Nya rutiner efter start i børnehave

19. august 2014

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Nya rutiner efter start i børnehave

Hej kära Helen

Ni har jag behov för att få höra dina kloka ord och din kunskap igen :-)

Vår son Elias är om två dagar 20 månader gammal och sedan han blev 17-18 månader har han sovit ganska oroligt och inte en hel natt i streck - som bäst har vi gett han nappen/sutten en gång på natten :-) det är ändå mycket bättre nu än när han var runt 18 månader, då vaknade han runt 10-20 gånger varje natt och ibland kunde han vara vaken 2-3 timmar utan att kunna somna om igen. Nu sover han ändå mer lugnt och vaknar bara för nappen ca 2-3 gånger per natt - och vi har bara accepterat att det är så situationen är och glömt alla de där nätterna när han var runt 13-16 månader och sov hela nätterna.

Idag var hans första dag i förskola/børnehave (i sverige är det mycket vanligt att barn börjar i børnehave vid 1.5 års ålder). Det är kring detta som min fråga handlar om i detta brev till dig.

Vi känner att vi har valt rätt förskola till Elias och att han kommer att få det bra där. Problemet är att deras dagsschema är så annorlunda mot hur han har haft det hemma på dagarna. Hemma brukar han vakna runt 05-06 och så äta gröt runt 07.00. Klockan 10-10.30 brukar han få komma ut och sova i sin vagn utomhus i ca 2 h. Lunch äter han vid 13 och sedan mellanmål kl 15.30, middags mat kl 17 och nattgröt kl 19.00.

På förskolan kommer han alltid börja kl 8.45 och därför kommer han äta sin gröt hemma på morgonen innan han ska dit. Men sedan äter som lite frukt vid kl 09.00 och så lunch kl 11. Därefter så ska alla barnen sova i ett rum på madrasser kl 12.00. Det gick bättre än förväntat för Elias att somna på madrassen idag - han har sovit ytterst få gånger inomhus under sina 1.5 år på ...

Annonce

... dagarna. Men problemet var att han ju var SÅ trött innan han äntligen fick sova eftersom han är van att sova innan han äter lunch - och 2 timmar tidigare! Han ville inte äta någon lunch utan sprang bara runt - vi fick inte ge han välling som kompensation innan han skulle sova, eftersom "han ska lära sig att äta mat" enligt läraren.

Hur ska vi  göra för att ändra Elias dygns-rutin för att det på bästa sätt ska passa Elias nya vardag? Han vaknar ju ofta redan kl 5-5.30 och kan inte somna om - hur ska han då orka vara vaken ända till kl 12?! När han vaknar så tidigt hemma brukar han komma ut och sova redan vid 9.30. Jag tycker det är svårt att veta vad vi ska justera eller förändra för att det ska bli bättre och därför måste vi ha din experthjälp och tala om för oss vad vi ska förändra och hur i Elias vardagliga schema - vardag och weekend.

När jag skulle natta han ikväll pratade jag lite om dagen och vi tittade lite i en bok. När jag sen lägger han i sängen så tog det extremt lång tid innan han somnade. Han ligger inte och pratar eller rör på sig, men han ligger bara och tittar och tittar och tittar...och så låg han i 30 minuter. Det är inte första gången utan har hänt tidigare också när det (antar jag) varit mycket intryck på en dag. Är det "normalt" att dom bara ligger och tittar sådär utan att varken prata eller direkt röra på sig? Kam vi göra något bättre i nattningen för att han ska kunna falla till ro?

Tack på förhand och ha det så gott :)
Elias mamma.

Ps: När vi var i Danmark för några veckor sedan köpte jag din bok "Dit Barns Udvikling" och den är barns bra! Den kommer vara till stor hjälp inte minst med nästa barn :-) Tack för att du finns!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina