brev:
Bedre nattesøvn og mindre flaske
15. september 2014
Alder:
7 mdr.
Bedre nattesøvn og mindre flaske
Kære Helen
Så har jeg brug for din hjælp endnu en gang :-)
Frederik er nu 7 mdr. Den sidste måneds tid har hans nattesøvn været ret dårlig, og hans appetit på skemad er dalet. Jeg tænker, at der naturligvis er en sammenhæng mellem hans mad-indtag og søvnen, men har svært ved at se, hvad jeg kan gøre anderledes. Som følge af den ikke så store appetit i forhold til skemad, har jeg desuden svært ved at se, hvordan jeg skal komme i gang med at reducere antallet af flasker. Frederik har svært ved at drikke vand og kop, så jeg er også bekymret for hans væske-indtag, når jeg begynder at fjerne flaskerne. Han er lige blevet vejet igen, vejer ca. 9,7 kg. og ligger fint på kurven.
Det skal i øvrigt lige nævnes, at Frederik de seneste måned har været plaget af både forkølelse og tandfrembrud, men dette synes dog ikke at være det, der generer ham nu i forhold til søvnen.
Frederik er fortsat svøbt, når han sover. Han sover i tremmeseng, hvilket jeg har indtryk af, fungerer fint. Vi har prøvet at lade være med at svøbe ham, men det har ikke ændret på den dårlige nattesøvn :-) Om dagen sover han som hovedregel fint og er forholdsvis nem at putte. Hvis vi kører tur i barnevognen, er han ikke svøbt, og sover så kun ca. 45 minutter.
Så mine spørgsmål er:
Hvad kan jeg gøre anderledes for at give Frederik en bedre nattesøvn, da han virker meget træt i løbet af dagen, og det samme er hans mor :-(
Har vi mon fået spoleret hans naturlige rytme ved at give ham drømmeflaske for tidligt? Og hvordan kan vi evt. ændre det?
Du får lige en beskrivelse af dag, aften og nat:
Ca. kl. 3/4: Frederik vågner, pludrer, efterspørger mad efter ca. en halv times vågen-tid, drikker ca. 150 ml. Kan have svært ved at sove videre, og skal af og til vugges i søvn
Ca. kl. 5:30: Frederik vågner igen, kan som regel vugges til at sove videre. Er nogle gange mere sulten og tilbydes flaske
Ca. kl. 7: Frederik vågner
Ca. 7:15 Havre-, ølle- eller speltgrød med frugtmos, spiser i gennemsnit en halv dl., vand af kop
Ca. 8:45: Tilbydes frugtmos og vand af kop, spiser sjældent mere end 5-10 skefulde
Ca. 9:15: Flaske, drikker ca. 100 ml, og puttes til formiddagslur, er nem at putte, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. 11:30: Frokost: Grøntsagsmos og kød, spiser i gennemsnit en halv dl., vand af kop
Ca. 13: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til middagslur, er nem at putte, sover i gennemsnit halvanden time
Ca. kl. 15: Eftermiddagsgrød med frugtmos, spiser en halv til en hel dl., vand af kop
Ca. kl. 17:15: Flaske, drikker ca. 150 ml., puttes til dagens sidste lur, sover 30-45 minutter. Hvis han har sovet lang middaglur, springes denne lur over, skal som regel vugges i søvn.
Ca. 18:15: Aftensmad: Grøntsagsmos og kød, spiser i gennemsnit en halv dl, vand af kop
Ca. 19:45: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til natten
Ca. 22/22:30: Flaske, drikker 150/200 ml., får den enten i søvne eller vågner selv.
Jeg kan jo godt se, at der fra 22/22:30 til kl. 4, går det antal timer, som Frederik max kan forventes at sove i et stræk. Udfordringen er, at det ofte er tidligere, han vågner, og at timerne fra 2-4 kan være præget af uro og smågråd, hvor han skal trøste og hjælpes videre i søvnen.
Vi har nogle gange, hvor Frederik ikke er vågnet af sig selv om aftenen, ventet med at give ham mad. Men selv om klokken f.eks. så kan blive 01, før han vågner, så vågner han så igen kl. 4 og 5:30 :-(
Ser frem til at høre fra dig
Bedste hilsner fra
Frederiks mor
PS: Det går bedre med Frederik og hans far :-) Frederik er heldigvis ikke så afvisende mere, og hans far virker også til at være ved bedre mod af den grund :-)