Brev:
Søvn (om dagen)
22. august 2014
Alder:
2 mdr.
Søvn (om dagen)
Hej Helen
Jeg er nybagt (og bekymret) mor til en lille pige på 8 uger. Jeg har haft en efterfødselsreaktion, som lige så stille er i bedring - godt hjulpet på vej af, at jeg endelig har fået noget søvn.
Min lille pige larmer utroligt meget, når hun sover, og jeg har haft svært ved at sove, fordi jeg er bange for, at hun har ondt, eller at hun har en bøvs i klemme el. lign. Jeg står hele tiden i et dilemma - skal jeg tage hende op, eller lade hende ligge. Om natten sover hun ok - hun larmer og maser rundt, men hun vågner ikke. Hun ligger i sengen helt op ad mig - nogle gange på min mave. Om aftenen har vi et putteritual, og det fungerer ok. Det indebærer dog, at jeg går i seng sammen med hende kl 20, hvilket jo er lidt en begrænsning - jeg kan godt blive bekymret for, om jeg nogensinde kan komme uden for en dør eller invitere gæster.
Om dagen er det en anden sag. Der er hun også meget urolig i søvnen, og der vågner hun ca. efter 45 min. Det er utroligt opslidende, og jeg bekymrer mig rigtigt meget omkring hendes søvn. Jeg vil meget gerne have en rutine om dagen, så hun (og jeg) kan få en rytme.
Hun er midt i en stor udvikling, og hun tager en masse indtryk ind. Derfor er det vigtigt, fornemmer jeg, at jeg er opmærksom på, hvornår hun har fået for meget. Ellers bliver hun overtræt og umulig at få ro på.
Vores rutine er pt.: Hun vågner og bliver ammet fra ét bryst. Dernæst bliver hun skiftet, og vi pludrer, træner nakke og leger. Når hun viser træthedstegn - hun gaber og siger en bestemt lyd, som er sådan en slags næsten-gråd - bliver hun ammet fra det andet bryst, og her falder hun typisk i søvn. Jeg bøvser hende af, og lægger hende i vores seng, hvis hun ikke vågner. Så ligger hun 30-45 min., og så vågner hun. Hvis hun ikke sover efter bøvsen, prøver jeg at putte hende i barnevognen, hvor hun sover efter ca. 10 min. kørsel. Hun vågner dog efter 10-15 min. igen. Sådan kører det lidt frem og tilbage hele dagen - hun bliver overtræt, og jeg får ingen pauser, hvilket jeg har brug for. Det virker at putte hende i strækvikle, hvor hun sover med det samme - og sover helt roligt i 2-3 timer. Det er dog ikke så afslappende for mig.
Jeg vil meget gerne indføre fornuftige og genkendelige rutiner for hende, så der kommer ro på vores hverdag. Kan det lade sig gøre - og hvordan?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jannie