Brev:
Døgnrytme - 2 mdr.
8. juli 2014
Alder:
2 mdr.
Døgnrytme - 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg har brugt andres spørgmål og dine svar herinde, og fundet dem meget brugbare. (Rart at man ikke er den eneste med udfordringer :) )
Alligevel synes jeg at bøvle lidt med nogle udfordringer herhjemme ang. døgnrytme.
Kort fotalt:
Min datter er født d. 22/4-14 og er altså 11 uger i dag. Hun har fra starten haft en fin rytme selv, og sover godt om natten. Den rytme har jeg egentlig bare støttet op om. Jeg ammer, og Caroline trives generelt på alle punkter. Vokser som hun skal. Vi kæmper dog med lidt aff. problemer og at sove sin middagslur i barnevogn- hvilket går bedre og bedre.
I mange uger har vi brugt 2-3 timer om aftenen på at putte. De aftner har været fyldt med skrig og gråd. Nu har jeg "lært" hendes træthedstegn at kende og fået indført et fast putte ritual- og det fungere bare SÅ godt.
MEN, så sover hun jo også det tidligere og står samtidigt også det tidligere op. Hun er ikke vågen ret lang tid af gangen mellem hendes lure i løbet af dagen, og det hele har nu resulteret i at hun bliver tidligere og tidligere træt til natten. Før sov hun senest ved 22 tiden, nu kan hun nemt være træt allerede kl. 18 ... nogle gange 17.30.. Der er meget varmt lige for tiden og samtidigt synes jeg at kunne mærke vi er på vej ind i et tigerspring, og tænker det også kan spille ind?
Vore dag ser nogenlunde sådan her ud:
op kl. 06.30 (Nogle gange vågner hun før, men så kommer hun over i min seng og sover 30min. mere.)
Hun er vågen i en lille time og så sover hun 30-45 min i slyngevuggen.
Herefter plejer hun at være vågen et par timer og så sove en middagslur på ca. 3 timer, men nu er hun begyndt at være vågen en lille time og så en formiddagslur på 30min. inden hendes middagslur der begynder ved en 12.30 tiden, eller senere. Her sover hun så selvfølgelig ikke så lang tid, ca. 2 timer.
Igen er hun ikke længe vågen, 1,5 time og så sover hun sin eftermiddagslur på ca. 30min. Og så starter jeg "putteritualet" for hun er sjældent vågen i mere end 30-45min.
Hun har tidligere haft længere vågne perioder mellem hendes lure og det har været sådan hun først har været træt til natten tidligst kl. 19.30.
Ønsket ville være 10-11 timers søvn om natten og resten om dagen...
Jeg vil jo helst ikke have hun sover tidligere og tidligere så der bliver vendt om på nat og dag..
De bedste hilsner
Line :)