Døgnrytme - 2 mdr.

8. juli 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Døgnrytme - 2 mdr.

Hej Helen.

Jeg har brugt andres spørgmål og dine svar herinde, og fundet dem meget brugbare. (Rart at man ikke er den eneste med udfordringer :) )

Alligevel synes jeg at bøvle lidt med nogle udfordringer herhjemme ang. døgnrytme.

Kort fotalt:
Min datter er født d. 22/4-14 og er altså 11 uger i dag. Hun har fra starten haft en fin rytme selv, og sover godt om natten. Den rytme har jeg egentlig bare støttet op om. Jeg ammer, og Caroline trives generelt på alle punkter. Vokser som hun skal. Vi kæmper dog med lidt aff. problemer og at sove sin middagslur i barnevogn- hvilket går bedre og bedre.

I mange uger har vi brugt 2-3 timer om aftenen på at putte. De aftner har været fyldt med skrig og gråd. Nu har jeg "lært" hendes træthedstegn at kende og fået indført et fast putte ritual- og det fungere bare SÅ godt.

MEN, så sover hun jo også det tidligere og står samtidigt også det tidligere op. Hun er ikke vågen ret lang tid af gangen mellem hendes lure i løbet af dagen, og det hele har nu resulteret i at hun bliver tidligere og tidligere træt til natten. Før sov hun senest ved 22 tiden, nu kan hun nemt være træt allerede kl. 18 ... nogle gange 17.30.. ...

Annonce

... Der er meget varmt lige for tiden og samtidigt synes jeg at kunne mærke vi er på vej ind i et tigerspring, og tænker det også kan spille ind?

Vore dag ser nogenlunde sådan her ud:
op kl. 06.30 (Nogle gange vågner hun før, men så kommer hun over i min seng og sover 30min. mere.)
Hun er vågen i en lille time og så sover hun 30-45 min i slyngevuggen.
Herefter plejer hun at være vågen et par timer og så sove en middagslur på ca. 3 timer, men nu er hun begyndt at være vågen en lille time og så en formiddagslur på 30min. inden hendes middagslur der begynder ved en 12.30 tiden, eller senere. Her sover hun så selvfølgelig ikke så lang tid, ca. 2 timer.
Igen er hun ikke længe vågen, 1,5 time og så sover hun sin eftermiddagslur på ca. 30min. Og så starter jeg "putteritualet" for hun er sjældent vågen i mere end 30-45min.

Hun har tidligere haft længere vågne perioder mellem hendes lure og det har været sådan hun først har været træt til natten tidligst kl. 19.30.

Ønsket ville være 10-11 timers søvn om natten og resten om dagen...

Jeg vil jo helst ikke have hun sover tidligere og tidligere så der bliver vendt om på nat og dag..

De bedste hilsner
Line :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor