Brev:
Vores datter og søvn
11. juli 2014
Alder:
6 mdr.
Vores datter og søvn
Kære Helen
Vi har en dejlig datter på 6 måneder, født 16 dage over tid og taget ved akut kejsersnit. Hun er en sød og dejlig pige, der lige fra hun var helt lille har haft meget stor appetit, vokser fint, og trives generelt godt.
Hun er meget nysgerrig og har svært ved at slappe af. Vi har kun oplevet få gange, at hun har været rolig inden hun skulle sove. Så for at vi kan få hende til at slappe af og sove, så bliver vi nødt til om aftenen at svøbe hende i dynen og vugge hende i søvn. Herefter kan vi lægge hende på siden, og hvis hun vågner op når hun bliver lagt, så forsøger vi at vugge hende og holde hænderne på hende. På denne måde sover hun 3-4 timer, indtil vi går i seng og hun bliver ammet første gang. Det varierer hvor meget vi skal vugge hende. Indtil videre går det ok at skulle vugge hende, og vi nyder også at holde hende de dage der er "nemme". Men vi tænker vi jo ikke altid kan putte hende sådan...
Om dagen er vi gået fra at skulle vugge hende i søvn i en voksipose, til at kunne lægge hende i barnevognen vågen og derefter vugge hende i søvn. Men hun protesterer altid.
Vi har forsøgt mange gange at lægge hende fra os tidligere og tidligere, men hun kan slet ikke finde ro og vågner mere og mere op. Vi prøver ofte at nusse hende for at berolige hende inden hun skal sove, men hun reagerer slet ikke på det. Om natten søger hun brystet, også for at bruge mig som sut. Der kan derfor godt kun gå 1 time imellem at hun søger brystet efter første stræk om natten. Jeg har din bog om søvn og prøver lige så stille at lirke brystvorten ud af munden på hende, når hun ikke selv slipper. Nogle gange lykkes det, andre gange (oftest) bliver hun helt vågen og kan kun sove igen hvis hun får brystet.
Vi ville gerne lære hende at slappe af og blive rolig og falde i søvn af sig selv, og samtidig lære hende at sove mere om natten uden brystet. Men hvad skal vi starte med og hvordan? Det skal lige siges hendes seng står lige ved min side, der sover hun det første stræk og herefter kommer hun over i vores seng. Jeg lægger hende nogle gange tilbage, når hun sover, men når det er så forskelligt hvor ofte hun vågner, så orker jeg det ofte ikke, hvis jeg skal sove lidt.
Måske du kan bruge en dagsplan
Vågner imellem 6-7 bliver ammet ved den side hun ligger ved
Far står op med E og giver grød og vand 7:30/8
Bliver ammet fra begge bryster og lur ca 9 til 10
Bliver ammet efter lur fra begge bryster
Kl 11:30/12 frokost og vand
Bliver ammet fra begge bryster og lur kl 13/14 til 16 ca
Bliver igen ammet fra begge bryster
Aftensmad kl 18 med vand
Bliver ammet fra begge bryster
Kl 19 bad og putteritual med en flaske mælk (100-150 ml)
Godnat kl 20/21 i sin egen seng
Kl 23-24 bliver ammet første gang
Derefter ca kl 2,4 og ved 5/6 tiden. Nogle gange går der en halv time til en time. Hun bliver kun ammet fra et bryst ad gangen om natten.
Hun har før sovet 6/7 timer i et stræk, så vi ved hun kan:)
Håber du kan komme med nogle råd til os:)
Kh E og de to forældre
Ps. Hun bruger ikke sut, vi øver stadig dagligt med hende, men hun spytter den ud eller tager den selv ud. Vi har prøvet mange slags sutter. Hun sutter nogle gange på sin tommelfinger når hun skal sove, og bliver så helt rolig.