Vores datter og søvn

11. juli 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vores datter og søvn

Kære Helen

Vi har en dejlig datter på 6 måneder, født 16 dage over tid og taget ved akut kejsersnit. Hun er en sød og dejlig pige, der lige fra hun var helt lille har haft meget stor appetit, vokser fint, og trives generelt godt.

Hun er meget nysgerrig og har svært ved at slappe af. Vi har kun oplevet få gange, at hun har været rolig inden hun skulle sove. Så for at vi kan få hende til at slappe af og sove, så bliver vi nødt til om aftenen at svøbe hende i dynen og vugge hende i søvn. Herefter kan vi lægge hende på siden, og hvis hun vågner op når hun bliver lagt, så forsøger vi at vugge hende og holde hænderne på hende. På denne måde sover hun 3-4 timer, indtil vi går i seng og hun bliver ammet første gang. Det varierer hvor meget vi skal vugge hende. Indtil videre går det ok at skulle vugge hende, og vi nyder også at holde hende de dage der er "nemme". Men vi tænker vi jo ikke altid kan putte hende sådan...

Om dagen er vi gået fra at skulle vugge hende i søvn i en voksipose, til at kunne lægge hende i barnevognen vågen og derefter vugge hende i søvn. Men hun protesterer altid.

Vi har forsøgt mange gange at lægge hende fra os tidligere og tidligere, men hun kan slet ikke finde ro og vågner mere og mere op. Vi prøver ofte at nusse hende for at berolige hende inden hun skal sove, men hun reagerer slet ikke på det. Om natten søger hun brystet, også for at bruge mig som sut. Der kan derfor godt kun gå 1 time imellem at hun søger brystet efter første stræk om natten. Jeg har din bog om søvn og prøver lige så stille at lirke brystvorten ud af munden på hende, når hun ikke selv slipper. Nogle ...

Annonce

... gange lykkes det, andre gange (oftest) bliver hun helt vågen og kan kun sove igen hvis hun får brystet.

Vi ville gerne lære hende at slappe af og blive rolig og falde i søvn af sig selv, og samtidig lære hende at sove mere om natten uden brystet. Men hvad skal vi starte med og hvordan? Det skal lige siges hendes seng står lige ved min side, der sover hun det første stræk og herefter kommer hun over i vores seng. Jeg lægger hende nogle gange tilbage, når hun sover, men når det er så forskelligt hvor ofte hun vågner, så orker jeg det ofte ikke, hvis jeg skal sove lidt.

Måske du kan bruge en dagsplan

Vågner imellem 6-7 bliver ammet ved den side hun ligger ved
Far står op med E og giver grød og vand 7:30/8
Bliver ammet fra begge bryster og lur ca 9 til 10
Bliver ammet efter lur fra begge bryster
Kl 11:30/12 frokost og vand
Bliver ammet fra begge bryster og lur kl 13/14 til 16 ca
Bliver igen ammet fra begge bryster
Aftensmad kl 18 med vand
Bliver ammet fra begge bryster
Kl 19 bad og putteritual med en flaske mælk (100-150 ml)
Godnat kl 20/21 i sin egen seng
Kl 23-24 bliver ammet første gang
Derefter ca kl 2,4 og ved 5/6 tiden. Nogle gange går der en halv time til en time. Hun bliver kun ammet fra et bryst ad gangen om natten.

Hun har før sovet 6/7 timer i et stræk, så vi ved hun kan:)

Håber du kan komme med nogle råd til os:)

Kh E og de to forældre

Ps. Hun bruger ikke sut, vi øver stadig dagligt med hende, men hun spytter den ud eller tager den selv ud. Vi har prøvet mange slags sutter. Hun sutter nogle gange på sin tommelfinger når hun skal sove, og bliver så helt rolig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla