10 mdr. gammel pige har aldrig sovet godt?

14. september 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

10 mdr. gammel pige har aldrig sovet godt?

Hej Helen,

Jeg er far til en lille pige på 10 mdr. og som overskriften afslører så kæmper vi meget med søvnen: hendes, men naturligt også vores.

Vores datter kom til verden med skrig. Hun skreg non-stop halvanden time efter en fødsel, der ellers var gået ok. Hun blev født helt naturligt.

De næste 3-4 mdr. græd hun rigtig meget, noget som startede ved 16 tiden og fortsatte ufortrødent til først på morgenen. Muligvis kolik, men hvem ved?
Ingen fik noget søvn i denne tid og vi havde hende på armen det meste af døgnet. Vi kunne aldrig lægge hende fra os uden hun blev meget ked af det.

Gråden aftog imidlertid ved 3-4 måneders alderen, men uroen og søvnenbesværet har varet ved. Eller rettere, uroen har udelukkende med natten at gøre. Hun er glad, rolig og meget tilpas om dagen.

Her kommer en beskrivelse af et døgn og de vanskeligheder vi oplever.

Vi står op mellem kl. 6-7 hver morgen. Vores datter får havregrød ca en halv time efter vi er stået op. Det variere lidt hvor meget hun spiser her. Hun bliver puttet til formiddagslur ved ca. 9 tiden og får i den forbindelse 150ml mme, som hun drikker mens hun langsomt falder i søvn. Ved denne lur sover hun ca. 1.5 time.

Vi spiser frokost ca. en halv time efter hun vågner. Her får hun rugbrød med makrel, torskerogn, spegepølse, leverpostej etc. samt kogte gulerodsstave, agurkestave og avokadostave. Og hun bliver tilbudt enten vand eller sødmælk til.

Vores datter er godt rund og i særdeles fin stand! Hun elsker at vi alle spiser sammen.

Hendes stadige imponerende rumfang hænger nok også sammen med at hun endnu ikke kravler. Hun nyder at sidde solidt og lege, især med hendes bøger. Vi træner intensivt med kravle træningen, men det lader vente på sig. Vi har en forhåbning om at en større fysisk udfoldelse muligvis kan hjælpe på problemet med nattesøvnen?

Vi forsøger så vidt muligt ikke at putte hende til eftermiddagslur senere end kl 14, så det ikke går ud over natten.
Ved denne anden lur sover hun typisk 45 min. Her kan vi bare ligge i hende i vognen på altanen i vågen tilstand, hvor hun selv falder i søvn efter lidt tid.

Vi spiser aftensmad sammen ved 18 tiden, en aftensmad der består af det vi selv får, altså med tanke på at én af os kun har to tænder.

Efter aftensmaden får hun nattøj på og børstet tænder. Så læser vi lidt bøger og så bliver hun puttet i egen seng ved siden af vores. Til denne putning synger vi og giver 150ml. mme. Her falder hun i søvn sammen med flasken og vi giver hende hurtigt sutten når flasken er tom, dette sker i søvne for hende.

Vores datter stoppede ...

Annonce

... med at få bryst da hun var 7 mdr. Dette blev besluttet efter konsultation med sundhedsplejersken, for at give os lidt luft og søvn. Vores datter havde ingen problemer med at stoppe med at få bryst. Egentlig har vi aldrig følt at amningen har gjort noget for hendes søvn, altså om natten. Hun har aldrig skulle ammes fast mange gange om natten. Hvis man kan kalde det hun gør for søvn, så sov hun vel egentlig igennem ret tidligt.

Hun falder flot i søvn efter flasken ved ca 19.30 tiden. Indtil kl. 22, hvor vi går i seng, er vi nede ved hende 2-3 gange, her skal hun typisk have sutten eller vendes lidt, klappes lidt i numsen mm.

Det er blevet sådan, at vi skiftes til at sove med den kære pige, og den der ikke har "vagten" sover i stuen. Det har været nødvendigt for at bare én af os kan fungere, bare nogenlunde.

Her er problemet:
Fra ca. ved 23 tiden så begynder uroen: Hun klynker højlydt, vrider sig, sparker og slår i dynen. Vi vender hende. Giver sut. Vugger lidt i sengen (ikke i armene). Osv. Osv. Dette fortsætter natten igennem og gerne med 5 minutters mellemrum. Så det er praktisk talt umuligt at sove fra det. Vi har prøvet ikke at gribe ind for at se om hun selv kan finde tilbage til søvnen, men så eskalere det blot og hun vækker sig selv helt. Det skal nemlig siges at vores datter selv sover fra det meste af alt dette. Det er i hvert fald vores fornemmelse.

Det er som om der simpelthen starter en lille motor der holder kroppen og det hele i gang. Og vi ved snart ikke hvad vi skal gøre, vi er så helt ufattelig slidte. Det der redder os er at hun trives så fint om dagen, er så glad og sund. Vi føler at vi har forsøgt alt, tilbyde lidt vand, lidt mad, tage hende op til os i sengen, men intet hjælper.

Det sker, måske én gang om måneden, at hun sover en rolig nat. Vi har forsøgt at være opmærksomme på om der er sammenhænge mellem rolige eller mere aktive dage, men vi synes ikke vi kan finde et mønster.

Hun er meget sjældent ked af det, heller ikke sådan rigtig om natten. Mere bare urolig og rastløs. Hun bliver dog ked af det hvis vi ikke blander os.

Vi tænker at vi muligvis har vænnet vores datter til at vi konstant skal vende hende, give hende sut, klappe hende blidt osv. Hun og vi havde en hård start hvor hun fik al den trøst hun overhovedet kunne have brug for og måske er hun blevet lidt afhængig af denne trøst og hjælp?

Vi har gennem hele forløbet været til både kiropraktor, ørelæge og zoneterapeuter. Desværre uden noget ændring.

Vi glæder os meget til dit svar som forhåbentligt kan hjælpe os til mere søvn.

Kærligst
Lars

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder