Brev:
Hvordan kommer vi væk fra ammes i søvn?
10. august 2014
Alder:
7 mdr.
Hvordan kommer vi væk fra ammes i søvn?
Kære Helen
Vi har brug for hjælp til at skabe gode indsovningsvaner for vores lille pomfrit (datter) på knap 8 måneder: Primært at skille amning og det at kunne falde i søvn ad. Hun starter hos dagplejemor midt september, hvor hun gerne skal kunne falde i søvn selv, blot ved sang, kl. 9.30 og 13 sammen med to andre børn.
Det vil vi gerne forberede hende til så vidt muligt. Kan du hjælpe med konkrete skridt for at nå derhen, ved hjælp af blid afvænning? I tid har vi fra nu af til 15.9.
Udgangspunktet
Hun er meget aktiv og energisk i løbet af dagen. Hun ruller rundt, er oppe på armene, og oppe på knæene og rokke, griner, er nysgerrig og flytter sig langt bagud ved at presse sig op på armene. Hun er glad, sjov, tryg og rolig og græder faktisk uhyre sjældent. Hun kan godt falde i søvn når vi går tur i klapvogn, hvis hun er træt nok ligesom vi godt kan vugge hende i søvn i armene.
Hun har været ammet fuldt lige fra fødslen. Jeg ammer hende nu i søvn liggende i vores dobbeltseng, tager brystet fra hende når hun sover og så bærer hende over i egen seng, hvor hun sover videre. Hvis hun åbner øjnene eller kommer op til overfladen et kort øjeblik accepterer hun at være i sengen, når hun er så træt. Det må jeg ofte gentage 2-3 gange fra kl. 18.30-23 fordi hun vågner.
Det vi få gange ellers er lykkedes med er disse to metoder:
1. Far der giver flaske – ca. 100 ml Allomin. Han kan give hende i egen seng, hvis hun er helt nede i gear. Så putter han hendes sovedyret Ninus ned til hende, giver hende flaske til øjnene er næste faldet i. Tager flasken fra hende, hvorefter hun vender sig om og lægger sig til at sove. Han har også nogle gange givet hende en første portion i vores seng, bøvset hende og så over i egen seng til sidste tår.
2. Mor der sidder i ammestol i soveværelset og giver bryst til hun er lige ved at sove. Når hun er lige på grænsen kan jeg godt tage brystet bestemt fra hende, så hun acceptere det og bare vender hovedet for at sove. Så bærer jeg hende direkte over i egen seng. Hvis hun dog vågner lidt, giver jeg hende sut og den accepterer hun en sjælden gang, når hun er træt, men absolut ikke altid. Hun sover nærmest når hun rører puden og hvis ikke, så rykker hun hovedet fra side til side og sover kort tid herefter. Hun får Ninus lagt hos sig, jeg sætter alarmen og går ud af rummet.
Det er altså så langt vi er.
Udfordringen er, at det er svært at vide hvor meget vi stadig ’ammer hende i søvn’/ hvor bevidst hun egentligt er om at hun kommer over i sin egen seng og reelt selv ’tager ansvar’ for at falde i søvn. Sagen er nemlig, at hvis brystet/ flasken bliver taget fra hende for tidligt, græder hun stensikkert, uanset hvor træt hun er og finder ikke ro selv i sengen. Hvis hun først vækker sig selv op med utilfredsheden er der ikke andet at gøre end at tage hende op og starte forfra. Vi lader hende ikke ligge og græde sig i søvn.
Første skridt, som vi har prøvet nu to gange er at putte hende til formiddagslur ved at amme hende og tage hende fra mens hun er relativt vågen, så hun har åbne øjne når hun bæres over i seng. Putte hende der med Ninus og dynen godt om. Håbet er at hun så ville lægge sig direkte til at sove selv, men hun er begyndt at græde. Sang og hånd på bryst redder ikke situationen. Kun at blive taget op og ammet efter gamle metode.
Hvad gør vi i stedet for?
Dagsprogrammet
Kl. 6/7: Vågner og får bryst. Vi står op herefter.
Kl. 8: Havre-, hirse-, eller boghvede grød + vand af kop. D-dråber og fire jerndråber (hun tager dem hvis jeg blander med ketchup og honning)
Kl. 8.30/9: Lur umiddelbart efter ofte bare et bryst. Sover i snit 1,5 timer.
Kl.12: Grøntsagsmos og kød, kartoffel + hhv. gulerod, ært, squash, broccoli, kikært o. lign. + 1 spiseske findelt kød (kylling/ rødspætte/ svinekød) + fire jerndråber + vand af kop.
Kl. Mellem 13.30 og 15: Lur efter bryst. Sover alt fra 0,5 - 2 timer her.
KL. 15: Frugtmos + vand af kop.
Kl. 17/18: Grøntsagsmos + kød + vand af kop.
Kl. Alt mellem 19-21.00: Sover. Vi putter hende når hun er træt, ca. fire timer fra opvågning fra sidste lur, når hun både gaber og gnider øjnene og er mærkbart rolig i kroppen. Hvis hun spjætter for meget mislykkes det. Så vi læser bog indtil hun er helt rolig.
Kl. 21 og nogle gange 22: Vågner og græder. Får bryst og sover videre. Nogle gange sover hun helt til 23.
KL. 23. Vågner og får bryst, liggende i vores seng. Lægges over i egen seng hvor hun sover hele natten til 5/6/7.
Med venlig hilsen
Pomfrittens forældre